Reorganizacija vlade v luči zavez iz koalicijske pogodbe
Namen zakona je vzpostaviti učinkovito organizacijsko strukturo ministrstev, ki bo zagotavljala operativnost in uspešno izvajanje nalog vlade na podlagi zavez iz koalicijskega dogovora.
- Kakovostno življenje državljank in državljanov ter učinkovito spopadanje z ekonomskimi in socialnimi razmerami sta ključni prioriteti vlade dr. Roberta Goloba. Da bomo dosegli zastavljene cilje, potrebujemo dobro organizirano in uspešno vodeno vlado.
- Cilj Zakona o vladi je vzpostaviti tako organizacijsko strukturo ministrstev, da bo vlada lahko bolje izpolnjevala zaveze iz koalicijskega dogovora.
- Koalicijski dogovor je zaveza vlade, da uspešno vodi upravljanje države v zahtevnih razmerah in naslavlja potrebe gospodarstva, okolja in izobraževanja.
- Spremembe Zakona o vladi bodo zato omogočile hitro in učinkovito odzivanje na področjih, ki so pomembna za državljane, so prioriteta za vlado in usmerjena v prihodnost.
- Bolj vitka ministrstva so lahko bolj operativna in odzivna.
- Način, kako se vlada notranje organizira, je vedno v pristojnosti vsake nove vlade.
- Zakon ne ustvarja novih delovnih področij, saj pomeni zgolj njihovo reorganizacijo.
Zagotavljanje boljše operativnosti in odzivnosti
Spremenjene družbene razmere zahtevajo drugačno prilagoditev in odzivnost ministrstev
Oblikovanje ministrstev in njihovih delovnih področij je vedno aktualno po vsakokratnih parlamentarnih volitvah in v času nastopa nove vlade. Ministrstva skupaj z drugimi organi državne uprave pokrivajo področja družbenega življenja, pri čemer zakonodajalec glede na aktualne družbene razmere in programe ter prioritete vsakokratne vlade povezuje različna področja v smiselne celote. Spremenjene družbene razmere in potrebe gospodarstva, okolja, izobraževanja in drugih družbenih dejavnikov zahtevajo drugačno organiziranost in odzivnost ministrstev.
Tako je bil 22. junija 2022 v Državnem zboru Republike Slovenije sprejet Zakon o spremembi Zakona o Vladi Republike Slovenije. Cilj zakona je vzpostaviti učinkovito organizacijsko strukturo ministrstev, ki bo zagotavljala operativnost in uspešno izvajanje nalog vlade na podlagi zavez iz koalicijskega dogovora.
Zakon o vladi daje pravni okvir delovanju vlade. Demokratičen volilni sistem, kot ga imamo v Republiki Sloveniji, vsakokratni koaliciji na parlamentarnih volitvah podeli legitimen mandat, da po oblikovanju koalicije svoje programe in načrte prelije v koalicijsko pogodbo. Za uresničitev zavez, ki jih zapiše v pogodbo, pa oblikuje ministrstva in s tem ekipo, s katero bo zastavljene cilje dosegla.
Vsakokratna vlada s tem, ko prevzame mandat za vodenje države, prevzame tudi odgovornost do državljank in državljanov. Za učinkovito in uspešno vodenje pa mora imeti možnost, da se organizira tako, kot meni, da bo lahko najbolj učinkovito delovala in naslavljala aktualne izzive.
Organizacijska struktura za hitro in učinkovito soočanje z izzivi
Sprememba Zakona o vladi tako zasleduje organizacijsko strukturo, ki se bo hitro in učinkovito odzivala na prioritetnih področjih nove vlade in so usmerjena v prihodnost: zeleni prehod, socialna politika, vključno z oblikovanjem mladim prijazne stanovanjske politike in z mislijo na dostojno starost. Sprememba torej omogoča oblikovanje politik usmerjenih v prihodnost, za soočanje in obvladovanje izzivov, na katere se mora država pripraviti in se z njimi aktivno soočiti.
Število ministrstev ni pogojeno z velikostjo države ali številom prebivalcev. Delovna področja so v vseh državah sorodna. Manj ministrstev ne pomeni avtomatično boljše operativnosti, saj so ta po obsegu večja. Bolj vitka ministrstva so lahko bolj operativna in odzivna, kar pomeni dodatno agilnost v sicer pregovorno okornem državnem aparatu.
Način, kako se vlada notranje organizira, ni širše družbeno vprašanje. Gre za organizacijski pravni akt, ki vsakokratni vladi oziroma predsednici ali predsedniku vlade omogoča, da svojo ekipo organizira na način, da lahko uresniči dane zaveze. To lahko pomeni tudi spremembo števila ministrstev in reorganizacijo obstoječih delovnih področij.
Pomislek, da novi zakon, ki zgolj reorganizira delovna področja, pomeni množično dodatno zaposlovanje, je povsem odveč. Novi zakon ne ustvarja novih delovnih področij, saj pomeni zgolj njihovo reorganizacijo. Torej, delovna področja že obstajajo, le organizirana bodo drugače, z drugačnimi poudarki – delovna področja se združujejo in razdružujejo tako, kot vlada ocenjuje, da bo delo lahko potekalo hitreje in bolj učinkovito.
Dobro organizirana in uspešno vodena država je prvi pogoj za doseganje zastavljenih ciljev, ki pripomorejo k bolj kakovostnemu življenju državljank in državljanov in učinkovitemu spopadanju z ekonomskimi in socialnimi razmerami.
S spremenjenim Zakonom o vladi se nekatera sorodna delovna področja prenašajo med ministrstvi, na novo pa vzpostavljajo tri ministrstva, ki bodo podpirala glavne prioritete nove vladne ekipe. Ministrstva bodo po obsegu in vsebinah manjša ter zato bolj operativna in odzivna.
-
Nova sestava Vlade Republike Slovenije
- Ministrstvo za finance
- Ministrstvo za zdravje
- Ministrstvo za kulturo
- Ministrstvo za notranje zadeve
- Ministrstvo za zunanje in evropske zadeve
- Ministrstvo za obrambo
- Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano
- Ministrstvo za pravosodje
- Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
- Ministrstvo za solidarno prihodnost
- Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport
- Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje
- Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije
- Ministrstvo za infrastrukturo
- Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo
- Ministrstvo za naravne vire in prostor
- Ministrstvo za javno upravo
- Ministrstvo za kohezijo in regionalni razvoj
- Ministrstvo za digitalno preobrazbo
- Urad Vlade Republike Slovenije za Slovence v zamejstvu in po svetu, minister brez resorja
Argumenti na očitke
Vlada bo z večjim številom ministrstev delovala manj operativno, manj učinkovito.
Vsaka vlada doslej si je lahko z ozirom na zastavljene politike in cilje ter upoštevajoč aktualne razmere v družbi sama postavila organizacijo ministrstev. Organiziranje dela vlade ni širše družbeno vprašanje. Sprememba Zakona o vladi sledi viziji, ki jo je postavila aktualna koalicija, ter potrebnim spremembam, ki so jim volivci na zadnjih državnozborskih volitvah izrekli večinsko podporo. Ministrstva bodo z reorganizacijo vitkejša in bolj odzivna in bodo učinkoviteje naslavljala cilje in zastavljene politike.
Spremembe Zakona o vladi pomenijo novo zaposlovanje in bodo imele finančne posledice.
Novela zakona nima finančnih posledic za proračun, nova ministrstva bodo delala znotraj že obstoječih finančnih okvirjev. Dodatnega zaposlovanja kadrov ni v načrtu, saj bodo zaposleni v nova ministrstva prerazporejeni iz trenutno obstoječih ministrstev.