Skoči do osrednje vsebine

Prav je, da pacient pozna svoje pravice, ki prispevajo k večji kakovosti zdravstvene oskrbe in da ve, kako je te pravice moč uresničevati in kako doseči njihovo varstvo, če so mu kot uporabniku zdravstvenih storitev kršene.

Zastopniki pacientovih pravic

Na zastopnika pacientovih pravic se pacient lahko obrne vedno, kadar potrebuje nasvet, pomoč ali zastopanje (po pooblastilu) pri uresničevanju pravic po Zakonu o pacientovih pravicah. Poleg tega zastopnik lahko poda osnovne informacije, nudi strokovno pomoč in daje konkretne usmeritve tudi na področjih uveljavljanja pravic s področja zdravstvenega varstva, zdravstvenega zavarovanja in izvajanja zdravstvene dejavnosti. 

Delo svetovanja, pomoči in zastopanja zastopnika pacientovih pravic je brezplačno in zaupno. 

Pristojnosti in naloge zastopnika pacientovih pravic

  • Svetuje o vsebini pravic, načinih in možnostih njihovega uveljavljanja v času pred ali med zdravljenjem in kadar so te kršene.
  • Podaja konkretne usmeritve za uveljavljanje pravic po Zakonu o pacientovih pravicah in predlaga možne rešitve in nudi pomoč pri vlaganju pravnih sredstev po Zakonu o pacientovih pravicah.
  • Poizveduje v zvezi z domnevnimi kršitvami pri izvajalcih zdravstvenih storitev (zastopnik domnevno kršitev posreduje v obravnavo izvajalcu zdravstvene storitve in mu določi rok – najmanj 8 dni, za pojasnila in informacije v zvezi s kršitvijo).
  • Ko ne gre za kršitev pravic po Zakonu o pacientovih pravicah, napoti pacienta na pristojno pravno ali fizično osebo ali na pristojni državni organ.
  • V okviru pacientovega pooblastila vlaga pravna sredstva in daje predloge, pojasnila in druge izjave v njegovem imenu in v njegovo korist za hitro in uspešno razrešitev spora (zastopnik mora imeti za sklenitev poravnave ali drugega sporazuma, umik zahteve in vpogled v pacientovo zdravstveno dokumentacijo njegovo izrecno pisno pooblastilo).

Zastopnik lahko na podlagi pacientovega pooblastila izvajalcu predlaga način, na katerega naj se ugotovljena nepravilnost odpravi – doseže sporazumna rešitev. Obenem pa lahko predlaga povrnitev škode, ki je bila pacientu domnevno povzročena. Izvajalec mora zastopniku omogočiti dostop do vseh podatkov, ki so potrebni za delo v zvezi z obravnavano zahtevo.

V primeru, da zastopnik oceni, da je pacientov zahtevek neutemeljen, ni dolžan sprejeti pooblastila za zastopanje, vendar mora pacienta pisno opozoriti na nesmotrnost postopka in ga seznaniti z morebitnimi drugimi možnostmi za uveljavljanje zahtevka. Kadar zastopnik ugotovi, da je bila zadeva že rešena na drug način ali če pacient iz neupravičeni razlogov ne sodeluje v postopku, ima pravico prekiniti nadaljnje aktivnosti in zadevo predhodno zaključiti.

    Zastopniki pacientovih pravic po posameznih krajih

    Celje

    • Cvetka Jurak

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Celje, Ipavčeva 18
      3000 Celje

      • Uradne ure danes 12.00 - 18.00
    • Olga Petrak

      Zastopnica pacientovih pravic

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Celje, Ipavčeva 18
      3000 Celje

      • Uradne ure danes -

      Naročanje: ponedeljek - petek, 07.00 - 15.00, telefon: 03 42 51 200,

      Od dne 2. 11. 2021 do dne 5. 11. 2021 bom odsotna.

    Ljubljana

    • Duša Hlade Zore

      Zastopnica pacientovih pravic

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ljubljana, Zaloška cesta 29
      1000 Ljubljana

      • Uradne ure danes 08.00 - 15.00

      Zastopnica pacientovih pravic Duša Hlade Zore bo odsotna od 4. oktobra do 2. novembra 2021.

      Uradne ure po telefonu: ponedeljek in torek med 8:00 in 11:00.

    • Mojca Mahkota

      Zastopnica pacientovih pravic

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ljubljana, Zaloška cesta 29
      1000 Ljubljana

      • Uradne ure danes -

    Koper

    • Jožica Trošt Krušec

      Zastopnica pacientovih pravic

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Koper, Vojkovo nabrežje 4a
      6000 Koper

      • Uradne ure danes 18.00 - 20.00

      sreda in petek: uradne ure v pisarni
      ponedeljek, torek in četrtek: uradne ure po telefonu
      Naročanje: ponedeljek - petek, 8.00 - 14.00, telefon: 05 66 30 841

    Kranj

    • Avgust Rebič

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Kranj, Gosposvetska ulica 12
      4000 Kranj

      • Uradne ure danes -

    Maribor

    • Adela Postružnik

      Zastopnica pacientovih pravic

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Maribor, Ljubljanska ulica 4/II
      2000 Maribor

      • Uradne ure danes 10.00 - 18.00

      Naročanje: torek in petek, 8.00 - 12.00, telefonska številka: 041 681 304

    • Vlasta Cafnik

      Zastopnica pacientovih pravic

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Maribor, Ljubljanska ulica 4/II
      2000 Maribor

      • Uradne ure danes 08.00 - 11.00

      torek in sreda dopoldan: uradne ure v pisarni
      ponedeljek in sreda popoldan: uradne ure po telefonu


    Murska Sobota

    • Martin Raj

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Murska Sobota, Arhitekta Novaka 2b
      9000 Murska Sobota

      • Uradne ure danes -

    Nova Gorica

    • Dušan Žorž

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Nova Gorica, Vipavska cesta 13, Rožna dolina
      5000 Nova Gorica

      • Uradne ure danes 12.00 - 18.00

      Ponedeljek in četrtek: uradne ure v pisarni.
      Sreda: uradne ure po telefonu

    Novo mesto

    • Zlata Rebolj

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Novo mesto
      Muzejska ulica 5, 8000 Novo mesto

      • Uradne ure danes -

      Zastopnica pacientovih pravic Zlata Rebolj bo odsotna v času med 15. 11. 2021 in 5. 12. 2021

      Naročanje po telefonu: ponedeljek - petek, 8.00 - 12.00, telefonska številka: 07 3934 313

    Ravne na Koroškem

    • mag. Milena Pečovnik

      Zastopnica pacientovih pravic

      Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ravne na Koroškem, Ob Suhi 5b
      2390 Ravne na Koroškem

      • Uradne ure danes 08.00 - 15.00

      ponedeljek in torek: uradne ure v pisarni
      sreda: uradne ure po telefonu in naročanje na telefon 02 870 56 15

      Uradne ure od 1. 1. 2021 dalje:
      - v ponedeljek od 8.00 do 16.00,
      - v petek od 8.00 do 15.00.

    Prijava kršitev pacientovih pravic

    Naziv storitve Institucija
    Ministrstvo za zdravje

    Poročila o stanju na področju varstva pacientovih pravic

    Na podlagi poročil zastopnikov pacientovih pravic in Komisije Republike Slovenije za varstvo pacientovih pravic pripravljamo letna poročila na Ministrstvu za zdravje o stanju na področju varstva pacientovih pravic, ki vsebujejo:

    • letno statistiko kršitev pacientovih pravic,
    • letno statistiko aktivnosti zastopnikov pacientovih pravic,
    • oceno stanja s predlogi za izboljšanje.

    V letna državna poročila, po potrebi, vključujemo tudi statistična poročila Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije in pristojnih zbornic o izvajanju nadzorov, za katere so pristojni na podlagi zakona, ki ureja zdravstveno dejavnost.

    Nadzor nad izvajanjem Zakona o pacientovih pravicah

    Nadzor nad izvajanjem Zakona o pacientovih pravicah opravljajo:

    • Ministrstvo za zdravje (v obliki upravnega nadzora),
    • Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije (kot inšpekcijski in prekrškovni organ),
    • Zavod za zdravstveno zavarovanje Republike Slovenije (za vse zdravstvene storitve, ki se zagotavljajo iz sredstev obveznega zdravstvenega zavarovanja),
    • Informacijski pooblaščenec (v delih, ki se nanašajo na varovanje osebnih podatkov) in

    Inšpektorat za kulturo in medije (izvrševanje pravice do komuniciranja v slovenskem jeziku).

    Uveljavljanje pravic

    Pravice, ki jih ima pacient kot uporabnik zdravstvenih storitev pri vseh izvajalcih zdravstvenih storitev določa Zakon o pacientovih pravicah (ZPacP). Določa postopke uveljavljanja teh pravic v primeru kršitev in s temi pravicami povezane dolžnosti. Namen ZPacP je omogočiti  enakopravno, primerno, kakovostno in varno zdravstveno oskrbo. Zakon gradi predvsem na zaupanju in spoštovanju med pacientom in zdravnikom ali drugim zdravstvenim delavcem oziroma sodelavcem.