Predšolska vzgoja
Pomoč Slovenije državljanom Ukrajine
Kontaktne številke in informacije o pomoči, ki jo Republika Slovenija nudi beguncem iz Ukrajine.
Cilji predšolske vzgoje
Cilji predšolske vzgoje v Sloveniji so usmerjeni v celostni razvoj otrok, z namenom:
- otrokom zagotavljati okolje za dobro počutje, čustveno varno navezanost ter ustrezne pogoje
in spodbude za celovit razvoj, pridobivanje novih izkušenj, spretnosti in znanja, - otrokom omogočati pogoste in kakovostne medsebojne odnose, sodelovanje v skupini in
družbi ter pri otrocih spodbujati razvoj samozavedanja in empatije, socialnega razumevanja,
spretnosti sporazumevanja in sodelovanja, - pri otrocih spodbujati ponotranjenje temeljnih družbenih norm in vrednot, kot so človekove
pravice in dolžnosti, enakost, svoboda, strpnost, odgovornost do sebe, drugih živih bitij in
okolja, spoštovanje dogovorjenih pravil, - otrokom zagotavljati pogoje za ozaveščanje o individualnih in skupinskih razlikah in njihovo
izražanje ne glede na spol, socialno, ekonomsko in kulturno ozadje, svetovni nazor, narodno in
jezikovno pripadnost, posebnosti v razvoju, - omogočati razvojno-procesno, fleksibilno in uravnoteženo izvajanje dejavnosti Kurikuluma za
vrtce v različnih programih za predšolske otroke, - omogočati uporabo različnih metod, pristopov in vsebin za spodbujanje otrokovega razvoja in
učenja, upoštevajoč razvojne značilnosti in potrebe različno starih otrok, spoznanja vzgojno-
-izobraževalnih ter drugih znanstvenih ved, s posebnim poudarkom na otroški igri, - omogočati avtonomno in strokovno odgovorno delo v vrtcu, ki temelji na samoevalvaciji,
- razumeti čas in prostor v vrtcu kot ključna elementa kurikuluma, ki otroku omogočata varnost,
izbiro, individualno izražanje in tudi možnost umika, - vzpostavljati kakovostno, sistematično in sprotno informiranje staršev otrok, sodelovanje
s starši pri načrtovanju in izvajanju posameznih dejavnosti v vrtcu, upoštevajoč korist otrok in
strokovno avtonomijo vrtca.
Dostopna in vključujoča predšolska vzgoja
Predšolska vzgoja v Sloveniji je kakovostna in dostopna za vse otroke starejše od enajstih mesecev, če starši ne uveljavljajo več pravice do starševskega dopusta v obliki polne odsotnosti z dela.
Slovenija ima dobro organizirano mrežo vrtcev, ki vključuje javne, zasebne vrtce in vrtce s koncesijo. Javne vrtce ustanavljajo občine in so prilagojeni potrebam lokalnega prebivalstva. Sredstva pridobivajo iz občinskega in državnega proračuna, plačil staršev in drugih virov.
Kakovostna predšolska vzgoja spodbuja razvoj socialnih veščin, kot so sodelovanje, reševanje konfliktov in empatija. Programi, ki vključujejo igre in interakcije z vrstniki, pomagajo otrokom razviti čustveno inteligenco in sposobnost za uspešno vključevanje v socialne skupine. To povečuje njihove možnosti za uspešno socialno vključevanje v prihodnosti.
V Sloveniji imamo 416 vrtcev, in sicer:
- 108 samostojnih vrtcev,
- 210 vrtcev pri osnovni šoli in
- 95 zasebnih vrtcev.
-
Število otrok vključenih v vrtec
83268
-1193
-
Število oddelkov vrtcih
5265
-95
-
Število otrok z odlogom šolanja
2159
-126
-
Število drugih in tretjih otrok iz iste družine, za katere je vrtec brezplačen
22255
+1496
-
Število otrok s tujim državljanstvom
7979
+430
Podatki so zajeti na dan 20. september 2024. Prikazana je primerjava podatkov s preteklim šolskim letom.
-
Delež vključenosti otrok prvega starostnega obdobja v vrtec (od 11 mesecev do treh let)
72,7 % -
Delež vključenosti otrok drugega starostnega obdobja (od treh let do vstopa v šolo)
93,6 % -
Delež vključenosti otrok v vrtec (od 11 mesecev do vstopa v šolo)
85,5 %
Skupni cilj evropskega izobraževalnega prostora, zastavljen v strategiji Izobraževanje in usposabljanje 2021 do leta 2030, je vključitev vsaj 96 % otrok starejših od treh let v vrtec
Sofinanciranje predšolske vzgoje iz državnega proračuna
Za predšolsko vzgojo se iz državnega proračuna zagotavljajo sredstva za znižano plačilo vrtca.
Poleg tega se iz državnega proračuna sofinancirajo:
- oddelki vrtcev v bolnišnicah: v regijskih bolnišnicah in klinikah ter oddelkih Univerzitetnega kliničnega centra Ljubljana in Univerzitetnega rehabilitacijskega inštituta Soča,
- dvojezični oddelki vrtcev in oddelki vrtcev z italijanskim jezikom: narodno mešana območja, kjer živijo pripadniki madžarske in italijanske narodne skupnosti,
- oddelki prilagojenega programa za predšolske otroke: za otroke s posebnimi potrebami,
- oddelki otrok Romov in romski pomočnik v vrtcih.
Nadzor
Nadzor nad delom vrtcev izvaja Inšpektorat Republike Slovenije za šolstvo. Starši, skrbniki ali rejniki otroka, v vrtcu pa svet staršev ali zaposleni delavci lahko o morebitnih nepravilnostih obvestijo inšpekcijsko službo in dajo pobudo za izredni nadzor. Inšpektor jih je dolžan obvestiti o vseh dejanjih in ukrepih, ki jih je opravil v zvezi s pobudo.