Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI
Predšolska vzgoja je v Sloveniji organizirana v javnih in zasebnih vrtcih, kar staršem omogoča svobodno izbiro vzgojno-izobraževalnih programov v skladu z njihovimi osebnimi nazori. Namenjena je otrokom od enajstega meseca starosti do obveznega vstopa v osnovno šolo. Vpis otroka v vrtec ni obvezen, odločitev o tem sprejmejo starši sami.

Cilji predšolske vzgoje

Cilji predšolske vzgoje v Sloveniji so usmerjeni v celostni razvoj otrok, z namenom:

  • otrokom zagotavljati okolje za dobro počutje, čustveno varno navezanost ter ustrezne pogoje
    in spodbude za celovit razvoj, pridobivanje novih izkušenj, spretnosti in znanja,
  • otrokom omogočati pogoste in kakovostne medsebojne odnose, sodelovanje v skupini in
    družbi ter pri otrocih spodbujati razvoj samozavedanja in empatije, socialnega razumevanja,
    spretnosti sporazumevanja in sodelovanja,
  • pri otrocih spodbujati ponotranjenje temeljnih družbenih norm in vrednot, kot so človekove
    pravice in dolžnosti, enakost, svoboda, strpnost, odgovornost do sebe, drugih živih bitij in
    okolja, spoštovanje dogovorjenih pravil,
  • otrokom zagotavljati pogoje za ozaveščanje o individualnih in skupinskih razlikah in njihovo
    izražanje ne glede na spol, socialno, ekonomsko in kulturno ozadje, svetovni nazor, narodno in
    jezikovno pripadnost, posebnosti v razvoju,
  • omogočati razvojno-procesno, fleksibilno in uravnoteženo izvajanje dejavnosti Kurikuluma za
    vrtce v različnih programih za predšolske otroke,
  • omogočati uporabo različnih metod, pristopov in vsebin za spodbujanje otrokovega razvoja in
    učenja, upoštevajoč razvojne značilnosti in potrebe različno starih otrok, spoznanja vzgojno-
    -izobraževalnih ter drugih znanstvenih ved, s posebnim poudarkom na otroški igri,
  • omogočati avtonomno in strokovno odgovorno delo v vrtcu, ki temelji na samoevalvaciji,
  • razumeti čas in prostor v vrtcu kot ključna elementa kurikuluma, ki otroku omogočata varnost,
    izbiro, individualno izražanje in tudi možnost umika,
  • vzpostavljati kakovostno, sistematično in sprotno informiranje staršev otrok, sodelovanje
    s starši pri načrtovanju in izvajanju posameznih dejavnosti v vrtcu, upoštevajoč korist otrok in
    strokovno avtonomijo vrtca.

Dostopna in vključujoča predšolska vzgoja

Predšolska vzgoja v Sloveniji je kakovostna in dostopna za vse otroke starejše od enajstih mesecev, če starši ne uveljavljajo več pravice do starševskega dopusta v obliki polne odsotnosti z dela. 

Slovenija ima dobro organizirano mrežo vrtcev, ki vključuje javne, zasebne vrtce in vrtce s koncesijo. Javne vrtce ustanavljajo občine in so prilagojeni potrebam lokalnega prebivalstva. Sredstva pridobivajo iz občinskega in državnega proračuna, plačil staršev in drugih virov.

Kakovostna predšolska vzgoja spodbuja razvoj socialnih veščin, kot so sodelovanje, reševanje konfliktov in empatija. Programi, ki vključujejo igre in interakcije z vrstniki, pomagajo otrokom razviti čustveno inteligenco in sposobnost za uspešno vključevanje v socialne skupine. To povečuje njihove možnosti za uspešno socialno vključevanje v prihodnosti.

V Sloveniji imamo 416 vrtcev, in sicer:

  • 108 samostojnih vrtcev,
  • 210 vrtcev pri osnovni šoli in
  • 95 zasebnih vrtcev.

Število otrok na vrtec po občinah

Sofinanciranje predšolske vzgoje iz državnega proračuna

Za predšolsko vzgojo se iz državnega proračuna zagotavljajo sredstva za znižano plačilo vrtca.

Poleg tega se iz državnega proračuna sofinancirajo:

  • oddelki vrtcev v bolnišnicah: v regijskih bolnišnicah in klinikah ter oddelkih Univerzitetnega kliničnega centra Ljubljana in Univerzitetnega rehabilitacijskega inštituta Soča,
  • dvojezični oddelki vrtcev in oddelki vrtcev z italijanskim jezikom: narodno mešana območja, kjer živijo pripadniki madžarske in italijanske narodne skupnosti,
  • oddelki prilagojenega programa za predšolske otroke: za otroke s posebnimi potrebami,
  • oddelki otrok Romov in romski pomočnik v vrtcih

Nadzor

Nadzor nad delom vrtcev izvaja Inšpektorat Republike Slovenije za šolstvo. Starši, skrbniki ali rejniki otroka, v vrtcu pa svet staršev ali zaposleni delavci lahko o morebitnih nepravilnostih obvestijo inšpekcijsko službo in dajo pobudo za izredni nadzor. Inšpektor jih je dolžan obvestiti o vseh dejanjih in ukrepih, ki jih je opravil v zvezi s pobudo.