Integriran javni potniški promet
K zagotavljanju cilja po dobri mobilnosti je država pristopila z vzpostavitvijo projekta Integriranega javnega potniškega prometa (IJPP), v okviru katerega so zagotovljene osnove za poenostavitev uporabe javnega prevoza in cenovne dostopnosti storitev javnega potniškega prometa.
Projekt IJPP pomembno prispeva k socialnim in ekonomskim ciljem države. Prispeva k zmanjšanju negativnih vplivov prometa na okolje in integraciji mesta s podeželjem ter zaradi boljše pretočnosti povečuje konkurenčnost mest.
Aktivnosti na projektu izvajamo od leta 2007, ko so se pripravila prva izhodišča in izdelava strokovnih podlag. V nadaljevanju so bile izdelane strokovne podlage, v okviru katerih so se opredelili sistemi za ureditev Integriranega javnega potniškega prometa.
Sledila je celostna podoba IJPP, pravne podlage za izdelavo mestnih prometnih načrtov, ekonometrični model za določanje cen vozovnic, informacijski portal za potnike v sistemu IJPP, izdelava mestnih prometnih načrtov in nacionalnega voznega reda. V okviru teh aktivnosti je potekalo tudi informiranje in ozaveščanje javnosti.
Zaradi vzpostavitve sistema enotne elektronske vozovnice je bilo potrebno povezati in nadgraditi obstoječe elektronske sisteme. Pripraviti in izvesti je bilo treba enoten sistem slovenskega javnega potniškega prometa v Sloveniji z usklajenimi voznimi redi in optimizacijo voženj, pa tudi zagotoviti vso potrebno opremo za enoten sistem od uskladitve validatorjev vozovnic v avtobusih in na vlakih do opreme za vodenje prometnega, vozovničnega in finančnega sistema.
Družba za upravljanje javnega potniškega prometa
Sistem javnega potniškega prometa do sedaj ni imel enotnega upravljavca, ki bi področje celovito urejal in upravljal (spremljanja potreb potnikov, določanja optimalne organizacije prevoza, priprava podlag za strateške usmeritve, in podobno). S sprejemom Zakona o upravljanju javnega potniškega prometa, ki je pričel veljati 5. maja 2022, se je zagotovila pravna podlaga za ustanovitev Družbe za upravljanje javnega potniškega prometa, d.o.o. (DUJPP).
DUJPP bo imela ključno nalogo pri upravljanju in integraciji obvezne gospodarske javne službe javni linijski prevoz potnikov v notranjem cestnem prometu in gospodarske javne službe železniškega linijskega prometa, vse z namenom uveljavitve javnega potniškega prevoza kot atraktivne, stroškovno učinkovite in drugim oblikam primerljive alternative oblike prevoza.
Z ustanovitvijo DUJPP se oblikuje upravljanje javnega potniškega prometa v Sloveniji na treh ravneh:
- na prvi, strateški ravni, Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo sprejema zakonodajo, določa dostopnost (krajevno in časovno), zmogljivost (število sedežev, linij, in drugo) in kakovost (točnost, kakovost vozil, in drugo) javnega potniškega prometa ter zagotavlja financiranje (kompenzacije, subvencije, bonusi, in drugo),
- na drugi, taktični ravni, DUJPP načrtuje (zlasti povezave, modalitete, prevozne produkte, vozne rede), organizira (podeljuje koncesije, sklepa prevozne pogodbe) in nadzira izvajanje prevoznih storitev,
- na tretji, operativni ravni, ponudniki javnega prevoza zagotavljajo prevozne storitve (vozni park, vozniki, in drugo).
Na strateški ravni deluje zlasti država, na operativni ravni prevozniki, vmesna raven pa spada v pristojnost upravljavca. Sistem javnega potniškega prometa je bil v Sloveniji do sedaj vzpostavljen samo na dveh ravneh: strateška in taktična raven sta bili združeni v pristojnosti države, operativno raven so izvajali prevozniki.
Izvajanje gospodarske javne službe javnega linijskega avtobusnega potniškega prometa
Skozi gospodarsko javno službo (GJS) javnega linijskega avtobusnega prometa država zagotavlja osnovne potrebe po povezljivosti in mobilnosti prebivalstva na svojem območju. Podlaga za zagotavljanje te GJS je Zakon o prevozih v cestnem prometu, podrobnejša ureditev načina izvajanja avtobusnih linijskih prevozov pa je določena v vladni uredbi. Na teh pravnih osnovah država izvajalcem prevozov zagotavlja finančno nadomestilo, če stroškov prevozov ne pokrijejo s prodajo vozovnic. Obenem država zagotavlja tudi subvencije določenim skupinam uporabnikov (na primer dijaki, študentje).
Sistem javnega prevoza potnikov je v procesu prenove z namenom izboljšanja dostopnosti in ravni storitve za uporabnike. V letu 2019 smo uvedli mesečne neimenske enotne vozovnice, nove hitre linije med večjimi mestnimi središči v državi, načrtuje pa se še uvedba enkratnih dnevnih in tedenskih enotnih vozovnic ter še nekaj drugih izboljšav. V letu 2020 so bile uvedene tudi imenske enotne vozovnice, ki so zaradi nižje cene za uporabnike še privlačnejše.
Izvajanje obvezne gospodarske javne službe prevoza potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu
Prevoz potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu zagotavlja država kot javno dobrino z obvezno gospodarsko javno službo, ki jo določa prometna politika na področju javnega potniškega prometa.
Podlaga za zagotavljanje obvezne gospodarske javne službe prevoza potnikov v notranjem in čezmejnem železniškem prometu je Zakon o železniškem prometu, Uredba o načinu izvajanja obvezne gospodarske javne službe v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu.
Subvencioniranje vozovnic za dijake in študente
Nov model subvencioniranja vozovnic za dijake, študente in udeležence izobraževanja odraslih smo uveljavili leta 2012. Zgrajen je bil na predpostavki, da je na letni ravni v Proračunu Republike Slovenije zagotovljenih 39,8 milijona evrov in sicer 12,8 milijona evrov iz Ministrstva za vzgojo in izobraževanje ter sredstva v višini 27 milijonov Ministrstva za delo družino, socialne zadeve in enake možnosti, za namen subvencioniranja prevozov dijakov in študentov od kraja bivanja do kraja izobraževanja.
Na področju subvencioniranih prevozov za dijake in študente ima Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo z izvajalci subvencioniranih prevozov podpisanih skupaj 13 pogodb za obdobje šolskega leta saj subvencionirane vozovnice veljajo od začetka do konca šolskega leta. Od tega sta 2 pogodbi za zavoda CIRIUS in IRIS, pogodba za železniški prevoz in 9 pogodb za mestni prevoz (Ljubljana, Maribor, Novo mesto, Koper, Jesenice, Kranj, Murska Sobota, Krško in Celje). Prevozi v avtobusnem medkrajevnem linijskem prevozu za upravičence se izvajajo v okviru koncesijskih pogodb z izvajalci.
Vloga za izdajo subvencionirane vozovnice
Vlogo za izdajo subvencionirane vozovnice vlagatelj lahko odda elektronsko preko portala eUprava ali vlogo uredi na prodajnih mestih, kjer istočasno lahko opravi tudi nakup vozovnice, ki jo potrebuje. Vlagatelj na prodajno mesto predloži osebni dokument.
Naziv storitve | Institucija |
---|---|
Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo |
Pravice potnikov za avtobusni promet
Na območju Evropske unije so pravice in obveznosti potnikov v javnem potniškem prometu poenotene. To povečuje kakovost storitev javnega potniškega prometa. Gre za enotno ureditev pravic potnikov, s posebnim poudarkom na pravicah invalidnih oseb in oseb z zmanjšano mobilnostjo. Področje uporabe, se v celoti uporablja za potnike na linijskih prevozih, kadar je kraj vstopa ali kraj izstopa potnika na ozemlju, države članice Evropske unije in predvidena dolžina prevoza vsaj 250 kilometrov.
Področje pravic in obveznosti potnikov v javnem potniškem prometu so usklajene z evropsko zakonodajo in pokrivajo naslednja področja:
- nediskriminacijo med potniki v zvezi s pogoji prevoza, ki jih zagotavljajo prevozniki,
- zagotavljanje ustreznih informacij v primeru zamude ali odpovedi avtobusa,
- povračilo cene vozovnic ali odpovedi potovanja v primeru zamude avtobusa,
- odškodnina v primeru izgubljene ali poškodovane prtljage, ki se zgodi pri uporabi avtobusa,
- pravice potnikov v primeru nesreč s smrtnim izidom ali osebno poškodbo,
- zaščita in pomoč invalidnim osebam in osebam z omejeno mobilnostjo,
- minimalne informacije, ki jih je treba zagotoviti potnikom,
- določanje in spremljanje standardov kakovosti, obvladovanje tveganj v zvezi z osebno varnostjo potnikov in reševanje pritožb.
Postopek uresničevanja pravic potnikov v avtobusnem prevozu
Če so potnikom v Sloveniji kršene pravice, imajo pravico nasloviti pritožbo na prevoznika, pri katerem so kupili vozovnico.
Kontakti izvajalcev medkrajevnega linijskega potniškega prometa:
- Arriva, družba za prevoz potnikov, d.o.o.
- Nomago, d.o.o.
- Avtobusni promet Murska Sobota, d.d.
- Ljubljanski potniški promet, d.o.o.
Pristojnosti za obravnavo pritožb in koordinacijo pravic potnikov v medkrajevnem linijskem potniškem prometu je s 1. januarjem 2024 prevzela DUJPP. Pritožbe sprejemajo na naslovu: pohvale-pritozbe@dujpp.si
Če potnik ni zadovoljen z obravnavo zahtevka oziroma pritožbe pri prevozniku, ali pa prevoznik v predpisanem roku ne odgovori, ima potnik možnost vložitve pritožbe na:
Pravice potnikov za železniški promet
Pravice in obveznosti potnikov v železniškem prometu na območju Evropske unije so poenotene. To povečuje kakovost storitev železniškega potniškega prometa v evropskem prostoru.
Področje pravic in obveznosti potnikov v železniškem prometu so usklajene z evropsko zakonodajo in pokrivajo naslednja področja:
- zagotavljanje ustreznih informacij v primeru zamude ali odpovedi vlaka,
- povračilo cene vozovnic ali odpovedi potovanja v primeru zamude vlaka,
- odškodnina v primeru izgubljene ali poškodovane prtljage,
- zaščita in pomoč invalidnim osebam in osebam z omejeno mobilnostjo,
- določanje in spremljanje standardov kakovosti, obvladovanje tveganj v zvezi z osebno varnostjo potnikov in reševanje pritožb.
Postopek uresničevanja pravic potnikov v notranjem železniškem prometu
Če so potnikom v notranjem železniškem prometu, ki je v pristojnosti Ministrstva za okolje, podnebje in energijo imajo potniki pravico nasloviti pritožbo na prevoznika, pri katerem so kupili vozovnico. To je v Sloveniji podjetje Slovenske železnice, Potniški promet, d.o.o.
Če potnik ni zadovoljen z obravnavo zahtevka oziroma pritožbe pri prevozniku, ali pa prevoznik v predpisanem roku ne odgovori, ima potnik možnost vložitve pritožbe na Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije (AKOS).
Postopek vlaganja pritožbe na portalu AKOS
Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije nudi informacije o postopku vlaganja pritožbe v zvezi s pravicami potnikov v železniškem prometu.
-
Poročila o pravicah potnikov
Poročila- Poročilo o pravicah potnikov 2023 in 2024 (angleško) (pdf, 225 KB)
- Poročilo o pravicah potnikov 2021 in 2022 (angleško) (pdf, 1.5 MB)
- Poročilo o pravicah potnikov 2019 in 2020 dodatek (angleško) (doc, 1.6 MB)
- Poročilo o pravicah potnikov 2019 in 2020 (angleško) (doc, 1.6 MB)
- Poročilo o pravicah potnikov 2017 in 2018 (angleško) (pdf, 628 KB)
- Poročilo o pravicah potnikov za leti 2015 in 2016 (doc, 152 KB)
- Poročilo o pravicah potnikov 2015 in 2016 (angleško) (doc, 1.3 MB)
- Poročilo o pravicah potnikov 2013 in 2014 (angleško) (pdf, 35 KB)
-
Postopek uresničevanja pravic potnikov
Obrazci, prijavnice
Zakonodaja
- Zakon o prevozih v cestnem prometu (ZPCP-2)
- Zakon o upravljanju javnega potniškega prometa (ZUJPP)
- Uredba o načinu izvajanja gospodarske javne službe javni linijski prevoz potnikov v notranjem cestnem prometu, o koncesiji te javne službe in o ureditvi sistema enotne vozovnice
- Uredba o načinu izvajanja obvezne gospodarske javne službe prevoza potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu
- Uredba (ES) št. 1370/2007 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 23. oktobra 2007 o javnih storitvah železniškega in cestnega potniškega prevoza ter o razveljavitvi uredb Sveta (EGS) št. 1191/69 in št. 1107/70
- Uredba o izvajanju Uredbe (EU) o pravicah potnikov v avtobusnem prevozu
- Uredba o izvajanju Uredbe (ES) o pravicah in obveznostih potnikov v železniškem prometu
- Pravilnik o izvajanju in sofinanciranju integriranega medkrajevnega in mestnega linijskega prevoza potnikov
- Pravilnik o metodologiji za uporabo meril pri podaljševanju mestnih linij v sosednja naselja oziroma občine
- Pravilnik o metodologiji sofinanciranja linij za izvajanje javnega medkrajevnega linijskega avtobusnega prevoza potnikov