Mednarodno sodelovanje na področju urbanega in prostorskega razvoja
Način, kako razvijamo in upravljamo mesta, je ključen za trajnostni razvoj ter vpliva na kakovost življenja velikega števila ljudi. Zato je trajnostni urbani razvoj aktualna tema na evropski in svetovni ravni ter je obravnavan v več pomembnih mednarodnih dokumentih. Za urbanizacijo na svetovni ravni velja, da je močno spremenila svet v zadnjih desetletjih, zato si prizadevamo za prenos znanja in ukrepov za trajnostni urbani in prostorski razvoj v naš prostor.
Politike
Politike predstavljajo okvir za usklajevanje in izvajanje javnih politik na lokalni ravni, na ravni mest in urbanih območij. V okviru Evropske unije urbane politike spodbujajo trajnostni in celoviti urbani razvoj.
Teritorialna agenda Evropske unije 2030
Teritorialna agenda 2030 (v angleškem jeziku) zagotavlja okvir, usmerjen v ukrepe, za spodbujanje teritorialne kohezije v Evropi: prihodnost za vse kraje. Je politični dokument za prostorsko načrtovanje v Evropi, njenih regijah in skupnostih. V Evropi je vse več neenakosti med ljudmi in kraji. Zato je cilj teritorialne agende 2030 prispevati k vključujoči in trajnostni prihodnosti za vse kraje in ljudi v Evropi. Poudarja pomen strateškega prostorskega načrtovanja in zagotavlja usmeritve zanj ter poziva h krepitvi teritorialne razsežnosti sektorskih politik na vseh ravnem upravljanja. To je mogoče doseči tako, da se več pozornosti nameni raznolikosti krajev v Evropi in njihovemu razvojnemu potencialu in izzivom.
Agenda za trajnostni razvoj 2030
Agenda za trajnostni razvoj do leta 2030 poudarja pomen ustreznega razvoja mest za odpravo revščine, zmanjševanje neenakosti in zagotovitev napredka. Agenda vključuje 17 ciljev trajnostnega razvoja, ki na uravnotežen način obravnavajo gospodarske, socialne in okoljske teme. Cilj 11 Trajnostna mesta in skupnosti je posebej namenjen mestom z namenom: poskrbeti za odprta, varna, vzdržljiva trajnostna mesta in naselja.
Urbana agenda Evropske unije
Z urbano agendo Evropske unije (UAEU) se vzpostavlja okvir za boljše usklajevanje politik, akterjev in deležnikov upravljanja ter boljše razumevanje razvoja mest na ravni EU. Agenda prispeva k vzpostavitvi boljše podpore razvoju mest ter omogoča vključevanje mest v pripravo politik EU, s čimer te politike približuje državljanom EU. Trajnostni urbani razvoj je pomembna tema na ravni Evropske unije.
Ključni mehanizem za izvajanje urbane agende so tako imenovana partnerstva, v katerih sodelujejo evropska mesta, države članice, Evropska komisija in druge evropske ustanove.
Osredotočena so na prednostne teme urbane agende, ki so: vključevanje migrantov in beguncev, kakovost zraka, revščina v mestih, stanovanja, krožno gospodarstvo, delovna mesta in veščine v lokalnem gospodarstvu, urbana mobilnost, digitalna tranzicija, prilagajanje podnebnim spremembam, energetska tranzicija, trajnostna raba prostora in sonaravne rešitve, inovativna in odgovorna javna naročila, varnost na javnih prostorih, kultura in kulturna dediščina, ozelenjevanje mest, trajnostni turizem. Informiranje o Agendi EU za mesta (v angleškem jeziku).
Ljubljanski dogovor
Ob predsedovanju Slovenije Evropski uniji 2021 je bil na neformalnem srečanju ministrov EU, pristojnih za urbani razvoj, sprejet Ljubljanski dogovor o nadaljevanju urbane agende EU in Večletni delovni program za urbano agendo EU, slednja generacija za obdobje 2022 do 2026.
Dogovor prinaša vzpostavitev partnerstev urbane agende za temi 'Ozelenitev mest' in 'Trajnostni turizem'. Izpostavlja pomen malih in srednje velikih mest ter nujnosti njihovega sodelovanja pri oblikovanju politik in razvojnih programov za uravnotežen razvoj v EU. Vabi h krepitvi dialoga in sodelovanja na področju prostorskega razvoja, teritorialne kohezije in urbanega razvoja v EU.
Programi in projekti
Za dvig kakovosti bivanja in ohranjanje konkurenčnosti mest in urbanega razvoja so ključnega pomena dobro načrtovani in celovito pripravljeni razvojni urbani projekti. Za dosega tega je v Evropski uniji veliko teritorialnih povezovalnih programov, mrež in pobud, ki spodbujajo trajnostnih in celovitih urbanih razvojev.
Evropsko teritorialno sodelovanje za trajnostni urbani razvoj
Evropsko teritorialno sodelovanje za trajnostni urbani razvoj (angleško The Urban Development Network Programme - URBACT) je program evropskega teritorialnega sodelovanja, ki želi spodbujati in podpirati trajnostni in celoviti urbani razvoj. Metoda URBACT uporablja celostni in participativni pristop, mednarodno izmenjavo med mesti in nudi strokovno podporo preko omrežja urbanih kontaktnih točk v državah članicah. Točke delujejo v nacionalnih jezikih in so vez med pobudo ter oblikovalci mestnih politik in strokovnjaki na lokalni, regionalni in nacionalni ravni.
Nacionalna kontaktna točka za URBACT
-
Finančna kontrola
Prvostopenjsko kontrolo projektov programa URBACT v Sloveniji izvaja Ministrstvo za naravne vire in prostor.Dokumentacije- Navodila o upravičenih izdatkih slovenskih projektnih partnerjev v projektih (dostopna oblika datoteke) (docx, 179 KB)
- Navodila o upravičenih izdatkih slovenskih projektnih partnerjev v projektih (pdf, 341 KB)
- Izjava o ustreznosti državne pomoči (docx, 104 KB)
- Zaznamek o preverjanju cen na trgu (docx, 129 KB)
- Poročilo opravljenih nalog zaposlenega (docx, 126 KB)
- Strošek zaposlenega (xlsx, 59 KB)
- Izjava projektnega partnerja (xlsx, 51 KB)
Evropska mreža za opazovanje prostorskega razvoja in kohezije
Je program, ki s podporo sredstev Evropske unije zagotavlja kakovostna strokovna mnenja javnim organom, pristojnim za prostorski in urbani razvoj. Je most med raziskavami in javnimi politikami in zagotavlja prostorske analize, podatke in karte, je torej omrežje za spremljanje prostorskega razvoja. V evropski mreži za opazovanje prostorskega razvoja in kohezije (v angleščini ESPONU (v angleškem jeziku) sodeluje 27 držav članic EU in 4. partnerske države Islandija, Lihtenštajn, Norveška, Švica.
-
Program evropske kohezijske politike v obdobju 2021 do 2027 v Sloveniji
Ministrstvo naravne vire in prostor, Direktorata za prostor in graditev, je za pripravo ukrepov za Prednostna naloga 3: Zelena preobrazba za podnebno nevtralnost, Specifični cilj RSO2.7. Izboljšanje varstva in ohranjanja narave ter biotske raznovrstnosti in zelene infrastrukture, tudi v mestnem okolju in zmanjšanje vseh oblik onesnaževanja (ESRR) pripravilo vsebinska izhodišča.
Ukrepi za zagotavljanje in izboljšanje zelene infrastrukture, dostopa prebivalcev do zelene infrastrukture v urbanih območjih ter ozelenjevanje mest pomembno prispevajo k ohranjanju in izboljšanju kakovosti življenja in okolja v mestih. Zato se v okviru specifičnega cilja RSO2.7 podpira vlaganja v zagotavljanje dostopne in privlačne zelene in modre urbane infrastrukture, ob upoštevanju načela uporabe na naravi temelječih rešitev. Z ukrepi podpiramo doseganje cilja, zastavljenega v Strategiji prostorskega razvoja Slovenije 2050, za preprečevanje pretiranega zgoščanja urbane strukture z doseganjem ali ohranjanjem vsaj 40 odstotkov deleža javnih in odprtih zelenih površin v ureditvenem območju naselja.
Pričakovan rezultat tega specifičnega cilja je izvedba ukrepov zagotavljanja zelene infrastrukture v mestih za namene uporabe s strani prebivalcev mesta in širšega mestnega območja.Smernice in priporočila
Evropska pobuda za mesta
Evropska pobuda za mesta (angleško European Urban Initiative - EUI (v angleškem jeziku)) si prizadeva krepiti celostne in participativne pristope k trajnostnemu urbanemu razvoju. Mestom nudi številne priložnost za razvoj inovativnih rešitev in krepitev zmogljivosti. Osrednja aktivnost Evropske pobude za mesta so razpisi za inovativne projekte (prej angleško Urban Innovative Actions − UIA), s katerimi lahko mesta pridobijo do 80 odstotkov sofinanciranja za svoje inovativne projekte v višini do 5 milijonov evrov iz Evropskega sklada za regionalni razvoj.
Glede na stopnjo urbanizacije so mestom (tabela slovenskih upravičencev) na voljo manjši razpisi, namenjeni izmenjavi znanja in izkušenj ter medsebojni pomoči med mesti.
Mednarodne organizacije
Mednarodne organizacije imajo znanja in izkušnje o razvoju mest in držav. Medsebojno spodbujanje izmenjava stališč, s političnimi nasveti, s tehnično pomočjo in skupnimi ukrepi, predstavljajo in izmenjujejo izkušnje dobrega upravljanja in predstavljajo ustrezne in učinkovite prakse, ki jih države lahko prenašajo v svoje dokumente.
Evropska komisija Združenih narodov za Evropo komisija vseevropskega povezovanja
Evropska komisija Združenih narodov za Evropo (angleško The United Nations Economic Commission for Europe - UNECE) spodbuja vseevropsko gospodarsko povezovanje. Vključuje 56 držav članic iz Evrope, Severne Amerike in Azije. Pri delu UNECE lahko sodelujejo vse zainteresirane države članice Združenih narodov. V dejavnostih UNECE tako sodeluje več kot 70 mednarodnih strokovnih organizacij in drugih nevladnih organizacij.
UNECE (v angleškem jeziku) kot večstranska platforma spodbuja gospodarsko povezovanje in sodelovanje med državami članicami. Z urbanim razvojem se ukvarja Ekonomska komisija Združenih narodov za Evropo (UNCE, v angleškem jeziku).
Mreža za spodbujanje sprememb v mestih in naseljih
Mreža za spodbujanje sprememb v mestih in naseljih (angleško The United Nations Human Settlements Programme (UN-Habitat) v angleškem jeziku), deluje v več kot 90 državah za spodbujanje sprememb v mestih in naseljih z znanjem, političnimi nasveti, tehnično pomočjo, skupnimi ukrepi ter dobrim upravljanjem in predstavitvi ustreznih praks. Vsakih dvajset let poteka konferenca. Prvič so jo organizirali leta 1976 v Vancouvru, drugič leta 1996 v Carigradu in tretjič leta 2016 v Quitu. Konferenca Habitat III (v angleškem jeziku) oktobra 2016 v Quitu, je poživila svetovno zavezo za trajnostno urbanizacijo. Na konferenci je bila sprejeta Nova urbana agenda, ki vsebuje skupno vizijo držav članic OZN in politično zavezo za spodbujanje trajnostnega urbanega razvoja po vsem svetu. Agenda je akcijsko usmerjen dokument, ki opredeljuje skupna merila za doseganje trajnostnega urbanega razvoja ter spodbuja ponovni razmislek o tem, kako načrtujemo, razvijamo, gradimo in upravljamo mesta ter kako v njih živimo.
Evropska mreža strateškega znanja o mestih
Evropska mreža urbanega strateškega znanja o mestih (angleško European Urban Knowledge Network - EUKN (v angleškem jeziku) združuje evropske nacionalne in regionalne vlade pri spodbujanju trajnostnega razvoja mest, politik, raziskav in praks. Mreža spodbuja sodelovanje, da bi ustvarili pravična, zelena, produktivna in digitalna mesta prihodnosti.
Mreža evropskih mest
Mreža evropskih mest (angleško EUROCITIES (v angleškem jeziku)) je mreža velikih mest v Evropi, ki so jo leta 1986 ustanovili župani šestih velikih mest: Barcelone, Birminghama, Frankfurta, Lyona, Milana in Rotterdama.
Danes je med člani EUROCITIES več kot 200 večjih evropskih mest iz 38 držav, ki predstavljajo več kot 130 milijonov ljudi. Mreža ponuja številne priložnosti za sodelovanje in vplivanje na pobude in politike EU, zlasti na področju razvoja mest (zeleno, inovativno in odporno).