Varstvo potrošnikov
Varstvo potrošnikov pomeni zagotavljanje in spodbujanje pravic potrošnikov, ki na trgu nastopajo kot šibkejši udeleženci, zaradi česar njihove interese ščitimo tako z zakonodajo kot z varstvom njihovih pravic v praksi, natančneje z informiranjem in izobraževanjem potrošnikov ter svetovanjem potrošnikom.
Potrošniške organizacije
Pomemben del varstva potrošnikov so organizacije potrošnikov, ki jih ti ustanovijo sami, da bi lažje zaščitili in uveljavljali svoje pravice. Organizacije potrošnikov, ki so registrirane kot društva ali zavodi in druge organizacije, ki ne opravljajo pridobitne dejavnosti, so vpisane v register potrošniških organizacij pri Ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport.
-
Tržaška cesta 2
1000 Ljubljana -
Tržaška 2
1000 Ljubljana -
Združenje potrošnikov Gorenjske Kranj
Bertoncljeva ulica 23
4000 Kranj -
Trubarjeva cesta 22
1000 Ljubljana
Javne službe
Vlada Republike Slovenije podeljuje koncesijo za javno službo izvajanja primerjalnih ocenjevanj blaga in storitev ter koncesijo za javno službo obveščanja in izobraževanja potrošnikov. Javni službi sofinancira Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport.
Koncesijo za javno službo obveščanja in izobraževanja potrošnikov je 8. novembra 2018 pridobila Zveza potrošnikov Slovenije. Javna služba zajema izvajanje aktivnosti obveščanja in izobraževanja potrošnikov za njihovo večjo varnost, izbiro, dostopnost, kakovost blaga in storitev ter informiranja potrošnikov o uveljavljanju njihovih pravic.
Koncesijo za javno službo izvajanja primerjalnih ocenjevanj blaga in storitev je dne 11. julija 2018 pridobil Mednarodni inštitut za potrošniške raziskave. Javna služba vključuje primerjalno ocenjevanje z uporabo metodologije za preizkušanje in ocenjevanje kakovosti izdelkov in storitev, ki zajema analizo posameznih značilnosti blaga in storitev ter izdelke in storitve uvršča v razrede z različnimi ocenami, ter zagotavljanje informiranja potrošnikov o rezultatih primerjalnega testiranja.
Poročilo o izvajanju Uredbe o pravicah potnikov v pomorskem prometu
-
Poročilo o izvajanju Uredbe o pravicah potnikov v pomorskem prometu
V skladu s 26. členom Uredbe Evropske unije št. 1177/2010 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 24. novembra 2010 o pravicah potnikov med potovanjem po morju in celinskih plovnih poteh ter spremembi Uredbe Evropske skupnosti št. 2006/2004 morajo pristojni organi vsake dve leti objaviti poročilo o aktivnostih povezanih z izvajanjem te uredbe. Struktura poročila sledi predlogu, ki ga je pripravil Direktorat za mobilnost in promet pri Evropski komisiji.Poročila
Nadzor nad kršitvami
Različne inšpekcije, vsaka s svojega področja, zagotavljajo spoštovanje pravic potrošnikov z nadzorom nad poslovanjem podjetij in podjetnikov. V primeru kršitve lahko podjetju v upravnem postopku izdajo odločbo, s katero mu odredijo odpravo nepravilnosti oziroma prepovedo prodajo, opravljanje storitve ali oglaševanje. Če med potrošnikom in podjetjem ni spora o obstoju stvarne napake, lahko podjetju naložijo tudi, da ugodi potrošniku. V prekrškovnem postopku kršitelju za storjeni prekršek lahko izrečejo globo.
Če potrošnik ni zadovoljen z izdano odločbo v navedenem upravnem postopku na prvi stopnji, lahko vloži pravno sredstvo zoper akt, ki je navedeno v pouku o pravnem sredstvu na koncu akta. V njem se stranka pouči, ali lahko vloži pritožbo zoper odločbo ali pa lahko začne upravni spor ali kateri drug postopek pred sodiščem.
Potrošnik lahko za uveljavitev svojega zahtevka uporabi tudi:
- izvensodno reševanje potrošniških sporov, ki temelji na prostovoljni odločitvi o sodelovanju v postopku in zato ni obvezujoče narave;
- sodno pot.
Prijava kršitve Tržnemu inšpektoratu Republike Slovenije
V okviru Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport deluje Tržni inšpektorat Republike Slovenije kot organ v sestavi.
Naziv storitve | Institucija |
---|---|
Tržni inšpektorat Republike Slovenije |
Zakonodaja
- Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot)
- Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot-1)
- Pravilnik o načinu označevanja cen blaga, digitalnih vsebin in storitev ter objavi znižanja cene blaga
- Pravilnik o blagu, za katero se izda garancija za brezhibno delovanje
- Pravilnik o načinu vpisa in pogojih za vpis potrošniških organizacij v register
- Uredba o koncesiji za opravljanje javne službe obveščanja in izobraževanja potrošnikov ter javne službe izvajanja primerjalnih ocenjevanj blaga in storitev
- Pravilnik o obrazcih za informacije o pogodbah o časovnem zakupu, o dolgoročnem počitniškem proizvodu, o nadaljnji prodaji in o zamenjavi ter o obrazcu za odstop od pogodb
- Pravilnik o uporabi jezikov narodnih skupnosti v procesih poslovanja podjetij s potrošniki na območjih, kjer živita italijanska in madžarska narodna skupnost
- Pravilnik o obrazcih v zvezi z uveljavljanjem pravice do odstopa od pogodbe, sklenjene na daljavo ali zunaj poslovnih prostorov
- Pravilnik o obrazcih za informacije pri pogodbah o paketnem potovanju in povezanih potovalnih aranžmajih
- Uredba o jamstvu zaradi likvidnostnih težav organizatorja potovanja in podjetja, ki omogoča povezane potovalne aranžmaje
- Zakon o izvajanju Uredbe (EU) Evropskega parlamenta in Sveta o sodelovanju med nacionalnimi organi, odgovornimi za izvrševanje zakonodaje o varstvu potrošnikov (ZIUIZVP)
Predpisi, izdani na podlagi novega Zakona o varstvu potrošnikov (ZVPot-1)
-
- Pravilnik o blagu, za katero se izda garancija za brezhibno delovanje (pdf, 129 KB)
- Pravilnik o načinu označevanja cen blaga, digitalnih vsebin in storitev ter objavi znižanja cene blaga (pdf, 142 KB)
- Pravilnik o načinu vpisa in pogojih za vpis potrošniških organizacij v register (pdf, 120 KB)
- Pravilnik o obrazcih v zvezi z uveljavljanjem pravice do odstopa od pogodbe, sklenjene na daljavo ali zunaj poslovnih prostorov (pdf, 119 KB)
- Pravilnik o obrazcih za informacije o pogodbah o časovnem zakupu, o dolgoročnem počitniškem proizvodu, o nadaljnji prodaji in o zamenjavi ter o obrazcu za odstop od pogodb (pdf, 198 KB)
- Pravilnik o obrazcih za informacije pri pogodbah o paketnem potovanju in povezanih potovalnih aranžmajih (pdf, 121 KB)
- Pravilnik o uporabi jezikov narodnih skupnosti v procesih poslovanja podjetij s potrošniki na območjih, kjer živita italijanska in madžarska narodna skupnost (pdf, 116 KB)
- Uredba o jamstvu zaradi likvidnostnih težav organizatorja potovanja in podjetja, ki omogoča povezane potovalne aranžmaje (pdf, 126 KB)
Povezane vsebine
-
Sistem inšpekcijskega nadzora
Inšpekcijski nadzor je nadzor nad izvajanjem oziroma spoštovanjem zakonov in drugih predpisov. Izvajajo ga inšpektorji kot uradne osebe s posebnimi pooblastili in odgovornostmi. Inšpektor pri opravljanju nalog inšpekcijskega nadzora samostojno vodi postopek, izvaja pooblastila in izreka ukrepe.
-
Svetovanje potrošnikom in Evropski potrošniški center
Potrošniki, ki so naleteli na težave pri uveljavljanju pravic pri domačnem ponudniku blaga in storitev, lahko informacije prejmejo na brezplačni telefonski številki, ki deluje v okviru Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport. Potrošniki, ki so nakup opravili v drugi državi članici EU, na Norveškem in Islandiji, pa se po nasvet in pomoč lahko obrnejo na Evropski potrošniški center, ki deluje v okviru istega ministrstva.