Ukrepi za omejevanje trgovine zaradi razmer v Ukrajini
Evropska unija je prve omejevalne ukrepe proti Ruski federaciji uvedla leta 2014, proti Belorusiji pa leta 2006. Od leta 2022 se sprejemajo svežnji dodatnih obsežnih omejevalnih ukrepov zaradi ruske vojaške agresije proti Ukrajini in vpletenosti Belorusije v to dogajanje.
Za izvajanje omejevalnih ukrepov je skladno z nacionalnimi predpisi pristojnih več organov. V nadaljevanju podajamo informacije o delu teh ukrepov s področja trgovanja, za katere je pristojno Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport.
Povzetek omejevalnih ukrepov proti Ruski federaciji in Belorusiji:
- Prepovedujejo se prodaja, dobava, prenos in izvoz ter tranzit blaga z dvojno rabo, naštetega v Prilogi I uredbe EU za blago z dvojno rabo, ter zagotavljanje tehnične pomoči in opravljanje posredniških storitev za tako blago. Enako velja tudi za blago in tehnologije, ki bi lahko prispevale k vojaškim in tehnološkim izboljšavam Ruske federacije in Belorusije ali k razvoju obrambnega in varnostnega sektorja. V temi Nadzor strateške trgovine so na voljo dodatne informacije.
- Prepoveduje se neposredno ali posredno uvažanje izdelkov iz železa in jekla v Evropsko unijo, če izvirajo iz Ruske federacije ali Belorusije oziroma so bili iz tam izvoženi.
- Prepoveduje se uvoz ali nakup izdelkov, predelanih v tretji državi, ki vključuje surovine iz železa in jekla s poreklom iz Ruske federacije ali Belorusije.
- Prepovedujejo se neposredna ali posredna prodaja, dobava, prenos ali izvoz luksuznega blaga katerikoli fizični ali pravni osebi, subjektu ali organu v Ruski federaciji ali Belorusiji oziroma za uporabo v Ruski federaciji ali Belorusiji.
- Prepovedujejo se prodaja, dobava, prenos ali izvoz določenega blaga in tehnologij za uporabo pri rafiniranju nafte v Rusko federacijo ali Belorusijo ter omejuje zagotavljanje povezanih storitev.
- Prepoveduje se izvoz, ki zajema blago in tehnologije, primerne za uporabo v letalski ali vesoljski industriji, ter zagotavljanje zavarovalnih in pozavarovalnih storitev ter storitev vzdrževanja v zvezi z navedenim blagom in tehnologijami. Prepovedujejo se tudi zagotavljanje tehnične pomoči in drugih povezanih storitev ter financiranja in finančne pomoči v zvezi z blagom in tehnologijami, za katere velja ta prepoved.
- Prepovedujejo se prodaja, dobava, prenos ali izvoz blaga in tehnologije za pomorsko navigacijo, ne glede na to, ali izvirajo iz Evropske unije ali ne, za uporabo v Ruski federaciji ali Belorusiji ali za namestitev na plovilo, ki pluje pod rusko ali belorusko zastavo.
- Prepovedujejo se nove naložbe v ruski energetski sektor ter izvoz opreme, tehnologije in storitev za energetsko industrijo v Ruski federaciji ali Belorusiji, z izjemo jedrske industrije in sektorja prevoza energije proti koncu proizvodne verige.
- Prepovedujejo se vse transakcije z nekaterimi podjetji v lasti entitet, za katera že veljajo omejitve refinanciranja.
- Prepoveduje se izvoz letalskega goriva in dodatkov za goriva.
- Uvedejo se dodatne uvozne omejitve za nekatero blago, ki ustvarja znatne prihodke, če izvira iz Ruske federacije ali Belorusije oziroma se iz tam izvaža, vključno s premogom in drugimi trdnimi fosilnimi gorivi.
- Prav tako se prepoveduje neposreden ali posreden uvoz, nakup ali prenos zlata iz Ruske federacije ali Belorusije.
- Prepovedujejo se prodaja, licenciranje ali kakršen koli drug prenos pravic intelektualne lastnine ali poslovnih skrivnosti kot tudi podelitev pravic do dostopa ali ponovne uporabe za katero koli gradivo ali informacije, ki so zaščiteni s pravicami intelektualne lastnine ali pomenijo poslovne skrivnosti, v zvezi z blagom in tehnologijami, katerih prodaja, dobava, prenos ali izvoz osebi, subjektu ali organu v Ruski federaciji ali Belorusiji oziroma za uporabo v Ruski federaciji ali Belorusiji so prepovedani.
- Ostreje se ukrepa proti izogibanju: matične družbe iz Evropske unije morajo storiti vse, kar je v njihovi moči, da bi zagotovile, da njihove hčerinske družbe v tretjih državah ne bodo sodelovale pri dejavnostih, ki bi privedle do rezultata, ki naj bi ga sankcije preprečevale. Hkrati morajo gospodarski subjekti iz Evropske unije, ki takšno blago za bojišča prodajajo v tretje države, izvajati mehanizme potrebne skrbnosti, s pomočjo katerih je mogoče prepoznati in oceniti tveganja ponovnega izvoza v Rusko federacijo ali Belorusijo ter jih ublažiti. Prav tako se pri izvozu blaga v tretje nepartnerske države določa obveznost določitve pogodbene klavzule, ki prepoveduje ponovni izvoz v Rusko federacijo ali Belorusijo.
- Uvedene so omejitve pri sprejemanju vlog ruskih državljanov in podjetij za registracijo nekaterih pravic intelektualne lastnine v Evropski uniji, da bi izničili učinek ukrepov ruske vlade in sodišč, s katerimi imetnike pravic intelektualne lastnine iz Evropske unije nezakonito prikrajšajo za varstvo teh pravic v Ruski federaciji ali Belorusiji.
- Prepoveduje se nakup, uvoz, prenos ali izvoz ukrajinskih kulturnih dobrin in drugega blaga arheološkega, zgodovinskega, kulturnega, posebnega znanstvenega ali verskega pomena, kadar obstajajo utemeljeni razlogi za sum, da je bilo protipravno odstranjeno iz Ukrajine.
- Za zadnjimi svežnji omejevalnih ukrepov se postopno širi prepoved izvoza drugega splošnega blaga, ki bi lahko prispevalo h krepitvi ruskih ali beloruskih industrijskih zmogljivosti, v Rusko federacijo ali Belorusijo.
- Hkrati se postopno širi prepoved neposrednega ali posrednega uvoza drugega splošnega blaga, ki ustvarja znatne prihodke za Rusko federacijo ali Belorusijo in s tem omogoča njeno delovanje, v Evropsko unijo, če izvira iz Ruske federacije ali Belorusije oziroma se iz tam izvaža.
Omejevalni ukrepi trgovanja na določenih ozemljih v Ukrajini, ki niso pod nadzorom ukrajinske Vlade
Svet Evropske unije je od leta 2022 sprejel več svežnjev omejevalnih ukrepov trgovanja s subjekti na tako imenovanem določenem ozemlju Ukrajine, to je ozemlju, ki ni pod nadzorom ukrajinske vlade. Določena ozemlja pomenijo območja Ukrajine, ki niso pod vladnim nadzorom, v pokrajinah Doneck, Herson, Lugansk in Zaporožje.
V primeru trgovanja z Ukrajino je treba preveriti, ali se subjekt, s katerim se trguje, nahaja v pokrajinah Doneck, Herson, Lugansk ali Zaporožje. Umeščenost subjekta v naštetih pokrajinah ne zadošča, da se uporabijo omejevalni ukrepi Evropske unije, temveč je bistveno, ali je konkretni subjekt na tako imenovanem določenem območju znotraj naštetih pokrajin. Potrdilo o tem posredujejo pristojni ukrajinski organi (Ukrajinska gospodarska zbornica).
Kontaktni podatki za informacije o omejevalnih ukrepih in razmerah v zvezi s krizo v Ukrajini
Za dodatne informacije o omejevalnih ukrepih in razmerah v zvezi s krizo v Ukrajini se lahko obrnete na:
- Kontaktno točko Evropske komisije glede obsega in implementacije omejevalnih ukrepov EU. Funkcionalni e-naslov Evropske komisije je bil vzpostavljen kot odziv na povečano število tehničnih vprašanj s strani pristojnih organov tretjih držav in naj bi služil predvsem kot kontakt za pristojne organe in operaterje tretjih držav.
- Kontaktno točko Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport glede ukrepov za omejevanje trgovine (ukrepov, ki se nanašajo na izvoz, uvoz, dobavo in prenos blaga ali tehnologije in s tem povezane ukrepe, kot je tehnična pomoč, kakor je opredeljeno v predpisih EU o omejevalnih ukrepih, razen orožja);
- Kontaktno točko Ministrstva za zunanje in evropske zadeve glede ukrepov omejevanja potovanj ali razvojno sodelovanje in humanitarno pomoč;
- Ministrstvo za notranje zadeve glede civilnega orožja ali opreme, ki bi se lahko uporabila za notranjo represijo;
- Ministrstvo za finance glede finančnih omejevalnih ukrepov;
- Ministrstvo za obrambo glede vojaškega orožja in opreme ter drugih obrambnih proizvodov;
- Urad Vlade Republike Slovenije za informacijsko varnost glede incidentov informacijske varnosti in kibernetskih napadov;
- Kontaktno točko Evropske komisije;
- Kontakt za SID banko glede pomoči za premostitvene finančne instrumente (ugodni krediti, zavarovanja).
Odobritev trgovanja na podlagi izjem omejevalnih ukrepov proti Rusiji
V določenih primerih lahko Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport na podlagi predvidenih odstopanj od omejevalnih ukrepov proti Ruski federaciji ali Belorusiji odobri prodajo, dobavo, prenos ali izvoz blaga ali tehnologije ali zagotavljanje s tem povezane tehnične ali finančne pomoči ali zagotavljanje storitev fizični ali pravni osebi, subjektu ali organu v Ruski federaciji ali Belorusiji oziroma za uporabo v Ruski federaciji ali Belorusiji, po tem, ko ugotovi, da je za takšno trgovanje izkazan predviden namen iz uredbe EU o omejevalnih ukrepih.
Naziv storitve | Institucija |
---|---|
Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport |
Obveznost za podjetja pri izvozu določenega blaga v tretje države
Pri izvozu določenega blaga in tehnologij v tretje ne partnerske države je z 12g členom Uredbe 833/2014/EU in 8g členom Uredbe 2006/765/ES določena obveznost izvoznikom, da pri prodaji, dobavi, prenosu ali izvozu določenega blaga ali tehnologij kupcem iz tretjih držav pogodbeno prepovejo ponovni izvoz v Rusko federacijo in Belorusijo in ponovni izvoz za uporabo v Ruski federaciji in Belorusiji z določitvijo ustrezne pogodbene klavzule. Obveznost je bila uvedena zaradi zaznanega povečanega trgovanja gospodarskih subjektov Evropske unije s subjekti iz določenih tretjih držav (kot so Armenija, Kirgizistan, Srbija, Turčija, Uzbekistan in druge), ki ustvarja sum na izogibanje omejevalnim ukrepom s pomočjo posrednega izvoza blaga in tehnologij v Rusko federacijo in Belorusijo skozi tretje države. Hkrati morajo gospodarski subjekti izkazati potrebno skrbnost pri preverjanju kupcev iz tretjih držav, za preprečitev izogibanja omejevalnim ukrepom s pomočjo posrednega izvoza blaga in tehnologij skozi tretje države.
Obveznost določitve pogodbene klavzule trenutno velja za določeno blago in tehnologije iz poglavij nomenklature harmoniziranega sistema (HS): 27, 36, 38, 40, 68, 84, 85, 88, 90, 93 in 97. Seznami blaga in tehnologij iz 12g člena Uredbe 833/2014/EU ter 8g člena Uredbe 2006/765/ES, ki se z novimi svežnji omejevalnih ukrepov posodabljajo, vsebujejo predvsem blago z dvojno rabo in napredne tehnologije, kritične za proizvodnjo, uporabo ali razvoj ruskega in beloruskega vojaškega sistema, ter blago, ki je pomembno za proizvodnjo in testiranje elektronskih komponent in integriranih vezij, najdenih na bojišču. Določbe Uredbe 833/2014/EU in Uredbe 2006/765/ES veljajo neposredno in zavezujejo vse subjekte na ozemlju Evropske unije.
Obveznost ne velja v primeru izvoza v tako imenovane partnerske tretje države (Norveška, Švica, Združene države Amerike, Japonska, Združeno kraljestvo, Južna Koreja, Avstralija, Kanada, Nova Zelandija, Lihtenštajn, Islandija).
Priporočljivo je, da izvozniki skrbno preverijo kredibilnost končnega uporabnika za uporabo tega blaga in tehnologij v tretji državi, da do ponovnega izvoza v Rusko federacijo in Belorusijo ne bi prišlo. Izvozniki morajo zagotoviti, da dogovor z nasprotno stranko iz tretje države vsebuje ustrezne zaščitne ukrepe v primeru kršitve pogodbene klavzule. Če nasprotna stranka iz tretje države krši pogodbeno klavzulo, izvozniki o tem obvestijo pristojni nadzorni organ takoj, ko se seznanijo s kršitvijo.
Koristne povezave
Izvozno okno
Izvozno okno nudi informacije, svetovanje in pomoč podjetjem pri poslovanju na ruskem trgu.
Spletni portal Gospodarske zbornice Slovenije za informiranje in pomoč pri poslovanju z omejenimi trgi
Gospodarska zbornica Slovenije zagotavlja enotno informacijsko vstopno točko, ki članom na enem mestu združeno nudi pregled nad aktualnimi razmerami v Ruski federaciji, Ukrajini in Belorusiji, hkrati pa tudi pregled nad sprejetimi in napovedanimi omejevalnimi ukrepi. Na spletnem mestu so objavljene ključne informacije in povezave, ki lahko olajšajo soočanje s poslovnimi izzivi na ruskem, ukrajinskem in beloruskem trgu.
Banka Slovenije
Banka Slovenije pripravlja informacije o omejevalnih ukrepih na področju financ.
Platforma za povezovanje podjetij med EU in Ukrajino
Zaradi vojne v Ukrajini je Evropska komisija sprejela sklop ukrepov za pomoč Ukrajini pri izvozu kmetijskih proizvodov. Zaradi blokade pristanišč je ogrožen izvoz žita in drugega kmetijskega blaga, ki iz Ukrajine ne moreta več prispeti v namembne kraje, kar vpliva tudi na svetovno prehransko varnost. Eden izmed ukrepov je vzpostavitev platforme za povezovanje podjetij med EU in Ukrajino (vsebina v angleščini), da bi pospešila in olajšala izmenjave med podjetji v EU in Ukrajini. Ta platforma, ki jo podpira Evropska mreža podjetij, podjetjem omogoča registracijo in objavo svojih povpraševanj in ponudb za prevozne in tudi alternativne storitve. Platforma omogoča neposredni stik med ponudnikom in iskalcem blaga ali storitev.
Zakonodaja s področja omejevalnih ukrepov zaradi delovanja Ruske federacije in razmer v Belorusiji
Najnovejša neuradna prečiščena besedila predpisov EU s področja omejevalnih ukrepov zaradi delovanja Ruske federacije in razmer v Belorusiji
- Uredba Sveta (EU) št. 833/2014 z dne 31. julija 2014 o omejevalnih ukrepih zaradi delovanja Rusije, ki povzroča destabilizacijo razmer v Ukrajini
- Uredba sveta (ES) št. 765/2006 z dne 18. maja 2006 o omejevalnih ukrepih zaradi razmer v Belorusiji in vpletenosti Belorusije v rusko agresijo proti Ukrajini
- Uredba Sveta (EU) 2025/1472 z dne 18. julija 2025 o spremembi Uredbe (ES) št. 765/2006 o omejevalnih ukrepih zaradi razmer v Belorusiji in vpletenosti Belorusije v rusko agresijo proti Ukrajini
- Uredba Sveta (EU) št. 692/2014 z dne 23. junija 2014 o omejevalnih ukrepih v odgovor na nezakonito priključitev Krima in Sevastopola
- Uredba Sveta (EU) 2022/263 z dne 23. februarja 2022 o omejevalnih ukrepih v odgovor na nezakonito priznanje, zasedbo ali priključitev nekaterih območij Ukrajine, ki niso pod vladnim nadzorom, s strani Ruske federacije
- Uredba Sveta (EU) št. 269/2014 z dne 17. marca 2014 o omejevalnih ukrepih v zvezi z dejanji, ki spodkopavajo ali ogrožajo ozemeljsko nedotakljivost, suverenost in neodvisnost Ukrajine