Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI
Kakovostni strokovni in izobraženi kadri v športu so pomemben dejavnik razvoja in uspešnosti na področju izvajanja športnih programov. Poleg pogojev za opravljanje strokovnega dela v športu, opravljanje dela poklicnega športnika in zaposlovanja vrhunskih športnikov gre izpostaviti predvsem mrežo nacionalnih panožnih športnih šol in občinske panožne športne šole. Pri tem s sofinanciranjem plač strokovno izobraženim delavcem, zagotavljamo kakovostno športno vzgojo otrok in mladine, usmerjene v kakovostni in vrhunski šport.

Strokovno delo v športu

Strokovno delo v športu skladno z Zakonom o športu predstavlja delo na področju športnih programov in obsega načrtovanje, organiziranje, izvajanje, spremljanje in vrednotenje procesa športne vadbe. Strokovno delo v športu je tudi individualno poučevanje in poučevanje na tečajih v športnih panogah, ki imajo evidentiran uradni tekmovalni sistem.

Strokovno delo v športu lahko opravlja strokovni delavec, ki je vpisan v Razvid strokovno izobraženih in usposobljenih delavcev v športu. Za vpis v razvid pa je potrebno imeti ustrezno izobrazbo ali ustrezno usposobljenost v skladu z Zakonom o športu.

Strokovno izobražen delavec je tisti, ki ima izobrazbo, pridobljeno po javnoveljavnem višješolskem študijskem programu ali javnoveljavnem študijskem programu prve ali druge stopnje ustrezne smeri, oziroma izobrazbo, katere raven v skladu z zakonom ustreza izobrazbi, pridobljeni po javnoveljavnem študijskem programu prve ali druge stopnje, ki daje kompetence na področju športa v skladu z merili, ki jih določi minister.

Strokovno usposobljen delavec je tisti, ki je star najmanj 18 let, ima najmanj srednjo poklicno izobrazbo in je pridobil strokovno usposobljenost prve ali druge stopnje za športno treniranje, športno rekreacijo, šport invalidov ali šport starejših po javnoveljavnih programih usposabljanja v skladu z Zakonom o športu.

Vpis v razvid strokovno izobraženih in usposobljenih delavcev v športu

Naziv storitve Institucija
Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport
Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport

Zasebno delo v športu

Samostojno delo v športu lahko opravlja tudi zasebni športni delavec.

Zasebni športni delavec je posameznik, ki izpolnjuje pogoje o izobrazbi ali usposobljenosti in je vpisan v razvid zasebnih športnih delavcev.

Pogoj za pridobitev statusa zasebnega športnega delavca je ustrezna izobrazba ali ustrezna usposobljenost za opravljanje te dejavnosti.

V kolikor izpolnjujete zgoraj navedeni pogoj lahko opravljate dejavnost bodisi kot dejavnost z vpisom v razvid zasebnih športnih delavcev ali pa se registrirate kot samostojni podjetnik (s.p.).  S statusom zasebnega športnega delavca lahko opravljate zgolj dejavnost, ki jo imate napisano v odločbi, ki jo boste prejeli od Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport. Če izkazujete izpolnjevanje pogojev za več področij, lahko opravljate več dejavnosti, za katere izpolnjujete pogoje.

Razlika med zasebnim športnim delavcem in samostojnim podjetnikom

V tabeli smo prikazali v čem se razlikujeta možnosti registracije dejavnosti

Dejavnost Zasebni športni delavec Samostojni podjetnik
Obseg opravljanja dejavnosti Opravlja lahko le tiste dejavnosti, ki so napisane v odločbi MGTŠ. Opravlja in registrira lahko več različnih dejavnosti.
Dodatni zaposleni Ne more imeti dodatnih zaposlenih. Lahko ima dodatne zaposlene.

Pridobitev statusa zasebnega športnega delavca in vpis v razvid zasebnih športnih delavcev

Naziv storitve Institucija
Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport

Poklicni športniki

Samostojno delo v športu lahko opravlja tudi poklicni športnik. Poklicni športnik lahko opravlja delo v športu, če je športnik, star najmanj 15 let, in je vpisan v razvid poklicnih športnikov pri ministrstvu.

Pridobitev statusa poklicnega športnika in vpis v razvid poklicnih športnikov

Naziv storitve Institucija
Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport

Zaposlovanje vrhunskih športnikov in strokovnih delavcev v javnem sektorju

Za medaljami in nasmehi stojijo ljudje, ki potrebujejo stabilne pogoje, da lahko svojo pot nadaljujejo. Zaposlovanje vrhunskih športnikov in strokovnih delavcev v javnem sektorju je projekt, s katerim zagotavljamo, da naši športni heroji dobijo finančno in karierno stabilnost.

Za namen podpore in sistemske pomoči vrhunskemu športu ter promocije države in lokalnih skupnosti se tako v javnem sektorju lahko zaposlijo vrhunski športniki in tudi strokovni delavci, ki opravljajo strokovno delo na programih iz 4. do 7. točke prvega odstavka 6. člena Zakona o športu - gre za programe športne vzgoje otrok in mladine, usmerjenih v kakovostni in vrhunski šport, programe kakovostnega športa, programe vrhunskega športa, ter programe športa invalidov. Zaposlitev se sklene v skladu z določili Zakona o javnih uslužbencih, Zakona o obrambi, Zakona o policiji in Zakona o službi v Slovenski vojski, ki predstavljajo pravno podlago za njihove zaposlitve.

Kandidati za zaposlitev morajo izpolnjevati kriterije za uvrstitev na prednostno listo za zaposlitev, ki so:

  • za kandidate, ki so vrhunski športniki: dosežen rezultat na velikem mednarodnem tekmovanju ali izpolnjena norma za udeležbo na velikem mednarodnem tekmovanju;
  • za kandidate, ki so strokovni delavci: strokovno delo z državno člansko reprezentanco ali strokovno delo z vrhunskimi športniki.

Več o zaposlovanju vrhunskih športnikov

Nacionalne panožne športne šole

Z mrežo nacionalnih panožnih športnih šol, ki jih organizirajo nacionalne panožne športne zveze, želimo zagotoviti kakovostno športno vzgojo otrok in mladine, usmerjene v kakovostni in vrhunski šport. S tem zagotavljamo delovanje ustreznih programov nacionalnih panožnih športnih šol tistih nacionalnih panožnih športnih zvez v individualnih in kolektivnih športnih panogah, ki so na programu naslednjih zimskih ali letnih olimpijskih iger. Ti programi vključujejo načrtno skrb za mlade športnike na njihovi poti za doseganje vrhunskih rezultatov. Programe izvaja strokovno izobražen kader.

Vsaka štiri leta objavimo razpis za sofinanciranje plač strokovno izobraženim delavcem, ki so zaposleni pri nacionalni panožni športni zvezi in izvajajo programe, namenjene pretežno športni vzgoji otrok in mladine, usmerjenih v kakovostni in vrhunski šport, v individualnih in kolektivnih športih s športnimi igrami v športnih panogah oziroma disciplinah, ki so na programu naslednjih zimskih ali letnih olimpijskih iger.

Sofinanciramo programe nacionalnih panožnih športnih šol (NPŠŠ) tistih nacionalnih panožnih športnih zvez (NPŠZ), ki imajo registrirane športnike, ki so bili v zadnjih štirih letih pred razpisom kategorizirani kot perspektivni športniki, imajo v evidenci registriranih in kategoriziranih športnikov najmanj 50 športnikov, starih do 21 let v individualnih športnih panogah, ali najmanj 100 športnikov, starih do 21 let v kolektivnih športnih panogah, ki imajo pravico nastopa v nižji starostni kategoriji od absolutne in jim po izračunu iz priloge 2 Pravilnika o sofinanciranju izvajanja letnega programa športa na državni ravni pripadajo sredstva za vsaj enega strokovno izobraženega delavca.

Pred objavo javnega razpisa za izbor izvajalcev in sofinanciranje plač strokovno izobraženih delavcev v športu minister, pristojen za šport, za posamezno športno panogo, glede na izpolnjevanje navedenih pogojev in razpoložljivostjo sredstev, določi število sofinanciranih strokovno izobraženih delavcev v programu NPŠŠ.

Merila za določitev števila sofinanciranja plač

Pri določitvi števila sofinanciranih plač strokovno izobraženih delavcev v programu NPŠŠ za posamezno športno panogo upoštevamo merila konkurenčnosti športne panoge, nacionalni pomen športne panoge, število športnikov v športni panogi ter razširjenost in uspešnost športne panoge. 60 odstotkov strokovno izobraženih delavcev izhaja iz individualnih športnih panog, 40 odstotkov pa iz kolektivnih športnih panog.

Poročanje

V času veljavnosti pogodbe o sofinanciranju morajo izvajalci, skladno s pogodbo, redno poročati o izvajanju programa. Vsak izvajalec vodi mesečno evidenco o opravljenem pedagoškem delu posameznega strokovnega delavca (kraj in čas opravljenega dela, število vključenih športnikov) in o opravljenem pedagoškem delu četrtletno poroča ministrstvu do 15. dne v mesecu za preteklo koledarsko četrtletje.

Obdobje sofinanciranja

Štiriletno obdobje traja od 1. marca 2024 do 29. februarja 2028. 

Javni razpis za izbor izvajalcev in sofinanciranje plač strokovno izobraženih delavcev v programih nacionalnih panožnih športnih šol za štiriletno obdobje od leta 2024 do leta 2028 je bil objavljen 16. februarja 2024.

Občinske panožne športne šole

S sofinanciranjem občinskih panožnih športnih šol omogočamo tistim občinam, ki že same v okviru občinskih letnih programov športa lokalnim športnim organizacijam sofinancirajo plače strokovno izobraženih delavcev za delo z mladimi, da si povrnejo del stroškov tega občinskega programa v obliki delne refundacije.

Predmet sofinanciranja je strošek občine, in sicer za plačo strokovno izobraženega delavca, zaposlenega pri lokalnem izvajalcu športnega programa v športni panogi, ki je na programu naslednjih olimpijskih iger, in ki povprečno izvaja vsaj 20 ur vadbe tedensko, od tega najmanj 15 ur v programih športne vzgoje otrok in mladine, usmerjenih v kakovostni in vrhunski šport.

Sredstva se preko javnega razpisa dodelijo neposredno občinam, ki pa zaradi tega ukrepa ne smejo znižati obstoječih proračunskih sredstev za programe športa. Do sredstev so upravičene občine, ki sofinancirajo vsaj 40 odstotkov bruto minimalne plače strokovno izobraženega delavca. Delavec mora biti zaposlen pri lokalnem izvajalcu (klubu ali društvu), ki je včlanjen v ustrezno nacionalno panožno športno zvezo in ima registrirane športnike v tej panogi. Občina strokovnega delavca izbere na javnem razpisu, skladno z merili iz Zakona o športu. Posebnost ukrepa je možnost, da dve manjši sosednji občini (vsaka pod 5.000 prebivalcev) kandidirata skupaj za eno kvoto, če skupaj izpolnjujeta pogoje.

Sistem delitve sredstev

Sistem delitve sredstev temelji na načelu enakopravnosti občin, demografske razpršenosti in skladnega regionalnega razvoja, hkrati pa upošteva dejanske potrebe lokalnih okolij zaradi obsega dela z mladimi. Vsaki občini, ki izpolnjuje pogoje, pripada vsaj ena kvota, mestnim občinam pa vsaj dve kvoti. Če je na voljo več sredstev, se preostale oziroma v prvem krogu nerazdeljene kvote v drugem krogu razdelijo med tiste občine, ki so prijavile več potreb, in sicer sorazmerno glede na delež registriranih športnikov do 21. leta starosti v posamezni občini.

Minister z javnim razpisom za posamezno leto določi število kvot in vrednost ene kvote na letni oziroma polletni ravni.

Zakaj je ukrep pomemben?

Financiranje občinskih panožnih športnih šol predstavlja sistemsko rešitev za dvig kakovosti strokovnega dela z mladimi, saj občinam omogoča stabilnejše zaposlovanje strokovnih delavcev v klubih, ki delujejo v lokalnem športnem okolju. Ukrep krepi socialno varnost športnih strokovnih delavcev, zmanjšuje obseg prekarnosti v športu ter omogoča, da klubi dolgoročno razvijajo strokovni kader. Ta ostane v lokalnem okolju in podpira mlade športnike na poti do kakovostnega ali vrhunskega športa. S tem ukrepom se krepi profesionalizacija športa na lokalni ravni, izboljšujejo se pogoji za mlade športnike, hkrati pa se zagotavljajo vzdržnost, kontinuiteta in strokovnost športnega dela v občinah, ki je ključni temelj za nacionalni sistem razvoja športnih talentov.

Javni razpisi s področja sofinanciranja nacionalnih in občinskih panožnih športnih šol