Pacientove pravice
Prav je, da pacient pozna svoje pravice, ki prispevajo k večji kakovosti zdravstvene oskrbe in da ve, kako je te pravice moč uresničevati in kako doseči njihovo varstvo, če so mu kot uporabniku zdravstvenih storitev kršene.
Zastopniki pacientovih pravic
Na zastopnika pacientovih pravic se pacient lahko obrne vedno, kadar potrebuje nasvet, pomoč ali zastopanje (po pooblastilu) pri uresničevanju pravic po Zakonu o pacientovih pravicah. Poleg tega zastopnik lahko poda osnovne informacije, nudi strokovno pomoč in daje konkretne usmeritve tudi na področjih uveljavljanja pravic s področja zdravstvenega varstva, zdravstvenega zavarovanja in izvajanja zdravstvene dejavnosti.
Delo svetovanja, pomoči in zastopanja zastopnika pacientovih pravic je brezplačno in zaupno.
Pristojnosti in naloge zastopnika pacientovih pravic
Zastopnik pacientovih pravic ima naslednje pristojnosti in naloge:
- Svetuje o vsebini pravic, načinih in možnostih njihovega uveljavljanja v času pred ali med zdravljenjem in kadar so te kršene.
- Podaja konkretne usmeritve za uveljavljanje pravic po Zakonu o pacientovih pravicah in predlaga možne rešitve in nudi pomoč pri vlaganju pravnih sredstev po Zakonu o pacientovih pravicah.
- Poizveduje v zvezi z domnevnimi kršitvami pri izvajalcih zdravstvenih storitev (zastopnik domnevno kršitev posreduje v obravnavo izvajalcu zdravstvene storitve in mu določi rok, najmanj 8 dni, za pojasnila in informacije v zvezi s kršitvijo).
- Ko ne gre za kršitev pravic po Zakonu o pacientovih pravicah, napoti pacienta na pristojno pravno ali fizično osebo ali na pristojni državni organ.
- V okviru pacientovega pooblastila vlaga pravna sredstva in daje predloge, pojasnila in druge izjave v njegovem imenu in v njegovo korist za hitro in uspešno razrešitev spora (zastopnik mora imeti za sklenitev poravnave ali drugega sporazuma, umik zahteve in vpogled v pacientovo zdravstveno dokumentacijo njegovo izrecno pisno pooblastilo).
Zastopnik lahko na podlagi pacientovega pooblastila izvajalcu predlaga način, na katerega naj se ugotovljena nepravilnost odpravi, doseže sporazumna rešitev. Obenem pa lahko predlaga povrnitev škode, ki je bila pacientu domnevno povzročena. Izvajalec mora zastopniku omogočiti dostop do vseh podatkov, ki so potrebni za delo v zvezi z obravnavano zahtevo.
V primeru, da zastopnik oceni, da je pacientov zahtevek neutemeljen, ni dolžan sprejeti pooblastila za zastopanje, vendar mora pacienta pisno opozoriti na nesmotrnost postopka in ga seznaniti z morebitnimi drugimi možnostmi za uveljavljanje zahtevka. Kadar zastopnik ugotovi, da je bila zadeva že rešena na drug način ali če pacient iz neupravičeni razlogov ne sodeluje v postopku, ima pravico prekiniti nadaljnje aktivnosti in zadevo predhodno zaključiti.
Zastopniki pacientovih pravic po posameznih krajih
Celje
-
Cvetka Jurak
Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Celje, Ipavčeva 18
3000 Celje -
Olga Petrak
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Celje, Ipavčeva 18
3000 CeljeNaročanje: ponedeljek - petek, 07.00 - 15.00, telefon: 03 42 51 200
Ljubljana
-
Duša Hlade Zore
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ljubljana, Zaloška cesta 29
1000 LjubljanaUradne ure po telefonu: ponedeljek in torek med 8:00 in 11:00.
-
Robert Cer
Zastopnik pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ljubljana, Zaloška cesta 29
1000 Ljubljana -
Marjan Sušelj
Zastopnik pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ljubljana, Zaloška cesta 29
1000 LjubljanaZastopnik za pacientove pravice g. Marjan Sušelj bo odsoten v četrtek, 28.9.2023.
Koper
-
Jožica Trošt Krušec
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Koper, Vojkovo nabrežje 4a
6000 Kopersreda od 9.00 do 17.00 ure – uradne ure v pisarni (za obisk se predhodno naročite po tel. 05 66 30 841, od ponedeljka do petka, od 8.00 do 14.00 ure)
telefonsko svetovanje (tel. 041 667 501):
- torek od 7.00 do 12.00
- sreda od 17.00 do 21.30
- četrtek od 7.00 do 12.00 in 14.00 do 21.30
Kranj
-
Avgust Rebič
Zastopnik pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Kranj, Gosposvetska ulica 12
4000 Kranj
Maribor
-
Adela Postružnik
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Maribor, Ljubljanska ulica 4/II
2000 MariborNaročanje: torek in petek, 8.00 - 12.00, telefonska številka: 041 681 304
-
Vlasta Cafnik
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Maribor, Ljubljanska ulica 4/II
2000 MariborNaročanje: torek in petek od 8.00 do 12.00 ure na telefonsko številko: 041 681 304.
Zastopnica bo v dneh od 25. do 27. 9. 2023 odsotna.
Murska Sobota
-
Martin Raj
Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Murska Sobota, Arhitekta Novaka 2b
9000 Murska Sobota
Nova Gorica
-
Dušan Žorž
Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Nova Gorica, Vipavska cesta 13, Rožna dolina
5000 Nova GoricaPonedeljek in četrtek: uradne ure v pisarni.
Sreda: uradne ure po telefonu
Novo mesto
-
Zlata Rebolj
Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Novo mesto
Muzejska ulica 5, 8000 Novo mestoNaročanje po telefonu: ponedeljek - petek, 8.00 - 12.00, telefonska številka: 07 3934 313
Zastopnica bo med 5. 9. 2023 in 25. 9. 2023 odsotna.
Ravne na Koroškem
-
mag. Milena Pečovnik
Zastopnica pacientovih pravicNacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Ravne na Koroškem, Ob Suhi 5b
2390 Ravne na Koroškem
Prijava kršitev pacientovih pravic
Naziv storitve | Institucija |
---|---|
Ministrstvo za zdravje |
Poročila o stanju na področju varstva pacientovih pravic
Na podlagi poročil zastopnikov pacientovih pravic in Komisije Republike Slovenije za varstvo pacientovih pravic pripravljamo letna poročila na Ministrstvu za zdravje o stanju na področju varstva pacientovih pravic, ki vsebujejo:
- letno statistiko kršitev pacientovih pravic,
- letno statistiko aktivnosti zastopnikov pacientovih pravic,
- oceno stanja s predlogi za izboljšanje.
V letna državna poročila, po potrebi, vključujemo tudi statistična poročila Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije in pristojnih zbornic o izvajanju nadzorov, za katere so pristojni na podlagi zakona, ki ureja zdravstveno dejavnost.
Poročila o varovanju pacientovih pravic in delu zastopnikov pacientovih pravic za posamezno leto
-
Leto 2022
Poročila -
Leto 2018
Poročila -
Leto 2017
Poročila- Državno poročilo o varovanju pacientovih pravic za leto 2017 (pdf, 514 KB)
- Poročilo komisije za varstvo pacientovih pravic za leto 2017 (pdf, 50 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Duša Hlade Zore (pdf, 231 KB)
- Redno letno porocilo o delu zastopnice pacientovih pravic Mojca Mahkota (pdf, 292 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Melina Omerzel Petek (pdf, 161 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnika pacientovih pravic Klemen Šuligoj (pdf, 592 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Cvetka Jurak (pdf, 282 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Olga Petrak (pdf, 480 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnika pacientovih pravic Avgust Rebič (pdf, 273 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Stanka Vauh (pdf, 864 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Zlata Rebolj (pdf, 250 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Vlasta Cafnik (pdf, 388 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravic Adela Postružnik (pdf, 351 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnika pacientovih pravic Martin Raj (pdf, 597 KB)
- Redno letno poročilo o delu zastopnice pacientovih pravico Jožica Trošt Krušec (pdf, 556 KB)
-
Državna poročila o stanju varstva pacientovih pravic za obdobje od 2008 do 2016
Poročila- Državno poročilo o stanju varstva pacientovih pravic za leto 2016 (pdf, 332 KB)
- Drzavno poročilo o stanju pacientovih pravic za leto 2015 (pdf, 256 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2014 (doc, 225 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2013 (pdf, 140 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2012 (doc, 241 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2011 (pdf, 336 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2010 (pdf, 100 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2009 (doc, 128 KB)
- Drzavno poročilo o stanju na področju varstva pacientovih pravic za leto 2008 (pdf, 318 KB)
Nadzor nad izvajanjem Zakona o pacientovih pravicah
Nadzor nad izvajanjem Zakona o pacientovih pravicah opravljajo:
- Ministrstvo za zdravje (v obliki upravnega nadzora),
- Zdravstveni inšpektorat (kot inšpekcijski in prekrškovni organ),
- Zavod za zdravstveno zavarovanje Republike Slovenije (za vse zdravstvene storitve, ki se zagotavljajo iz sredstev obveznega zdravstvenega zavarovanja),
- Informacijski pooblaščenec (v delih, ki se nanašajo na varovanje osebnih podatkov) in
- Inšpektorat za kulturo in medije (izvrševanje pravice do komuniciranja v slovenskem jeziku).
Uveljavljanje pravic
Pravice, ki jih ima pacient kot uporabnik zdravstvenih storitev pri vseh izvajalcih zdravstvenih storitev določa Zakon o pacientovih pravicah (ZPacP). Določa postopke uveljavljanja teh pravic v primeru kršitev in s temi pravicami povezane dolžnosti. Namen ZPacP je omogočiti enakopravno, primerno, kakovostno in varno zdravstveno oskrbo. Zakon gradi predvsem na zaupanju in spoštovanju med pacientom in zdravnikom ali drugim zdravstvenim delavcem oziroma sodelavcem.
Pacientove pravice
- Zakon o pacientovih pravicah (ZPacP)
- Pravilnik o naročanju in upravljanju čakalnih seznamov ter najdaljših dopustnih čakalnih dobah
- Pravilnik o načinu določitve pacientovega zdravstvenega pooblaščenca in o izjavi vnaprej izražene volje
- Pravilnik o obrazcih o pisnih izjavah volje pacienta
- Pravilnik o višini materialnih stroškov nastanitve pri izvajalcu zdravstvenih storitev
- Pravilnik o organizaciji in izvajanju verske duhovne oskrbe v bolnišnicah in pri drugih izvajalcih zdravstvenih storitev
- Pravilnik o mediaciji v zdravstvu
- Pravilnik o internem strokovnem nadzoru pri izvajalcu zdravstvenih storitev, zoper katerega je vložena druga zahteva
- Pravilnik o določitvi meril za določitev višine nagrade in za povračilo dejanskih stroškov za delo zastopnika pacientovih pravic
- Pravilnik o višini nadomestil predsednika in članov Komisije Republike Slovenije za varstvo pacientovih pravic ter mediatorjev
- Uredba o poslovanju z uporabniki v javnem zdravstvu