Informacije za občine
Ocenjevanje škode
Občine so za izvedbo nujnih sanacijskih ukrepov na občinski infrastrukturi še pred končno oceno škode na podlagi predhodnega programa lahko prejele do 40 odstotkov predhodno ocenjene neposredne škode. Po končni oceni škode je Ministrstvo za naravne vire in prostor pripravilo končni program odprave posledic naravne nesreče, ki ga je Vlada Republike Slovenije potrdila 16. maja 2024. Predhodni program postane del končnega programa, kar pomeni, da se predplačila upoštevajo pri izplačilu končnih izplačil.
Škoda se je popisovala v prizadetih občinah v regijah: Dolenjska, Gorenjska, Koroška, Osrednja Slovenija, Notranjska, Pomurje, Podravje, Posavje, Severna Primorska, Vzhodna Štajerska, Zahodna Štajerska in Zasavje.
Zaradi posledic neurja z dežjem in poplavami med 28. in 30. avgustom 2023 se je škoda popisovala tudi v občinah Ankaran, Izola, Koper, Piran in Sežana.
Občina popisuje škodo na:
- objektih gospodarske javne infrastrukture lokalnega pomena,
- stvareh v njeni lasti, ki se uporabljajo za izvajanje njene dejavnosti,
- stvareh v njeni lasti, ki se uporabljajo za izvajanje lokalne javne službe,
- stanovanjskih stavbah v njeni lasti,
- stvareh v njeni lasti, ki jih uporablja oseba javnega prava, katere ustanovitelj ali soustanovitelj je občina,
- stvareh v lasti osebe javnega prava, katere ustanovitelj ali soustanovitelj je občina, za stvar pa se investicijska, investicijsko-vzdrževalna ali vzdrževalna dela zagotavljajo v občinskem proračunu, in
- gozdnih cest, če gre za sofinanciranje obnove, za katerega se sredstva zagotavljajo v skladu s predpisi, ki urejajo upravljanje z gozdovi.
Občine bodo prejele tudi sredstva za odpravo posledic nesreč za nakup in komunalno ureditev stavbnih zemljišč za nadomestitev objektov ter za sanacijo plazov.
Zbiranje vlog oškodovancev
Neposredna škoda na stvareh se zbira z vlogami oškodovancev (fizične in pravne osebe), ki so utrpeli škodo na:
- zemljiščih,
- stavbah,
- infrastrukturi.
Fizične in pravne osebe obrazce za prijavo škode oddajo na občinske popisne komisije, kjer so utrpeli škodo. Občinske komisije zbrane podatke iz obrazcev vnesejo v spletno aplikacijo AJDA.
Naziv storitve | Institucija |
---|---|
Uprava Republike Slovenije za zaščito in reševanje |
Predplačila občinam po ocenjeni škodi
Na podlagi Predhodnega programa odprave posledic neposredne škode na stvareh zaradi poplav in plazov 4. avgusta 2023 je 115 občin, ki so poslale zahtevke, za nujno obnovo poškodovane občinske infrastrukture prejelo 218,5 milijona evrov.
Predplačila so namenjena sofinanciranju izvedbe nujnih ukrepov, navedenih v predhodnem programu. Med upravičene stroške tako sodijo izdelava potrebne projektne dokumentacije, izvedba gradbenih del, izvajanje gradbenega nadzora, plačilo stroškov začasnih nastanitev izseljenih prebivalcev (razen če je občina te stroške že uveljavljala na podlagi Zakona o interventnih ukrepih za odpravo posledic poplav in zemeljskih plazov iz avgusta 2023) ter plačilo DDV.
Po Zakonu o odpravi posledic naravnih nesreč (ZOPNN) občine lahko prejmejo predplačila v višini do 40 odstotkov predhodne ocene neposredne škode, to je škode na objektih v lasti občin ali v lasti oseb javnega prava, katerih ustanovitelj ali soustanovitelj je občina oziroma sredstva za izvedbo geotehničnih ukrepov. Za predplačilo je vlada določila dva kriterija:
- ocenjena škoda najmanj v višini 20.000 evrov,
- predplačilo bo v prvem koraku izplačano največ v višini dvakratnika primerne porabe občine; občine, ki bodo sredstva porabile v enem letu, bodo prejele dodatna sredstva, to je do skupno predvidenih 40 odstotkov.
Predhodni program odprave posledic nesreče vsebuje predhodno oceno škode pri posameznem upravičencu (občini), predlog višine dodelitve sredstev ter predlog nujnih ukrepov pri odpravi posledic nesreče.
Občine morajo v roku 12 mesecev po sklenitvi pogodbe o predplačilu poročati o porabi prejetih sredstev.
Podatki o izplačanih predhodnih izplačilih posameznim občinam.
Programi odprave posledic neposredne škode
-
Predhodni program odprave posledic neposredne škode na stvareh zaradi poplav 4. avgusta 2023
Predhodni program vključuje tudi preglednico s podatkom o predlagani višini sredstev, do katerih je po predhodni oceni upravičena vsaka od 117 občin. -
Program odprave posledic neposredne škode na stvareh zaradi močnih neurij z večdnevnim obilnim deževjem s poplavami in plazovi 4. avgusta 2023
Sprejet 16. maja 2024Strategije in programi- Program odprave posledic neposredne škode na stvareh zaradi močnih neurij z večdnevnim obilnim deževjem s poplavami in plazovi 4. avgusta 2023 (docx, 178 KB)
- Priloga 1: Seznam objektov v lasti občine ali osebe javnega prava in objektov gospodarske javne infrastrukture lokalnega pomena (proioritetni seznam) (xlsx, 494 KB)
- Priloga 3: Seznam objektov predvidenih za odstranitev (xlsx, 30 KB)
- Priloga 7: Program sanacije vodne infrastrukture po poplavah 4. avgusta 2023 v ustrezno funkcionalno stanje, odporno na podnebne spremembe (docx, 1,7 MB)
- Priloga 8: Seznam posebnih objektov območja naravne vrednote oziroma objekti na zavarovanem območju v skladu s predpisi, ki urejajo ohranjanje narave (docx, 16 KB)
- Priloga 9: Obrazci za pripravo vloge upravičencem (docx, 45 KB)
-
Drugi predhodni programi odprave posledic neposredne škode na stvareh
Predhodni programi za druga neurja in poplave v letu 2023, vključno s podatki o višini sredstev po posameznih občinah- Predhodni program odprave posledic neposredne škode na stvareh zaradi neurja s poplavami med 17. julijem in 3. avgustom 2023 (docx, 64 KB)
- Predhodni program odprave posledic neposredne škode na stvareh zaradi neurja s poplavami med 12. in 13. julijem 2023 (docx, 55 KB)
- Predhodni program odprave posledic neposredne škode na stvareh zaradi neurja s poplavami od 14. do 23. maja 2023 (docx, 55 KB)
- Predhodni program odprave posledic neposredne škode na stvareh zaradi močnega neurja z deževjem in poplavami med 6. in 7. majem 2023 (docx, 41 KB)
Ravnanje z odpadki
Z Zakonom o interventnih ukrepih za odpravo posledic poplav in zemeljskih plazov iz avgusta 2023 (ZIUOPZP) je bil za območje nekaterih občin omogočen nekoliko daljši rok za zbiranje odpadkov, nastalih po poplavah, na začasnih lokacijah. Ker je večina odpadkov po poplavah že zbranih in prepeljanih v zbirne centre, začasne lokacije niso več potrebne. Skladno s tem je Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo pozvalo občine, da začasne lokacije za zbiranje odpadkov čim prej ukinejo in zagotovijo zbiranje odpadkov na način in v skladu s predpisi kot pred ujmo.
Ministrstvo občinam priporoča, da na lokacijah dozdajšnjega začasnega zbiranja zagotovijo primerne ukrepe (kot so na primer občasni nadzor pristojnih služb, omejitev dostopa s fizično prepreko in podobni), ki bodo občanom ali podjetjem onemogočili nadaljnje odlaganje odpadkov na začasnih lokacijah. Občine naj skladno z običajno prakso obveščanja tudi opozorijo občane in podjetja, da zbiranje odpadkov ponovno poteka na način in v skladu s predpisi kot v običajnih razmerah oziroma pred ujmo.
Vzorčenje tal
Agencija za okolje je izvedla vzorčenje tal v porečjih Sore, Pšate, Kamniške Bistrice, Gradaščice, Save, Savinje, Drave, Mure in Meže, na 21 merilnih mestih. Pri izboru so upoštevali merila, kot so območje poplave in raba tal, ter obstoječe podatke o onesnaženosti tal. Na vseh vzorčnih mestih so odvzeli vzorce v nanešenem mulju in v tleh ter analizirali vsebnost kovin in mineralnih olj.
Rezultati kažejo, da usedline v porečjih Gradaščice, Sore, Save, Pšate, Kamniške Bistrice, Krke, Savinje in Mure z vidika vsebnosti kovin in mineralnih olj niso problematične. Kot najbolj problematično se je tako z vidika usedlin kot prvotnih tal izkazalo porečje Meže, kar je bilo pričakovano glede na izredno dolgo tradicijo rudarjenja, predelave s svincem bogate rude in drugih dejavnosti, povezanih s svincem in tudi z drugimi kovinami, v Zgornji Mežiški dolini. Najbolj problematična onesnaževala so svinec, kadmij in cink.
Vzorčenje mulja
Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo je 3. oktobra predstavilo rezultate zadnje analize vzorcev mulja. V sedem reprezentativnih vzorcev je bilo združenih več vzorčnih mest. Analiza je pokazala, da je na dveh mestih odpadek nevaren, na dveh mestih je nenevaren, drugod pa je inerten.
Nenevarne odpadke je mogoče odlagati na odlagališča, z nevarnimi odpadki pa je treba ravnati previdno, saj imajo nevarne lastnosti ter vplivajo na okolje in zdravje ljudi. Inertni odpadki so odpadki, ki se ločujejo, a ne vplivajo na okolje in zdravje ljudi in kemijsko ali fizikalno ne reagirajo.
- Inertni odpadki so na naslednjih lokacijah: Prevalje (pri Petrolu), v Črni na Koroškem (Mušenik) ter v Ravnah na Koroškem (Dobja vas in Malgajev spomenik). Inertne odpadke bi lahko uporabili za gradnjo infrastrukturnih objektov, kot je gradnja zadrževalnikov in sanacija vodotokov.
- Nenevarni so vzorci, ki so jih odvzeli v Šentjanžu pri Dravogradu in na lokaciji Plat (Črna na Koroškem). Nenevarnih odpadkov je približno 160.000 kubičnih metrov in bi jih lahko odložili na odlagališču Zmes, ki je v upravljanju različnih občin in leži na Prevaljah.
- Nevarni odpadki so na lokaciji Poljana, nasproti gostišča Krivograd na Prevaljah in na meji med Prevaljami in Mežico (Cricket Club). Približno 25.000 kubičnih metrov mulja je nevarnega in ga bo treba odložiti na odlagališča za nevarne odpadke. Edino tako odlagališče na tem območju, ki je primerno urejeno, je Tab Mežica, s katerim še potekajo pogovori o tem.
Odvoz nevarnega mulja
Z odvozom 1700 ton nevarnega mulja iz Mežiške doline smo začeli 11. decembra 2023. Mulj bo odpeljan na remediacijo v predelovalni center Lennach pri Gradcu.
Ukrepi zaradi onesnaženih zemljin in degradacije okolja
Zakon o obnovi, razvoju in zagotavljanju finančnih sredstev na področju okolja prinaša dve pomembni rešitvi.
Prva se nanaša na izgradnjo centra za ravnanje z onesnaženimi zemljinami, ki nastanejo ob naravnih nesrečah in niso primerne za nadaljnjo uporabo. Izgradnja centra, ki bo potekala v soglasju z lokalno skupnostjo, bo strošek države. Za upravljanje centra in izvajanje ravnanja z onesnaženo zemljino bodo podeljene koncesije.
Zakon določa tudi izvedbo sanacijskih ukrepov na območju občin Črna na Koroškem, Mežica, Prevalje, Ravne na Koroškem, Dravograd, na območju celjske kotline in Šmartnega pri Litiji zaradi preteklih okoljskih bremen ter zaradi posledic poplav in plazov, če se bo na podlagi analiz izkazalo, da je sanacija potrebna.
Na podlagi analiz bo določen obseg in način sanacije. Ukrepi bodo opredeljeni za vsako občino posebej in bodo odvisni od ravni onesnaženosti posameznega območja.
Poleg ukrepov iz drugega odstavka 59. člena Zakona o varstvu okolja bo program ukrepov vseboval tudi zdravstvene ukrepe in storitve, ki zajemajo humani biomonitoring težkih kovin v krvi in ukrepe za informiranje prebivalcev o možnih virih strupenih kovin, načinih zmanjševanja njihovega vnosa v telo ter varni in varovalni prehrani (informiranje splošne javnosti, staršev in vzgojiteljev ter učiteljev otrok) na območjih degradiranega okolja.
Interventni ukrepi za pomoč občinam
Proračunske prilagoditve
- Občine, ki so bile prizadete v poplavah in plazovih, se lahko v proračunskih letih 2023 in 2024 likvidnostno zadolžijo največ do višine 10 odstotkov vseh izdatkov zadnjega sprejetega proračuna. Predhodno veljavna omejitev je bila pri petih odstotkih. Zvišanje meje jim omogoča večjo fleksibilnost pri plačevanju obveznosti.
- Za namen odprave posledic poplav in plazov se lahko občine, prizadete v poplavah in plazovih, v letih 2023 in 2024 zadolžijo v višini 15 odstotkov realiziranih prihodkov občinskega proračuna v letu pred letom zadolževanja, zmanjšanih za prejete donacije, transferne prihodke iz državnega proračuna za investicije in prejeta sredstva iz proračuna Evropske unije ter prihodke režijskih obratov. Predhodno veljavna omejitev je bila pri 10 odstotkih. Izjema velja do konca leta 2034.
- Prizadete občine lahko tudi nemoteno porabljajo sredstva, ki jih prejemajo z donacijami in jih zbirajo na posebni namenski postavki za donacije. Za to jim ni treba pripraviti rebalansov letošnjih občinskih proračunov.
- V letih 2023 in 2024 delež sredstev, ki jih občine lahko izločijo v svojo proračunsko rezervo, ni omejen, sredstva svoje proračunske rezerve pa lahko občine v letu 2023 porabijo tudi za financiranje izdatkov za odpravo posledic v drugi občini. Tako lahko občine, ki jih poplave niso prizadele, pomagajo prizadetim občinam. Višina pomoči ni omejena.
Financiranje naložb
Program je namenjen občinam in javnemu sektorju, katerih javno financiranje ni predmet pravil o državni pomoči.
Kredit lahko pridobite, če:
- se bo naložba uporabljala zgolj za negospodarske dejavnosti, ali
- se bo naložba uporabljala za negospodarske in gospodarske dejavnosti, vendar mora gospodarska uporaba ostati zgolj pomožne narave, ali
- bo naložba namenjena zagotavljanju običajnih storitev znotraj javne infrastrukture, ali
- bo naložba zadevala gospodarsko dejavnost, ki je predmet pravnega monopola, ali
- bo naložba zadevala gospodarsko dejavnost, vendar ne bo konkurirala drugim infrastrukturam; je zasebno financiranje v sektorju zanemarljivo in ne daje selektivne prednosti posameznemu podjetju ali sektorju.
Rok za prijavo: do porabe sredstev.
Več informacij na spletni strani SID Banke.
Javna dela za pomoč občinam pri odpravi posledic poplav in plazov
Za odpravo in zmanjševanje posledic poplav in plazov je Zavod za zaposlovanje (ZRSZ) objavil novo javno povabilo za izbor programov javnih del - za pomoč po poplavah. Oddaja ponudb je mogoča od 18. septembra 2023, in sicer na portalu za delodajalce.
ZRSZ bo v programe bo ZRSZ vključeval vse brezposelne osebe, prijavljene v evidenci brezposelnih oseb, in sicer najdlje do 31. decembra 2024. Program omogoča okrepitev občin za pomoč pri odpravi posledic poplav in plazov. Programi se bodo izvajali v skladu s potrebami občin, prizadetih zaradi poplav ali plazov.
V programih se bodo lahko izvajala izključno tista dela, ki predstavljajo pomoč občinam pri odpravi posledic poplav in zemeljskih plazov 2023, in sicer iz naslednjih (štirih) področij oziroma (sedmih) programov javnih del:
- kmetijstvo (ohranjanje in varovanje kulturne krajine, gozdov, obnova vasi),
- okolje in prostor (varstvo okolja, ohranjanje narave, upravljanje z vodami in spodbujanje trajnostnega prostorskega razvoja ter urejanje in vzdrževanje javnih površin ter občinskih cest)
- socialno varstvo (pomoč starejšim in invalidom ter socialno vključevanje posebej ranljivih skupin)
- drugi programi javnih del (pomoč pri izvajanju programov za občane ter pomoč v primeru elementarnih nesreč).
ZRSZ bo v celoti financiral plače in druge stroške dela udeležencev javnih del, do katerih so upravičeni udeleženci javnih del.
Z namenom motiviranja brezposelnih oseb za vključitev v javna dela je zvišano plačilo za udeležence v poklicih od vključno I. do vključno V. ravni izobrazbe oziroma usposobljenosti, in sicer za vse na višino minimalne plače.
Ukrep bo trajal najdlje do 31. decembra 2024.