Skoči do osrednje vsebine

Vizija projekta je delujoče analitsko središče, v okviru katerega se bo vsebinsko koordiniralo delo javnih zavodov po 28. členu ZOFVI na področju kakovosti s poudarkom na podpori procesom samoevalvacije šol in vrtcev. Intenzivneje se bo povezovalo in predstavljalo podatke iz mednarodnih in nacionalnih raziskav in študij ter načrtovalo komunikacijske poti in orodja za rabo in interpretacijo podatkov za politično odločanje in dvig kakovosti pedagoške prakse.

Opis problematike

Kriza, kot posledica epidemije COVID-19, je jasneje pokazala na razlike v izobraževanju, predvsem pri dostopu do izobraževalnih virov in doseganju učnih izidov, še posebej se je to pokazalo pri ranljivih skupinah. Za ugotavljanje in spremljanje kakovosti izobraževanja ter oblikovanje politik je potrebno nadgraditi in posodobiti dosedanje mehanizme ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti (v nadaljevanju UZK).

Z razvojem kakovosti se v slovenskem izobraževalnem prostoru ukvarjamo že vsaj dve desetletji. V tem času smo z različnimi projekti, programi, pobudami itd. razvijali različne vsebinske, strukturne in procesne elemente kakovosti tako na ravni vrtcev, šol in organizacij za izobraževanje odraslih, kot na ravni šolskega sistema. Pregled teh aktivnosti in rezultatov  kaže, da so, ob sicer pozitivnih učinkih na t.i. lokalni ravni, navedene dosedanje aktivnosti prinesle precejšnjo raznolikost, razpršenost ter neusklajenost pogledov in procesov, ki se v slovenskem izobraževalnem prostoru uporabljajo za UZK. Zaradi te raznolikosti se je pokazala potreba po večjem poenotenju UZK na nacionalni, sistemski ravni.

Namen in cilji

Namen delovanja AS je nadgradnja sistema ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti.

Ključni cilj projekta je vzpostavitev analitskega središča, ki povezano v mrežo institucij zagotavlja celovito podporo ugotavljanju in zagotavljanju kakovosti ter podporo na podatkih temelječemu oblikovanju izobraževalnih politik.

Cilji:

  • vzpostaviti poenoteno razumevanje koncepta kakovosti in procesov ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti v izobraževalnem prostoru;
  • prispevati k opolnomočenju vzgojno-izobraževalnih zavodov (v nadaljevanju VIZ) za kakovostno izvajanje samoevalvacijskih procesov;
  • zagotavljati koherentno podporo v obliki svetovanja in razvoja orodij za UZK;
  • pridobivati, povezovati, analizirati podatke iz registrov, mednarodnih in nacionalnih raziskav, institucij za podporo kakovosti in diseminirati pridobljene ugotovitve;
  • pridobivati in analizirati kvalitativne in kvantitativne podatke o izsledkih procesov UZK v VIZ in z njimi seznanjati odločevalce ter s tem spodbuditi z dokazi podprto odločanje;
  • vzpostaviti most med raziskovanjem in izobraževalnim sektorjem (inštitucionalna raven) na eni strani ter raziskovanjem in procesi odločanja in oblikovanja politik (nacionalna raven) na drugi strani;
  • vzpostaviti skupno spletišče za kakovost;
  • razviti model nacionalnega poročila o kakovosti sistema izobraževanja;
  • dvigniti kulturo uporabe podatkov in podatkovne pismenosti.

Aktivnosti

Analitsko središče (AS) deluje na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje, Uradu za razvoj in kakovost izobraževanja v okviru Sektorja za kakovost in analize; povezuje se v mrežo institucij za podporo ugotavljanju in zagotavljanju kakovosti (UZK) ter za podporo na podatkih temelječemu oblikovanju izobraževalnih politik. V najožjem krogu deležnikov so podporni javni zavodi, izvajalci mednarodnih raziskav, notranje organizacijske enote ministrstva,  Svet za kakovost in evalvacije ter raziskovalci s področja izobraževanja.

V okviru AS se izvajata dve ključni aktivnosti:

1. Usmerjanje spremljanje, povezovanje in koordinacija javnih zavodov na področju samoevalvacije, ki vključuje: kontinuirano povezovanje središč na podpornih javnih zavodih za usklajeno podporo samoevalvacije v šolah in vrtcih, razvoj metodologije posredovanja ugotovitev, zbranih skozi spremljavo samoevalvacije šol na osrednjo sistemsko raven in pripravo priporočil ukrepov za podporo šolam in vrtcem, nadgradnjo standardov kakovosti za namene samoevalvacije z vidika digitalizacije in kompetenc za trajnostni razvoj.

2. Komunikacija kakovosti, ki vključuje: pregled in spoznavanje praks UZK ter komunikacije kakovosti v izbranih evropskih sistemih izobraževanja, krepitev kompetenc Sektorja za kakovost in analize za komunikacijo kakovosti, razvoj sistemskih kazalnikov kakovosti izdelavo modelnega poročila o kakovosti sistema vzgoje in izobraževanja, razvoj komunikacijskih poti in orodij za komunikacijo kakovosti in dvig kulture rabe podatkov.