Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Priprava Nacionalnega načrta za obnovo narave

Logotip z Ljubljanskim barjem in napisom Bolj zdravi ekosistemi - bolj zdrav planet
Evropska unija je zaradi izgube biotske raznovrstnosti in slabšanja stanja ekosistemov junija 2024 sprejela Uredbo o obnovi narave. Krovni cilj uredbe je do leta 2030 obnoviti vsaj 20 odstotkov vseh kopenskih in morskih območij Evropske unije (EU), do leta 2050 pa vse ekosisteme, ki potrebujejo obnovo. Ministrstvo za naravne vire in prostor (MNVP) pripravlja Nacionalni načrt za obnovo narave (NNON), ki bo ključni dokument za izvajanje uredbe o obnovi narave.

Biotsko raznovrstni ekosistemi - kot so mokrišča, sladke vode, gozdovi ter kmetijski, gorski, morski, obalni in urbani ekosistemi - v dobrem stanju zagotavljajo vrsto bistvenih ekosistemskih storitev. 

Zdravi ekosistemi preprečujejo in zmanjšujejo vpliv naravnih nesreč, blažijo vpliv podnebnih sprememb, zmanjšujejo tveganja izbruhov bolezni in odločilno prispevajo h kvaliteti bivanja.

V Evropski uniji se degradacija ekosistemov in izguba biotske raznovrstnosti nadaljujeta s skrb vzbujajočo hitrostjo.

Naša družba in gospodarstvo sta močno odvisna od storitev, ki jih zagotavljajo zdravi ekosistemi. Koristi obnove degradiranih ekosistemov močno odtehtajo stroške obnove.

Nacionalni načrt za obnovo narave

Slovenija mora pri pripravi NNON določiti konkretne ukrepe in prednostna območja za obnovo do leta 2030. Izhodišče bodo že sprejeti strateški nacionalni akti:

Priprava NNON se je začela v letošnjem letu. MNVP bo k pripravi povabil deležnike z vseh relevantnih področij, kot so kmetovalci, gozdarji, vodarji, lastniki, strokovne službe, nevladne organizacije in predstavniki širše javnosti. 

Skupine habitatnih tipov in vrst, ki potrebujejo uvedbo ukrepov obnove, so:

  • Celinski, obalni in sladkovodni habitati
    • mokrišča (obalna in celinska)
    • travišča in drugi pašniški habitati
    • stepa ter habitati resav in grmišč
  • Morski ekosistem
  • Urbani ekosistemi
  • Reke, jezera ter obrečni in obrežni habitati
  • Opraševalci
  • Kmetijska krajina
  • Gozdovi

Sodelovanje resorjev in civilne družbe

Na ministrstvu se zavedamo, da je uspešna priprava in izvedba NNON mogoča le s sodelovanjem strokovnjakov s področja varstva narave, kmetijstva, gozdarstva, voda, prostorskega načrtovanja in ribištva.

Ustanovljena je medresorska posvetovalna delovna skupina, ki zagotavlja usklajenost in strokovno podporo pri oblikovanju NNON.

Vanjo so vključeni relevantni resorji in institucije:

  • Ministrstvo za naravne vire in prostor,
  • Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano,
  • Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo,
  • Zavod Republike Slovenije za varstvo narave,
  • Direkcija Republike Slovenije za vode,
  • Zavod za gozdove Slovenije.

V procesu bodo v pripravo NNON vključeni tudi drugi deležniki, organizirana bodo tudi posvetovanja s širšo splošno in strokovno javnostjo ter nevladnimi organizacijami.

Sledeč Aarhuški konvenciji bomo zagotovili pregleden proces sprejemanja NNON in v pripravo preko dogodkov vključevali ostale zainteresirane deležnike.

V nadaljevanju najdete tudi spletne ankete za podajanje mnenj, predlogov, pobud in idej za širšo javnost, ki bodo smiselno uporabljeni pri pripravi NNON.

Dobrobiti Nacionalnega načrta obnove narave

NNON bo doprinesel k varovanju in obnovi habitatov in izboljšanju stanja ekosistemov, izboljšanju rečne povezljivosti, podpori opraševalcem in kmetijskim ekosistemom, izboljšanemu stanju kmetijskih in gozdnih ekosistemov ter povečanju zelenih površin v urbanih območjih.

Z ukrepi na teh področjih bomo dolgoročno in trajno obnovili biotsko raznovrstne in odporne ekosisteme ter dosegli cilje na področju blažitve in prilagajanja podnebnim spremembam ter nevtralnosti degradacije tal, hkrati pa bomo izboljšali prehransko varnost.

Obnova narave prinaša številne ekosistemske storitve in koristi za celotno družbo, kot so zmanjšanje poplavnih tveganj, boljša prehranska varnost, čista voda, storitve opraševanja, odpornost na podnebne spremembe, kakovost življenja in razvoj turizma.

Ključna za uspešno izvajanje uredbe je politična zavezanost projektu in visoka prioritetnost obnove narave v vseh resorjih in na vseh nivojih družbe.

Dobrobitim obnovljene narave je bil posvečen letošnji strokovni posvet Dan narave.

Kako lahko sodelujete pri pripravi NNON?

Sodelujmo v prizadevanjih za zdravo in obnovljeno naravo. Javnost je vabljena k spremljanju priprave načrta in sodelovanju v posvetovanjih, saj lahko le skupaj zagotovimo zdravo in odporno naravo za prihodnje generacije.

Vprašanja in predloge nam posredujte na naslov: nnon.mnvp@gov.si.

Sodelujete lahko tudi z odgovarjanjem na spletne ankete, s katerimi zbiramo poglede javnosti med 1. oktobrom in 7. novembrom 2025. Predloge bomo smiselno vključili v prvi osnutek NNON:

Hvala za vašo podporo in sodelovanje pri tem pomembnem procesu!

Uredba o obnovi narave

Uredba je sestavni del Strategije EU za biotsko raznovrstnost do leta 2030 in bo EU pomagala izpolniti njene mednarodne zaveze, zlasti svetovni okvir Združenih narodov (ZN), ki je bil leta 2022 dogovorjen na konferenci ZN o biotski raznovrstnosti.

Specifične zahteve za posamezne ekosisteme med drugim vključujejo:

  • ukrepe na kmetijskih zemljiščih,
  • ukrepe v gozdovih za spodbujanje biotske raznovrstnosti,
  • odstranitev nepotrebnih umetnih ovir na rekah,
  • ukrepe za doseganje naraščajočega trenda zelenih površin v urbanem okolju.

Način za doseganje ciljev bodo države opredelile v rednih nacionalnih načrtih za obnovo narave. Za pripravo in uvedbo konkretnih ukrepov ter določitev prednostih območij za obnovo do leta 2030 imamo države dobri dve leti časa. Po uveljavitvi Uredbe moramo članice Evropski komisiji posredovati načrt za obdobje do junija leta 2032, nato načrt do sredine 2042 in nato do 2050.

Na spletni strani Sveta Evropske unije je objavljenih več informacij o sprejeti uredbi o obnovi narave (v angleškem jeziku.

Krovni cilji uredbe

Z ukrepi obnove zajeti vsaj 20 odstotkov kopenskih in morskih območij v EU do leta 2030:

  • Postopno izboljšati stanje degradiranih ekosistemov in zagotoviti njihovo dolgoročno vzdržnost.

Vzpostaviti ukrepe za obnovo vsaj 30 odstotkov celotnih območij z uredbo določenih habitatnih tipov, ki niso v dobrem stanju do leta 2030, 60 odstotkov do 2040 in 90 odstotkov do 2050:

  • To vključuje gozdove, obalna in celinska mokrišča, travnike in pašnike, reke, jezera, obrečne in obrežne habitate, resave in grmišča ter morske.

Obnova naravne rečne povezljivosti in naravnih funkcij povezanih poplavnih
območij:

  • Do leta 2030 je v EU predvidena odstranitev vsaj 25.000 km nepotrebnih pregrad za izboljšanje povezanosti rek.

Obnova populacij opraševalcev:

  • Izboljšanje raznolikosti opraševalcev in obrnitev upada populacij opraševalcev do leta 2030.

Obnova kmetijskih ekosistemov:

  • Izboljšanje biotske raznovrstnosti kmetijskih ekosistemov prek spremljanja izbranih kazalnikov  ter izboljšanja indeksa pogostosti kmetijskih ptic.

Obnova urbanih ekosistemov:

  • Brez neto izgub mestnih zelenih površin in drevesne pokritosti na nacionalni ravni do leta 2030, po letu 2030 pa trend naraščanja obojega do zadovoljivih ravni.

Obnova gozdnih ekosistemov:

  • Doseči izboljševanje stanja na nacionalni ravni.

Zagotavljanje dolgoročnega spremljanja in financiranja ukrepov:

  • Države članice morajo pripraviti nacionalne načrte za obnovo narave in zagotoviti njihovo izvajanje.