Zeleno javno naročanje
Predmeti zelenega javnega naročanja
Zeleno javno naročanje podrobneje opredeljuje Uredba o zelenem javnem naročanju, ki velja od 1. januarja 2018. V skladu z uredbo je zeleno javno naročanje obvezno za 22 predmetov, to so:
- električna energija,
- živila in gostinske storitve,
- tekstilni izdelki,
- pisarniški papir in higienski papirnati izdelki,
- elektronska pisarniška oprema,
- televizorji,
- hladilniki, zamrzovalniki in njihove kombinacije, pralni stroji, pomivalni stroji, sušilni stroji, sesalniki in klimatske naprave,
- pohištvo,
- grelniki vode, grelniki prostora in njihove kombinacije ter hranilniki tople vode,
- sanitarne armature,
- oprema za stranišča na splakovanje in oprema za pisoarje,
- stenske plošče,
- projektiranje oziroma izvedba gradnje stavb,
- projektiranje oziroma izvedba gradnje cest,
- vozila za cestni prevoz in storitve prevoza,
- pnevmatike,
- električne sijalke in svetilke ter razsvetljava v notranjih prostorih,
- cestna razsvetljava in prometna signalizacija,
- čistila, storitve čiščenja in storitve pranja perila,
- vrtnarske storitve, kmetijski in drugi proizvodi ter oprema in stroji za vrtnarjenje,
- stavbno pohištvo,
- protihrupne cestne ograje.
Za vsak predmet zelenega javnega naročanja uredba v 6. členu določa cilje, ki jih mora naročnik v postopku javnega naročanja doseči. V pomoč za dosego teh ciljev smo pripravili primere okoljskih zahtev in meril.
Okoljske zahteve in merila
Ministrstvo za okolje in prostor in Ministrstvo za javno upravo sta v sodelovanju z resornimi ministrstvi pripravila primere okoljskih zahtev in meril, ki jih naročnik lahko vključi v postopek javnega naročanja, da bi dosegel cilje, ki jih za posamezni predmet javnega naročila določa uredba. Primeri okoljskih zahtev in meril se glede na tehnološki razvoj, razmere na trgu ter zakonodajo in smernice Evropske unije in Republike Slovenije posodobljajo najmanj vsaki dve leti.
-
Primeri okoljskih zahtev in meril pri zelenem javnem naročanju
Smernice in priporočila- Predmet javnega naročila – P1: Električna energija - 2025 (docx, 980 KB)
- Predmet javnega naročila – P2: Živila in gostinske storitve – 2025 (docx, 515 KB)
- Predmet javnega naročila – P3: Tekstilni izdelki – 2025 (docx, 323 KB)
- Predmet javnega naročila – P4: Pisarniški papir in higienski papirnati izdelki – 2025 (docx, 145 KB)
- Predmet javnega naročila – P5: Elektronska pisarniška oprema (pdf, 923 KB)
- Predmet javnega naročila – P6: Hladilniki, zamrzovalniki in njihove kombinacije, pralni stroji, pomivalni stroji, sušilni stroji, sesalniki in klimatske naprave (pdf, 691 KB)
- Predmet javnega naročila – P7: Pohištvo - 2025 (docx, 842 KB)
- Predmet javnega naročila – P8: Grelniki vode, grelniki prostora in njihove kombinacije ter hranilniki tople vode (pdf, 786 KB)
- Predmet javnega naročila – P9: Sanitarne armature (docx, 53 KB)
- Predmet javnega naročila – P10: Stranišča na splakovanje in pisoarji (pdf, 200 KB)
- Predmet javnega naročila – P11: Stenske plošče (docx, 1 MB)
- Predmet javnega naročila – P12: Projektiranje oziroma izvedba gradnje stavb – 2025 (docx, 853 KB)
- Predmet javnega naročila – P13: Projektiranje oziroma izvedba gradnje cest – 2025 (docx, 124 KB)
- Predmet javnega naročila – P14: Vozila za cestni prevoz in storitve prevoza – 2025 (docx, 376 KB)
- Načrt in spremljanje javnih naročil vozil - NOVO (xlsx, 70 KB)
- Predmet javnega naročila – P15: Pnevmatike - 2025 (docx, 883 KB)
- Predmet javnega naročila – P16: Svetlobni viri in vsebujoči izdelki ter razsvetljava v notranjih prostorih - 2025 (docx, 596 KB)
- Predmet javnega naročila – P17: Cestna razsvetljava in prometna signalizacija – 2025 (docx, 64 KB)
- Predmet javnega naročila – P18: Čistila, storitve čiščenja in storitve pranja perila - 2025 (docx, 571 KB)
- Predmet javnega naročila – P19: Vrtnarske storitve, kmetijski in drugi izdelki ter oprema in stroji za vrtnarjenje - 2025 (docx, 1.4 MB)
- Predmet javnega naročila – P20: Stavbno pohištvo – 2025 (docx, 131 KB)
- Predmet javnega naročila – P21: Protihrupne cestne ograje – 2025 (docx, 92 KB)
- Predmet javnega naročila – P22: Podatkovni centri, strežniški prostor in storitve v oblaku – 2025 (docx, 602 KB)
Zeleno javno naročanje v evropskem prostoru
Da bi zeleno javno naročanje čim prej zaživelo v praksi, je Evropska komisija pripravila priročnik za zeleno javno naročanje (GPP Training Toolkit), dostopen v angleškem jeziku, ki vključuje smernice za pripravo akcijskega načrta za zeleno javno naročanje, predstavitev določb javnonaročniške zakonodaje, ki omogočajo oziroma se nanašajo na zeleno javno naročanje, ter okoljske zahteve za več skupin izdelkov in storitev.
Evropska komisija je vzpostavila tudi tako imenovani GPP Helpdesk, dostopen v angleškem jeziku, kjer lahko tako naročniki kot ponudniki dobijo ustrezne informacije in nasvete v zvezi z vključevanjem okoljskih vidikov v javno naročanje.