Strategija prilagajanja podnebnim spremembam

Foto: Razstava Na vroči strani Alp, Mangart zdaj in ob koncu stoletja, Umanotera
Temelji na Uredbi (EU) 2021/1119 in evropski strategiji prilagajanja podnebnim spremembam (COM(2021) 82 final). Pripravlja se v skladu s Smernicami o strategijah in načrtih držav članic za prilagajanje (2023/C 264/01).
Strategijo prilagajanja pripravi Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, v sodelovanju z drugimi ministrstvi in jo predloži vladi v sprejem.
Priprava strategije prilagajanja podnebnim spremembam bo potekala v 4. korakih:
- Vzpostavitev institucionalnega okvirja in zagotavljanje podpore deležnikov.
- Priprava ocen podnebne ranljivosti in tveganj za deset prednostnih sektorjev (vodni viri in upravljanje voda, ohranjanje narave in kulturne dediščine, kmetijstvo, gozdarstvo, energetika, infrastruktura in stavbe, javno zdravje, gospodarstvo in poselitev – mesta in druga urbana naselja).
- Priprava usmeritev prilagajanja.
- Spremljanje in vrednotenje.
Priprava Strategije prilagajanja podnebnim spremembam je od samega začetka mišljena kot posvetovalni proces, v katerem bodo sodelovali predstavniki deležnikov z vseh ravni odločanja, znanstveno raziskovalnega področja, zasebnega sektorja, Podnebni svet, varuh človekovih pravic in nevladne organizacije.
Pripravi Strategije prilagajanja podnebnim spremembam bo sledila priprava regionalnih akcijskih načrtov prilagajanja.
Izhodišča in strokovne podlage za pripravo Strategije prilagajanja podnebnim spremembam
Evropska Komisija je leta 2023 izdala Smernice o strategijah in načrtih držav članic za prilagajanje.
Smernice o strategijah in načrtih držav članic za prilagajanje (2023/C 264/01)
Namen teh smernic je:
- podpirati države članice EU pri reviziji njihovih strategij za prilagajanje in pripravi/reviziji načrtov za prilagajanje pri obvladovanju izzivov v zvezi s prilagajanjem, s katerimi se srečujejo, ob upoštevanju razlik v njihovih upravnih strukturah in poti, ki so jih že ubrale pri načrtovanju prilagajanja;
- poudariti ključne značilnosti, ki so bistvene za zagotavljanje kakovostne politike prilagajanja in njenih rezultatov. V zvezi z vplivi podnebnih sprememb je potreben bolj sistematičen in nujen odziv, zato strategije in načrti za prilagajanje, ki ne vključujejo vseh področij politike in niso vključeni v odločanje na vseh ravneh, pri tem ne zadostujejo več. Zato se načela uporabljajo za splošni nacionalni okvir politike prilagajanja, medtem ko strategije in načrti za prilagajanje podpirajo doseganje dobrih rezultatov prilagajanja;
- zagotoviti primer predloge z opisom strukture strategije, ki bo olajšala dostop do teh strategij in njihovo primerjavo, ter primerljiv pregled stanja pripravljenosti in načrtovanih ukrepov na ravni EU;
- okrepiti politiko prilagajanja z novimi področji.
-
Smernice o strategijah in načrtih držav članic za prilagajanje
Ocene podnebne ranljivosti in tveganj za prednostne sektorje
Ocena podnebne ranljivosti in tveganj (ang. Risk and Vulnerability Assessment; RVA) je prvi korak v procesu prilagajanja podnebnim spremembam, ki zagotavlja vse potrebne informacije v podporo proaktivnim in sektorsko prilagojenim ukrepom. Pripravi se v skladu z usmeritvami Medvladnega panela za podnebne spremembe (IPCC) ter predstavlja izhodišče za pripravo ciljev in ukrepov prilagajanja. Pri oceni ranljivosti in tveganj se vrsta in obseg tveganja določita z analizo morebitnih nevarnosti in posledic, ki bi lahko pomenile potencialno nevarnost ali škodo za ljudi, premoženje, sredstva za preživljanje in okolje, v katerem živijo.
Ocena se pripravi v šestih korakih:
- Priprava podlag (izbira nevarnosti in tveganj).
- Ocena podnebne ranljivosti.
- Opredelitev scenarijev podnebnih sprememb.
- Ocena izpostavljenosti in potencialnih vplivov, povezanih s podnebjem.
- Ocena podnebnih tveganj (in priložnosti).
- Komuniciranje negotovosti.
-
Navodila za pripravo sektorskih ocen podnebne ranljivosti in tveganj
Strokovno izobraževanje o podnebnih spremembah
Segrevanje podnebnega sistema in s tem povezane podnebne spremembe so fizikalno izmerjeno dejstvo. Človekov vpliv na podnebni sistem je jasen, mnogih opazovanih sprememb v zadnjem stoletju zgolj naravni dejavniki namreč ne morejo pojasniti. Za vse prednostne sektorje smo 9. septembra 2024 organizirali strokovno izobraževanje o podnebnih spremembah.
Strokovno izobraževanje o podnebnih spremembah
-
Spremembe podnebja v Sloveniji skozi pretekla desetletja in kaj lahko pričakujemo v prihodnosti?
Anže Medved, Agencija Republike Slovenije za okolje
Predstavitve- ARSO podnebne spremembe splošno (pptx, 5.5 MB)
-
Celovita ocena sedanjih in prihodnjih podnebnih tveganj v Evropi
Blaž Kurnik, Vodja oddelka za podnebna tveganja in odpornost
Predstavitve- EEA Blaz Kurnik EUCRA splosno (pptx, 18 MB)
-
Podatki podnebnih projekcij Agencije Republike Slovenije za okolje
Predstavitve- ARSO podnebne spremembe podatki (pptx, 2.6 MB)