Skoči do osrednje vsebine

Ponudniki računalniške opreme

Da bi vsem ponudnikom računalniške opreme, ki so se ali se bodo odločili za poslovanje z digitalnimi boni, čim bolj olajšali pripravo na takšno poslovanje, so spodaj objavljena vprašanja, ki jih najpogosteje prejemamo z njihove strani in seveda tudi odgovore nanje.

Kako bo prodajalec dobil refundiran znesek vrednosti bona?

Z oddajo za to namenjenega elektronskega obrazca (DB-Unovcitev) preko informacijskega sistema FURS.
 

Na kakšen način se bo preverjalo, ali je stranka upravičena do digitalnega bona?

Oseba, ki ni upravičena do digitalnega bona, ne bo vpisana v evidenci upravičencev  in unovčitev zanjo prek informacijskega sistema Finančne uprave RS ne bo mogoča.
 

Kako se bo preverilo, kolikšen znesek je še na voljo od posameznega upravičenca?

Podatek o razpoložljivem znesku za upravičenca bo razviden iz informacijskega sistema Finančne uprave RS.

Na trgu nastopamo kot ponudniki računalniške opreme. Dejavnosti iz 4. točke 27. člena ZSDV, in sicer G 46.5 in G 47.4 nimamo registriranih. Ali moramo dejavnosti pod G 46.5 in G 47.4 prijaviti na AJPES kot druge dejavnosti, da lahko nastopamo kot ponudniki računalniške opreme, pri katerih bodo upravičenci do digitalnih bonov le te lahko koristili v okviru seznama ZSDV?

Da, v skladu z ZSDV je treba imeti v Poslovnem registru Slovenije navedene dejavnosti registrirane.

V kolikor registrirane dejavnosti vašega podjetja ne ustrezajo zahtevam zakona, imate možnost registrirane dejavnost dopolniti.
 

Ali obstaja možnost integracije preverjanja in koriščenja  dobroimetja v informacijskem sistemu FURS-a direktno preko naših blagajn in če obstaja, na koga se lahko glede te integracije obrnemo?

Da. Izdelan je WS za unovčevanje bonov, ki bo ustrezno dopolnjen in prilagojen tudi za unovčevanje digitalnih bonov. Podrobne informacije glede unovčevanja dosedanjih bonov so dostopne na tej povezavi.

Kakšni so načini reševanja reklamacij v povezavi s koriščenjem bona (npr. stranka  vrne računalnik in noče vzeti novega…) Kako je v tem primeru z že koriščenimi boni?

Za nakupe v prvi polovici meseca je storno unovčitve bona mogoč do 15. v mesecu, za nakupe v drugi polovici meseca, pa do zadnjega delovnega dne v mesecu. Storno pomeni, da ponudnik blaga ne prejme izplačila zneska dobroimetja, upravičencu pa se vzpostavi prejšnje dobroimetje. Storno je mogoč tudi kasneje (na podlagi individualne vloge), že izplačan znesek dobroimetja ponudniku pa se pobota z zneski, ki bi morali biti izplačani za unovčene bone v tem kasnejšem obdobju. V nobenem primeru se upravičencu (kupcu) ob odstopu od pogodbe ali uveljavljanju garancijskih zahtevkov ne izplača vrednosti unovčenega digitalnega bona v gotovini, vzpostavi se le prejšnje stanje dobroimetja.

Opozoriti je treba, da je odstop od pogodbe, za katerega bi se kupec odločil v obdobju po izteku veljavnosti digitalnega bona (po 30. 11. 2022, če vlada tega obdobja ne bo podaljšala), kupčev riziko: v tem primeru dobroimetje ne bo vrnjeno, ker bo veljavnost digitalnega bona že potekla, upravičenec pa ga torej ne bo mogel izkoristiti. Podobno velja tudi za uveljavljen garancijski zahtevek za vračilo kupnine.

Opozarjamo tudi, da v obdobju po 30. novembru 2022, ko ne bo več unovčevanja digitalnih bonov, med FURS in ponudnikom tudi ne bo več mogoč pobot, kot je opisan zgoraj. Že izplačani zneski dobroimetja ponudniku in stornirani boni se bodo reševali individualno.

Na kakšen način se uvrstimo na seznam ponudnikov, ki bomo nudili unovčitev digitalnih bonov 22?

Ponudnikom, ki skladno s Poslovnim registrom Slovenije izpolnjujejo zahteve zakona glede klasifikacije dejavnosti (27. člen), se ni treba nikamor prijavljati/uvrščati.

Je dovolj, da spletna trgovina odobri vnovčenje digitalnega bona izključno s preverjanjem podatkov s strani API vmesnika?

V primeru spletnih nakupov, kjer ni neposredne interakcije med kupcem in ponudnikom, je smiselno, da se programom za spletno prodajo doda možnost plačila z digitalnim bonom. Če bo za kupca v komunikaciji med programom spletne trgovine in informacijskim sistemom FURS ugotovljeno, da razpoložljivo dobroimetje ne zadošča za nakup, je smiselno, da se kupcu ponudi možnost (do)plačila z drugimi plačilnimi sredstvi.

Ali je za spletne trgovine predvidena možnost popolne avtomatizacije in izmenjave podatkov, preverjanje in prenos v naš sistem veljavnosti, vrednosti, blokada – bon unovčen?

Da.

Kdaj bodo na voljo uporabniška navodila za poslovanje z digitalnimi boni?

V maju 2022. Navodila bodo vključevala tako tehnični kot vsebinski del.
 

S katerim podatkom bomo prodajalci računalniške opreme preverjali veljavnost bona – davčna številka, serijska številka bona ali enotna matična številka občana (EMŠO)?

Identiteta upravičenca se bo preverjala z izjavo o unovčitvi in vpisom EMŠO in davčne številke, v primeru nakupa v poslovalnici tudi z osebno izkaznico, potnim listom ali dovoljenjem za stalno prebivanje. Na podlagi teh podatkov, vnesenih v spletni obrazec informacijskega sistema FURS, bo ponudnik prejel podatke o tem, ali je kupec upravičenec do bona in kolikšno je razpoložljivo dobroimetje.

Kakšni statusi se uporabljajo za bone, morda veljaven, ni veljaven, porabljen …?

Unovčen, nadomeščen (npr. za popravek že unovčenega zaradi napačno vnesenega zneska), storniran.


Kako blokiramo unovčen bon – status?

Ni potrebe, zgodi se avtomatsko v sistemu.

Več medsebojno povezanih vprašanj

Otrok bo dobil bon, pri nas je naročnik paketa starš ali pa kakšna druga sorodstvena oseba, ali se bo lahko bon uporabil na drugo osebo in kaj bo v tem primeru potrebno?

V naši spletni trgovini je registrirani član spletne trgovine načeloma samo en član gospodinjstva, tj. oseba, ki je sklenila naročniško razmerje za telekomunikacijske storitve. Ta oseba lahko pridobi ugodnejše načine nakupa opreme, ostale osebe, pa lahko nakupe opravljajo le po redni ceni. Naročnik je tako naši družbi znan, in je večinoma starš, kar pomeni, da npr. upravičenec, ki je polnoleten dijak in ni postavljen pod skrbništvo, sam ne more pridobiti vseh ugodnosti spletne trgovine. Ali lahko ob predložitvi pooblastila oziroma izjave tretja oseba (naročnik) unovči digitalni bon 22 za kateregakoli upravičenca (ki so npr. člani njegovega gospodinjstva)?
 

Ali mora biti izdaja računa na isto ime, kot je izdan digitalni bon?

ZSDV kot omejitve ponudbe za unovčenje digitalnega bona 22 navaja dve omejitvi, in sicer da mora biti cena pri unovčenju digitalnega bona nižja ali ista kot je cena z drugimi plačilnimi sredstvi ter da mora v ponudbi vedno obstajati možnost plačila z drugimi plačilnimi sredstvi. V spletni trgovini kupcem ponujamo različne možnosti nakupa opreme, in sicer: a) nakup za enkratno plačilo po redni ceni, b) nakup za enkratno plačilo ter koriščenje pridobljenih »akcijskih točk«, ki zniža ceno izdelka, c)nakup na obroke, koriščenje »akcijskih točk« ter vezava naročniškega razmerja za telekomunikacijske storitve,  pri kateri je cena izdelka najnižja. Ali je unovčenje digitalnega bona 22 možna na vse zgoraj navedene načine? Ali je dovoljeno ponujati unovčitev digitalnega bona po ceni, ki sicer ne bo najnižja (npr. samo za nakupe po redni ceni, brez koriščenja točk ali brez vezave)?
 

Ali digitalni bon 22 ob predložitvi pooblastila ali izjave lahko unovči tretja oseba, in sicer za kateregakoli upravičenca, pri čemer je posledično račun izdan na to tretjo osebo?

Zakon o spodbujanju digitalne vključenosti v 28. členu določa, da se digitalni bon lahko unovči ob osebnem ali ob spletnem nakupu.

Temeljni dokument unovčitve je upravičenčeva izjava o unovčitvi.

Ob osebnem nakupu se upravičenec pred predstavnikom ponudnika (prodajalcem) izkaže z osebno izkaznico, potnim listom ali dovoljenjem za stalno prebivanje. Iz teh dokumentov ponudnik prepozna, da je kupec res oseba, za katero se v izjavi o unovčitvi razglaša, in da je njen EMŠO res tisti, ki ga je navedla v tej izjavi. Izjava o unovčitvi mora biti lastnoročno podpisana.

Ob spletnem nakupu se unovčitev izvede na podlagi izjave o unovčitvi, ki mora biti elektronsko podpisana ali skenirana/fotografirana kopija lastnoročno podpisane izjave. Tako izjavo o unovčitvi kupec pošlje ponudniku (predvidoma bo temu namenjena funkcionalnost nalaganja priponk na portalu spletne trgovine, a to ni nujno).

Ponudnik bo nato prek informacijskega sistema FURS oddal zahtevo za evidentiranje unovčitve bona (gre za vnos ustreznih podatkov v informacijskem sistemu). Za to bo potreboval upravičenčeva EMŠO in davčno številko, ki ju bo lahko razbral tudi iz izjave o unovčitvi. Oba identifikatorja skupaj morata pripadati isti osebi. Z njunim vnosom bo informacijskemu sistemu omogočil, da osebo identificira kot imetnika bona, in da prikaže podatke o njegove razpoložljivem dobroimetju. Ko bo po vnosu ostalih zahtevanih podatkov (številka računa za blago) ponudnik s pomočjo informacijskega sistema spoznal, da je bilo evidentiranje unovčitve opravljeno (zaključeno, odobreno …), bo smel izročiti (poslati , odpremiti …) kupljeno blago., prejeto izjavo o unovčitvi (in tudi tisto o združitvi digitalnih bonov) pa bo na predpisan način shranil.

V 25. členu zakon določa, da je prekršek, če:

  • ponudnik omogoči unovčitev digitalnega bona v korist osebe, ki ni upravičenec oziroma zakoniti zastopnik upravičenca, mlajšega od 15 let, ali zakoniti zastopnik polnoletnega upravičenca, ki je postavljen pod skrbništvo;
  • se posameznik ob unovčitvi digitalnega bona neupravičeno predstavlja kot upravičenec, zakoniti zastopnik upravičenca, mlajšega od 15 let, ali zakoniti zastopnik polnoletnega upravičenca, ki je postavljen pod skrbništvo.

Ponudnik mora zagotoviti, da se mu kupec na predpisan način predstavi kot upravičenec, in da blago po izvedbi evidentiranja unovčitve izroči (pošlje, odpremi …) osebi, ki je unovčila bon - upravičencu. Če je upravičenec oseba, v imenu katere lahko zaradi njegove omejene poslovne sposobnosti bon unovči njegov zakoniti zastopnik, se blago izroči temu zakonitemu zastopniku. Bistveno pri tem je, da je zakoniti zastopnik bon unovčil in blago sprejel v imenu upravičenca.

Zgornja vprašanja pa izpostavljajo hkratno

  • unovčevanje digitalnega bona in
  • uveljavljanje ugodnosti na podlagi drugega pravnega razmerja (vezava, paket, točke zvestobe…),

pri čemer je upravičenec do digitalnega bona druga oseba kot imetnik ugodnosti iz drugega pravnega razmerja.

Privzemimo, da gre za dve poslovno sposobni osebi: upravičenec do bona je študentka, ki živi na naslovu x (v nadaljevanju študentka), upravičenec do uveljavljanja ugodnosti zaradi točk zvestobe pa je njen oče, ki prebiva na naslovu y (v nadaljevanju oče).

Ponudnik mora v procesu unovčevanja bona izkazati zadostno skrbnost za to, da mu ni mogoče očitati, da je evidentiral unovčitev bona v korist osebe, ki ni upravičenec. Identifikacija upravičenca (prejem ustrezno izpolnjene izjave o unovčitvi, pri osebnem nakupu pa tudi preveritev podatkov iz osebnega dokumenta) je pri tem najpomembnejši element. Drugi pomemben element skrbnosti bi lahko bil, da se zagotovi, da se blago izroči upravičencu do bona oz. pošlje na njegovo ime in naslov. Še največjo skrbnost pa lahko ponudniki izkažejo tako, da imetniku posebnih ugodnosti (točk zvestobe …), ki ni upravičenec do bona, omogočijo prenos teh ugodnosti na upravičenca do bona. V zgornjem namišljenem primeru bi to pomenilo, da ponudnik v svoji spletni trgovini omogoči, da oče pooblasti študentko, da pri unovčitvi digitalnega bona izkoristi očetove točke zvestobe (ali jih nanjo prenese), blago pa odpremi na študentkin naslov x.

Za račune za blago, prodano fizičnim osebam, velja, da ni treba, da so opremljeni z osebnimi podatki te fizične osebe.

V zvezi z vprašanjem o ceni blaga menimo, da blago ob nakupu z digitalnim bonom ne sme biti dražje od cene istega blaga v redni prodaji, torej v prodaji brez uveljavljanja posebnih ugodnosti (točk zvestobe, vezave, paketa), ob pogoju, da je tako blago v redni prodaji kupcem sploh na voljo.

Menimo tudi, da smeta ob unovčitvi digitalnega bona upravičenec do bona in ponudnik skleniti pogodbo, s katero se dogovorita o ceni, ki je nižja od cene v redni prodaji (npr. z vezavo …). V tem primeru se, seveda, digitalni bon unovči za znižano ceno. Prav tako ni ovir, da ponudnik unovčevanje digitalnega bona omeji le na prodajo po redni ceni, da torej upravičencu, če unovči bon, ne omogoči sklenitve posebnega dogovora (vezave …), na podlagi katere bi bila cena blaga znižana.

Unovčitev digitalnega bona po tretji osebi (na podlagi pooblastila upravičenca do bona) v skladu z zakonom ni mogoča, kar izhaja iz pravil o identifikaciji kupca z osebnim dokumentom.
 

Lahko starejšim od 55 let ponudimo komplet: izobraževanje skupaj z opremo?

Digitalni bon ’22 lahko upravičenci unovčijo izključno za nakup računalniške opreme. Če boste ponudniki računalniške opreme na javnem razpisu izbrani tudi kot izvajalci neformalnih izobraževalnih programov, lahko udeležencem ponudite opremo, ki jo ponujate, ni pa jih mogoče zavezovati, da digitalni bon unovčijo z nakupom pri vas.
 

Ali lahko ponudnik sam določi opremo, ki jo bo dal v »ponudbi« za digitalne bone (izbrana ponudba)?

Ponudniki se sami odločijo, ali bodo omogočili unovčevanje digitalnih bonov ali ne, kakšen bo v njihovi trgovini najnižji znesek za unovčitev digitalnega bona ipd.

Zakon pa jasno določa nabor vrst nove, obnovljene ali rabljene računalniške opreme, za katero je mogoče unovčiti digitalni bon ’22 (glej odgovor na vprašanje št. 4).

Zakon prav tako jasno določa, da mora ponudnik blago v primeru plačila z digitalnim bonom '22 prodati po isti ali nižji ceni, po kateri isto blago v trenutku unovčitve digitalnega bona ’22 ponuja za plačilo z drugimi plačilnimi sredstvi. Ponudnik prav tako za digitalni bon ’22 ne sme ponujati blaga, ki ga ne ponuja za plačilo z drugimi plačilnimi sredstvi. Ponudnik pa sme za nakup z digitalnim bonom ponuditi le ožji nabor izdelkov iz svoje celotne ponudbe.

Ker večina ponudnikov prodaja tudi drugo blago, nas zanima, kako se bo preverjalo ustreznost blaga, ki ustreza razpisu? Bo moralo biti v nazivu materiala kakšno besedilo, bo to avtomatizem ali bo nekdo ročno gledal ustreznost?

Nadzor nad spoštovanjem zakona, torej, ali ponudniki blaga upravičencu digitalnega bona prodajo z zakonom določeno blago, bo izvajal inšpekcijski organ v skladu z inšpekcijskimi predpisi.

Koliko časa bo trajala potrditev unovčitve bona? Se bo naknadno ročno pošiljalo še kakšno dokumentacijo, je možno da se unovčevanje naknadno prodajalcu zavrne?

Unovčitev bona se zgodi v nekaj sekundah. Dokumentacije se naknadno ne pošilja, shranjuje se izjave in račun za prodano blago (10. odstavek 18. člena zakona), naknadna zavrnitev unovčenja digitalnega bona prodajalcu ni mogoča.