Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Občine z romskimi naselji bomo pozvali k preverbi podatkov

Vlada dr. Roberta Goloba od začetka svojega mandata gradi poglobljen in iskren dialog z občinami, kar je ena ključnih prioritet predsednika vlade.

V ta namen imamo vzpostavljeno delovno skupino za lokalno samoupravo, ki jo skupaj vodita Ministrstvo za javno upravo in Ministrstvo za kohezijo in regionalni razvoj, v njej pa sodelujejo predstavniki vseh občinskih združenj. Prav tako že štiri leta zapored poteka usklajevanje glede višine povprečnine, ki na koncu prinese podpisan dogovor, zato lahko zatrdimo, da bo enakega pristopa deležno tudi vprašanje višine sredstev, ki jih posamezne občine prejmejo na podlagi 20.a člena Zakona o financiranju občin.

Zato je Vlada Republike Slovenije na podlagi priporočil Varuha človekovih pravic v letnem poročilu za leto 2023 in dveh sklepov odbora Državnega zbora za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo, v novelo Zakona o financiranju občin ZFO-1E, ki je bila sprejeta marca letos, med drugim vključila spremembe 20.a člena zakona, ki se nanašajo na:

  • izračun višine sredstev za sofinanciranje občin z evidentiranimi romskimi naselji,
  • njihovo namensko porabo, ter
  • obvezno poročanje občin o namenski porabi sredstev.

Zakon je bil predhodno usklajen z reprezentativnimi združenji občin.

Za izračun omenjenih sredstev se po novem uporablja enačba, ki upošteva objektivno merljive kriterije. Do novele ZFO-1E so bila sredstva vsaki občini dodeljena pavšalno, kot dodatek v višini 3,5 odstotka njene primerne porabe. Po novem (torej že za leto 2026) pa se višina sredstev izračuna tako, da se 4,2 odstotka primerne porabe vseh 25 občin z evidentiranimi romskimi naselji sešteje, tako dobljena vsota pa se razdeli po enačbi iz zakona.

Občinam z evidentiranimi romskimi naselji je bil na podlagi noveliranega 20.a člena ZFO-1E posredovan informativni delilnik sredstev. Namen dokumenta je bila seznanitev občin z izračunanimi deleži po novi enačbi. Nekatere občine so predložile informacijo, da ta ne odraža dejanskega stanja na terenu, zato bosta Ministrstvo za javno upravo in Urad za narodnosti občine ponovno pozvala k osvežitvi podatkov, nov izračun pa bo nato poslan v potrditev občinam. Končni delilnik bo objavljen po potrditvi vseh občin in bo podlaga za izdajo odločb.

Slovenske  občine z evidentiranimi romskimi naselji imajo zaradi uresničevanja zakonskih pravic stalno naseljene romske skupnosti v povprečju nekoliko višje stroške, kot občine brez romskega prebivalstva. V skladu s 65. členom Ustave je odgovornost za položaj Romov deljena med občine in državne organe. Državna namenska dotacija, ki jo določa 20.a člen, je s sofinanciranjem dela sredstev dodatek k primerni porabi občin in ne izključni vir sredstev za dejanske potrebe romske skupnosti v konkretni občini. Z namenom, da bodo občine lahko sredstva učinkovito namenila za integracijo stalno naseljene romske skupnosti, bo vlada izvedla še eno usklajevanje z občinami glede vhodnih podatkov, ki so osnova za izračun teh sredstev.

Ob tem dodajamo, da vlada pripravlja tudi Pilotni projekt vzpostavitve vzorčnega romskega naselja, katerega cilj je oblikovanje celovitega in izvedljivega modela urejanja romskih naselij, v sodelovanju z lokalnimi skupnostmi. V ta namen so bile občine z evidentiranimi romskimi naselji v tem tednu povabljene, da predlagajo eno romsko naselje na območju svoje občine, za katerega menijo, da je primeren za vključitev v pilotni projekt  in preverijo pravilnost podatkov, ki se nanašajo na občino ter preverijo, ali izpolnjujejo ostale kriterije za vključitev v projekt.