Finančne pomoči državljanom Ukrajine
Informacije so na voljo tudi v ukrajinskem jeziku.
1. Finančne pomoči, ki se uveljavljajo pri Uradu za oskrbo in integracijo migrantov:
Žepnina
Osebi z začasno zaščito, ki je nastanjena v nastanitvenem centru ali v drugi nastanitveni kapaciteti, kjer je zagotovljena prehrana in je brez dohodkov, prejemkov in premoženja oziroma ji preživljanja ne zagotavljajo zavezanci je upravičena do žepnine. Do žepnine ni upravičena oseba, ki ni prijavljena v evidenci brezposelnih oseb pri Zavodu Republike Slovenije za zaposlovanje, čeprav bi se lahko v skladu z zakonom, ki ureja trg dela, štela za brezposelno osebo.
Na podlagi izjave osebe z začasno zaščito urad dodeli žepnino in o tem izda potrdilo, na katerem je navedeno obdobje prejemanja žepnine. Žepnina se dodeli za obdobje šest mesecev, izplačuje pa se mesečno.
Oseba pridobi pravico do žepnine s prvim dnem naslednjega meseca po tem, ko je podala izjavo.
Višina mesečne žepnine znaša 30 % osnovnega zneska minimalnega dohodka, za ženske nad 63 let in moške nad 65 let pa 55 % osnovnega zneska minimalnega dohodka in se zaokroži na celo število. Osnovni znesek minimalnega dohodka od 1. aprila 2025 znaša 494,09 evra.
Po dveh letih od priznanja statusa začasne zaščite se višina žepnine zmanjša za 50%.
Pri dodelitvi žepnine se upoštevajo enaki dohodki, prejemki in premoženje, kot se upoštevajo pri dodelitvi denarne pomoči.
Denarna pomoč
Oseba z začasno zaščito, ki prebiva v Republiki Sloveniji in ni nastanjena v nastanitvenem centru ali drugi nastanitveni kapaciteti, kjer ji je zagotovljena prehrana, je brez zadostnih dohodkov, prejemkov, premoženja oziroma zavezancev in je prijavljena v evidenci brezposelnih oseb, če je lahko, je upravičena do denarne pomoči.
Denarna pomoč se določi v razmerju do osnovnega zneska minimalnega dohodka po naslednjih merilih:
- za prvo odraslo osebo 85 %;
- za vsako naslednjo odraslo osebo v družini 42 %;
- za otroka, dokler ga je vlagatelj dolžan preživljati v skladu s predpisi, ki urejajo dolžnost preživljanja, 44 %;
- za otroka iz prejšnje točke, ki živi v enostarševski družini, 62 %;
- za mladoletnika brez spremstva 85 %;
- za ženske nad 63 let in moške nad 65 let, ne glede na to, ali je prva ali naslednja odrasla oseba, 110 %.
Denarna pomoč se dodeli od dneva vložitve vloge, če jo vlagatelj na ta dan že prejema, pa od naslednjega dne po poteku obdobja, za katero je bila pomoč že dodeljena.
Denarna pomoč se dodeli kot ena denarna pomoč za vso družino, praviloma za šest mesecev.
Denarna pomoč za zasebno nastanitev
Osebe z začasno zaščito, ki prebiva v Republiki Sloveniji in ni nastanjena v nastanitvenem centru ali drugi nastanitveni kapaciteti in ki izpolnjuje pogoje za dodelitev denarne pomoči ter ima sklenjeno najemno pogodbo ali dogovor o uporabi nepremičnine, je upravičena do mesečne denarne pomoči za zasebno nastanitev.
Višina denarne pomoči za zasebno nastanitev za vlagatelja in posameznega družinskega člana vlagatelja se določi glede na število oseb, ki se skupaj zasebno nastanijo. Določi se v odstotku od osnovnega zneska minimalnega dohodka, veljavnega na dan vložitve vloge za denarno pomoč za zasebno nastanitev, in sicer:
Višina denarne pomoči - Tabela
Število oseb | Odstotek osnovnega zneska minimalnega dohodka |
1 | 100 % |
2 | 130 % |
3 | 160 % |
4 | 190 % |
5 | 210 % |
6 | 230 % |
7 ali več | 250 % |
Znesek denarne pomoči za zasebno nastanitev se po dveh letih od priznanja statusa začasne zaščite zmanjša za 15 %.
Denarna pomoč za zasebno nastanitev se dodeli za čas trajanja najemne pogodbe ali dogovora o uporabi nepremičnine, vendar največ za šest mesecev, razen prva denarna pomoč za zasebno nastanitev, ki se dodeli od dneva vložitve vloge do vključno zadnjega dne šestega meseca, ki sledi mesecu vložitve vloge.
Podaja vlog za denarno pomoč in denarno pomoč za zasebno nastanitev
Vloga za uveljavljanje pravice do denarne pomoči se vloži po pošti ali osebno v času uradnih ur na Urad za oskrbo in integracijo migrantov.
K vlogi je treba priložiti:
- izpis vseh transakcij na vseh plačilnih in denarnih računih osebe z začasno zaščito, njenih družinskih članov in zavezancev za pretekle tri mesece pred mesecem vložitve vloge,
- izpis stanja na vseh plačilnih in denarnih računih osebe z začasno zaščito, njenih družinskih članov in zavezancev na dan vložitve vloge,
- kopijo pogodbe o zaposlitvi oziroma kopije drugih pogodb v zvezi z opravljanjem dela ter
- druga dokazila o dohodkih, prejemkih, premoženju in dejstvih, ki vplivajo na uveljavljanje pravice do denarne pomoči.
Vloga za uveljavljanje pravice do denarne pomoči za zasebno nastanitev se vloži po pošti ali osebno v času uradnih ur na Urad za oskrbo in integracijo migrantov .
K vlogi je treba priložiti::
- kopijo najemne pogodbe, podpisano s strani najemodajalca nepremičnine in osebe z začasno zaščito, ali dogovora o uporabi nepremičnine, podpisanega s strani osebe, ki je sklenila dogovor o uporabi nepremičnine, in osebe z začasno zaščito, v katerem morajo biti navedeni podatki o obdobju uporabe nepremičnine in dogovoru o mesečnem plačilu stroškov v zvezi z uporabo nepremičnine, če oseba z začasno zaščito biva brezplačno na zasebnem naslovu,
- kopije vseh aneksov k najemni pogodbi ali k dogovoru o uporabi nepremičnine, podpisanih s strani najemodajalca nepremičnine oziroma osebe, ki je sklenila dogovor o uporabi nepremičnine, in osebe z začasno zaščito, če so sklenjeni,
- kopije računov za plačilo stroškov v zvezi z uporabo nepremičnine za pretekle tri mesece pred vložitvijo vloge, če oseba z začasno zaščito uveljavlja tudi stroške v zvezi z uporabo nepremičnine, in
- soglasje najemodajalca nepremičnine oziroma osebe, ki je sklenila dogovor o uporabi nepremičnine, če se denarna pomoč za zasebno nastanitev nakazuje na plačilni račun najemodajalca nepremičnine oziroma osebe, ki je sklenila dogovor o uporabi nepremičnine.
Če oseba z začasno zaščito, ki uveljavlja pravico do denarne pomoči za zasebno nastanitev, nima odločbe o priznani denarni pomoči in ni oddala vloge za denarno pomoč, mora poleg navedenih dokazil predložiti tudi dokazila, ki se zahtevajo pri vložitvi zahtevka za denarno pomoč ter na obrazcu izpolniti podatke o drugih osebah, ki prebivajo v Republiki Sloveniji, o odprtih plačilnih računih, o dohodkih in prejemkih v preteklih treh mesecih pred mesecem vložitve vloge ter o premoženju.
Za hitrejšo obravnavo zahtevkov osebe naprošamo, da vlogi predložite vse zahtevane priloge. V primeru nepopolne vloge bo urad poslal poziv po pošti, zato preverite ali imate ustrezno označen poštni nabiralnik s polnim imenom in priimkom. Urad lahko v postopku reševanja vloge zahteva dodatna pojasnila ali osebo povabi na osebni razgovor. Morebitne dopolnitve vloge pošljete tudi po elektronski pošti na naslov gp.uoim@gov.si.
V primeru zavajanja lahko urad zavrne vlogo in zadevo preda drugim pristojnim institucijam.
Predložiti je treba vse izpiske vseh odprtih transakcijskih računov za celotno obdobje (tako v Sloveniji, Ukrajini ali drugi državi, vključno s spletnimi bankami kot so Revolut, Wise, Zen) vlagatelja, družinskih članov in zavezancev za preživljanje. Bančne izpise mora podati vsaka oseba, starejša od 15 let (če ni imetnik računa, pa izjavo). Iz bančnih izpiskov morajo biti razvidne vse transakcije. V primeru zaprtja transakcijskega računa je treba predložiti potrdilo banke o zaprtju računa.
Če oseba prejema dohodke in prilive, predloži vso dokumentacijo, na podlagi katere dobiva dohodke in prilive, in dokazila o premoženju, še posebej pa:
- kopijo pogodbe o zaposlitvi oziroma kopije drugih pogodb v zvezi z opravljanjem dela;
- kopijo plačilnih list za pretekle štiri mesece pred mesecem vložitve vloge;
- kopijo potrdila o šolanju v tujini;
- dokazila o lastništvu premičnin.
- kopijo prometnih dovoljenj vozil registriranih v tujini.
Oseba predloži tudi dokazila o prenehanju prejemanja dohodkov.
Oseba mora za dodelitev pravice imeti prijavljeno začasno prebivališče in dejansko prebivati v Sloveniji.
Če ima mladoletni vlagatelj brez spremstva skrbnika in le-ta za vlagatelja prejema dohodek (npr. otroški dodatek), je treba priložiti ustrezno dokazilo.
Za obveščanje o dohodkih, ki jih državljani Ukrajine prejemajo ali so prenehali prejemati v Ukrajini, lahko osebe predložijo potrdilo OK-5 oziroma OK-7 Pokojninskega sklada Ukrajine ter izpis iz davčnega registra. Oseba, ki je upravičena do pokojnine (če to ni razvidno iz bančnega računa oziroma je prejemala pokojnino v gotovini), predloži dokument pokojninskega sklada, ki vsebuje izpis pokojnine. Če oseba ni upravičena do pokojnine, predloži dokument Pokojninskega sklada Ukrajine, iz katerega je razvidno, da ni oziroma še ni upravičena do pokojnine.
Za otroke do tretjega leta starosti je treba podati izjavo in dokazilo o prejemanju otroškega dodatka v Ukrajini.
Vse okoliščine oziroma spremembe, ki vplivajo na dodelitev in izplačilo denarne pomoči za zasebno nastanitev, morajo upravičenci sporočiti na predpisanem obrazcu v osmih dneh od dneva, ko so nastale oziroma so zanje izvedeli.
Novim vlogam je treba ponovno predložiti vsa zahtevana dokazila, vložijo se lahko največ 30 dni pred iztekom veljavnosti odločbe.
Izplačevanje pomoči
Denarno pomoč in denarno pomoč za zasebno nastanitev izplačuje urad mesečno na plačilni račun osebe z začasno zaščito. Denarno pomoč za zasebno nastanitev se lahko s soglasjem osebe z začasno zaščito in soglasjem najemodajalca nepremičnine oziroma osebe, ki je sklenila dogovor o uporabi nepremičnine, nakaže tudi na plačilni račun najemodajalca oziroma osebe, ki je sklenila dogovor o uporabi nepremičnine.
Če oseba z začasno zaščito ne more odpreti plačilnega računa, se denarna pomoč in denarna pomoč za zasebno nastanitev lahko izplačata v gotovini v prostorih, ki jih določi urad.
Posebna oblika denarne pomoči po smrti družinskega člana in denarna pomoč kot pomoč pri kritju stroškov pogreba
Družinski član umrle osebe z začasno zaščito je upravičen do denarnih pomoči pod pogojem, da:
- je imela umrla oseba ob smrti status začasne zaščite v Republiki Sloveniji,
- ima družinski član status začasne zaščite v Republiki Sloveniji,
- je bil družinski član na dan smrti osebe z začasno zaščito upravičen do denarne pomoči ali žepnine v skladu z Zakonom o začasni zaščiti razseljenih oseb.
Za družinske člane se štejejo zakonec ali zunajzakonski partner, otroci in pastorki, starši ali oseba, ki z enim izmed staršev živi v zakonski ali zunajzakonski skupnosti, bratje, sestre, nečaki, nečakinje, vnuki in vnukinje.
Vloga za denarni pomoči se odda na Uradu za oskrbo in integracijo migrantov v času uradnih ur ali po pošti, v enem letu od datuma smrti umrle osebe z začasno zaščito.
Vlogi za denarno pomoč kot pomoč pri kritju stroškov pogreba je treba priložiti predračun o višini stroškov pogreba ali račun za opravljeni pogreb v Republiki Sloveniji.
Enkratna denarna pomoč po smrti družinskega člana se dodeli v višini osnovnega zneska minimalnega dohodka in se izplača vlagatelju kot pomoč za vse družinske člane umrle osebe.
Denarna pomoč za kritje stroškov pogreba se izplača družinskemu članu, ki je poskrbel za pogreb v višini dvakratnika osnovnega zneska minimalnega dohodka, vendar ne več kot znašajo stroški pogreba.
2. Finančne pomoči, ki se uveljavljajo pri pristojnih centrih za socialno delo:
Otroški dodatek in znižano plačilo vrtca za osebe z začasno zaščito
Osebe s statusom začasne zaščite v Republiki Sloveniji so upravičene do otroškega dodatka in znižanega plačila vrtca, pod pogoji, določenimi v Zakonu o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev.
Pravico do otroškega dodatka uveljavlja eden od staršev oziroma druga oseba (skrbnik) za otroka s prijavljenim prebivališčem v Republiki Sloveniji, in sicer do dopolnjenega 18. leta starosti otroka, če izpolnjuje tudi druge pogoje po Zakonu o starševskem varstvu in družinskih prejemkih.
Osebe z začasno zaščito so upravičene do vključitve v predšolsko vzgojo v enakem obsegu kot državljani Republike Slovenije. Pravica do znižanega plačila vrtca (subvencije) osebam z začasno zaščito pripada pod pogoji, ki veljajo za tujce, skladno z Zakonom o vrtcih in Zakonom o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev. Pogoj za pridobitev subvencije je, da imata tako otrok s statusom začasne zaščite kot vsaj eden od staršev ali skrbnik, prijavljeno začasno prebivališče v občini, kjer bo otrok obiskoval vrtec.
Vloga za otroški dodatek in znižano plačilo vrtca se vloži na enotni vlogi za uveljavljanje pravice do otroškega dodatka in znižanega plačila vrtca pri pristojnem Centru za socialno delo glede na kraj bivanja.
Pridobitev davčne številke in bančnega računa
Za uveljavljanje finančnih pomoči boste potrebovali davčno številko in bančni račun.
Za davčno številko lahko zaprosite že pred pridobitvijo začasne zaščite. Potrebno je izpolniti obrazec DR-02,, ki ga oddate na finančnem uradu:
- osebno (s seboj morate imeti identifikacijski dokument) ali
- po pošti (priložiti morate fotokopijo identifikacijskega dokumenta).
Finančni urad vam bo davčno številko poslal po pošti na naslov, naveden v obrazcu, v najkrajšem možnem času.
Za odprtje bančnega računa potrebujete identifikacijski dokument (izkaznico začasne zaščite, potni list), potrdilo o prijavljenem prebivališču in davčno številko. Račun lahko odprete na katerikoli banki.
Imeti in uporabljati plačilni račun je vaša pravica. Če vam banka zavrne odprtje transakcijskega računa, vam je dolžna ponuditi odprtje osnovnega plačilnega računa. V primeru, da vam banka tega ne ponudi, se lahko pritožite vodstvu banke. Če banka kljub temu še vedno noče odpreti osnovnega plačilnega računa, se lahko pritožite na Banko Slovenije.
Predvideni datumi izplačil denarnih pomoči in denarnih pomoči za zasebno nastanitev v letu 2025 | |
REDNO IZPLAČILO | VMESNO IZPLAČILO |
3. 1. 2025 | 15. 1. 2025 |
3. 2. 2025 | 17. 2. 2025 |
3. 3. 2025 | 17. 3. 2025 |
1. 4. 2025 | 15. 4. 2025 |
5. 5. 2025 | 15. 5. 2025 |
2. 6. 2025 | 16. 6. 2025 |
1. 7. 2025 | 15. 7. 2025 |
1. 8. 2025 | 18. 8. 2025 |
1. 9. 2025 | 15. 9. 2025 |
1. 10. 2025 | 15. 10. 2025 |
3. 11. 2025 | 17. 11. 2025 |
1. 12. 2025 | 15. 12. 2025 |