Skoči do osrednje vsebine

Izbruh epidemije covida-19 pred letom in pol je pokazal na veliko potrebo po slovenskih letalskih transportnih zmogljivostih. Te so postale s propadom letalske družbe Adria Airways še izrazitejše. Pripadniki 15. polka vojaškega letalstva Slovenske vojske kljub nadčloveškim naporom niso mogli zadostiti vsem transportnim potrebam v državi. So pa bistveno prispevali k boju proti epidemiji takrat, ko smo jih najbolj potrebovali.

Pomembnost svojega letalskega prevoza je prepoznala tudi politika, saj je v postopku nakupa novo taktično transportno letalo C-27J Spartan, ki bo Sloveniji omogočalo najnujnejše in takojšne prevoze ljudi, opreme in blaga v domovino. Vzporedno z nabavo novega letala je popolno obnovo doživel tudi Turbolet L-410, ki Slovenski vojski služi že od leta 1994. O obnovi letala smo že pisali na straneh naše revije, tokrat pa se bomo posvetili dodatni zmožnosti, ki jo omogoča turbolet. Poleg potnikov in tovora lahko po novem leti tudi v konfiguraciji z medicinskim modulom za prevoz obolelih ali poškodovanih.

Podpolkovnik Gregor Virant, ki poveljuje 152. letalski eskadrilji, je poudaril pomen nakupa medicinskega modula, saj so pretekli dogodki med epidemijo pokazali, da se ne moremo zanašati na nikogar drugega kot samo nase. »S turboletom smo vozili zdravstveno osebje, obolele in opremo. Letalo lahko sicer prepelje do 800 kilogramov tovora, kljub temu pa je bilo uporabno, saj drugih prevozov ni bilo na voljo. Pomagali smo civilnim ustanovam in tudi v prihodnosti jim bomo, če bo treba,« je še dodal poveljnik letalske eskadrilje.

Medicinski modul v letalu- Poleg njega stoji medicinec v belem skafandru.

Vreča za prevoz bolnikov s covidom-19 | Avtor: Tadej Krese

Medicinski modul

Modul sestavlja šest nosil in palična konstrukcija, ki je vpeta v okvir trupa letala. »Med obnovo letala so v tovarni Aircraft Industries na Češkem na rebra trupa letala in nosilce v tleh in stropu prikovičili posebne ojačitve, ki omogočajo privijačenje nosilcev v tla, strop ter desno stran kabine,« je povedal letalski inženir nadporočnik Tomaž Majdič iz 153. letalsko-tehnične eskadrilje in dodal: »Nosilci in povezovalni deli so izdelani iz jekla ter aluminija. Prikovičeni so na rebra 9, 12, 14 in 18. Skupna masa konstrukcije in nosil je 108,4 kilograma. Konstrukcija je dolga 4,8 in visoka 1,7 metra. Nosila so dimenzij 226 × 55 × 16 centimetrov. Platno pa je dolgo 195 centimetrov. Poleg tega je na levi strani tudi priročna bolniška miza.« Tehnik letalec višji štabni vodnik Mišo Rakuša iz 152. letalske eskadrilje je še pojasnil, da je čas vgradnje medicinskega modula odvisen od tega, v kakšni konfiguraciji je bilo letalo pred tem. Montaža in demontaža modula trajata približno dve uri. Modul je vpet v na novo vgrajena sidrišča v trupu, kamor se konstrukcija pritrdi. Vgradnja je preprosta. Postopek nalaganja poškodovanih in obolelih je natančno predpisan. Vsi morajo ležati z glavo naprej, torej v smeri letenja. Najprej naložijo sprednjo vrhnjo pozicijo. Sledita še sprednja srednja in spodnja. V enakem zaporedju je treba naložiti drugi sklop.

Medicinski modul je pritrjen v notranjosti letala

Modul sestavlja šest nosil in palična konstrukcija | Avtor: Tadej Krese

Kljub preprosti in hitri vgradnji medicinski modul predstavlja pridobitev, ki bo Vojaški zdravstveni enoti omogočala strateško evakuacijo obolelih ter poškodovanih. S tem modulom bodo lahko prevažali do šest stabiliziranih oseb ali pa dva, ki potrebujeta urgentno pomoč. Višji vodnik Jernej Košak iz Vojaške zdravstvene enote je nad novo pridobitvijo navdušen. »Ta nosila nam bodo zelo olajšala delo. Tudi za poškodovanega ali obolelega bo veliko varneje in udobneje, saj so nosila vpeta na konstrukcijo letala. Prej smo improvizirali in nosila fiksirali v tla, kar ni bila najboljša rešitev, vendar drugače ni šlo,« je pojasnil višji vodnik Košak in dodal, da prevoz poškodovanih in obolelih odobri zdravnik, saj so pri nekaterih poškodbah omejitve, ki jih je treba upoštevati. Vse aparature, ki jih med prevozom obolelih ali poškodovanih potrebujejo, pa prinesejo s seboj.

Poveljnik letalskega oddelka pilot major Roman Podlesnik iz 152. letalske eskadrilje je po prvem letu v konfiguraciji z medicinskim modulom, ki ga je posadka opravila 21. septembra, opozoril na posebnost medicinskih letov: »Kadar letimo za potrebe zdravstva, so naši leti označeni kot medicinski leti, kar pomeni, da imamo prednost pred drugimi letali. Tudi čas za pridobivanje različnih dovoljenj in soglasij je krajši.« Pilot stotnik Ivan Miklavc je še povedal, da na medicinskih letih letijo po najkrajši mogoči poti, in sklenil, da bi s šestimi obolelimi na krovu lahko prileteli iz Prištine v Ljubljano.

Medicinsko vojaško vozilo je pripeljalo medicinski modul, ki ga bo osebje namestilo v letalo

Kljub preprosti in hitri vgradnji medicinski modul predstavlja pridobitev, ki bo Vojaški zdravstveni enoti omogočala strateško evakuacijo obolelih ter poškodovanih | Avtor: Borut Podgoršek

Transportna vreča

Poleg poškodovanih so na letalo Turbolet L-410 vkrcali tudi bolnika s covidom-19, kar je nalogo prevoza še otežilo. »Od reševalne postaje Univerzitetnega kliničnega centra Ljubljana smo si sposodili transportno vrečo BIO-BAG EBV – 30/40IN-CH, ki omogoča prevoz bolnikov s covidom-19,« je povedal višji vodnik Košak. Biovreča je izdelana iz PVC-folije, tkanine PES, zadrge in podporne strukture iz aluminijevih palic. Uporabljeni tehnološki postopki in posebni neprepustni materiali zagotavljajo varno zatesnjenost notranjega okolja vreče. Na obodu spodnjega dela vreče je nameščena neprepustna zadrga, ki je na vrečo pritrjena s postopkom visokofrekvenčnega varjenja, drsnik pa je nameščen le na eni strani, kar omogoča odpiranje in zapiranje biovreče samo na zunanji strani. Taka zadrga preprečuje morebiten vdor tekočin med postopkom dekontaminacije, ko je v vreči nameščen bolnik, in hkrati omogoča preprosto zapiranje. Nad zadrgo je nameščenih pet zrakotesnih priključkov. Poleg mesta za bolnikovo glavo je nameščen priključek za cev dihalnega aparata oziroma balona za oživljanje. Medicinski konektor je prilagojen tudi za uporabo respiratorja tipa Oxylog. Preostali štirje priključki se uporabljajo za infuzijske cevke, odvodne cevke ali elektrode za elektrokardiograf.

Vreča je lahko rdeče ali vojaško zelene barve in omogoča transport do 120 kilogramov težke osebe. Pettočkovni pritrdilni sistem z osrednjo zaponko, naramnicami in trakovi za pričvrstitev spodnjih okončin predstavlja varno pritrditev pacienta ob nesreči med prevozom. Notranje okolje je zaščiteno s filtracijsko-prezračevalno enoto z ustreznimi filtri razreda P3. Filtrirno-prezračevalna enota omogoča izbiro štirih hitrosti zračnega pretoka. Njen barvni zaslon prikazuje hitrost zračnega pretoka, stopnjo zamašenosti filtra in stanje napolnjenosti baterije. Čas delovanja se z rezervnimi akumulatorji lahko podaljša do katerega koli potrebnega časa. Ob tem se v vreči ustvarja podtlak ali nadtlak, odvisno od potreb. Zdravstveno osebje lahko s tremi pari zamenljivih rokavic, ki so nameščene v pokrovnem žepu, opravlja osnovne zdravniške posege med prevozom. Biovreča je dolga 203 in široka 64 centimetrov. Višina izolacijske kabine pa je 50 do 60 centimetrov.

Poveljnik 15. polka vojaškega letalstva polkovnik Janez Gaube je povedal, da je imela Slovenska vojska leta 2020 na razpolago samo letala Turbolet L-410 in PC-6 Turboporter. Falcon pa je bil takrat na obsežnem rednem servisu in tako nedosegljiv. »Takratne razmere in potrebe so pokazale, da ne potrebujemo samo transportnega letala, temveč tudi opremo za prevoz obolelih in zaščito za posadke, ki te prevoze izvajajo,« je pojasnil poveljnik polka. Zato so se odločili, da je letalo L-410 treba izpopolniti z medicinskim modulom, saj so v preteklosti z njim opravili več prevozov pripadnikov z misij in evakuirali obolele državljane. Polkovnik Gaube je poudaril, da je bilo nujnih veliko prilagajanj in improvizacij, vendar so vse naloge uspešno opravili. V 15. polku so veseli in zadovoljni, da so pridobili medicinski modul. Pripravljeni so na nove naloge, za katere pa vsi upajo, da jih bo čim manj.

Letalski tehnik med montažo modula v letalo.

Montaža in demontaža modula trajata približno dve uri. | Avtor: Borut Podgoršek