Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Cerkno postavlja varnost na prvo mesto: Pačas pa palahn

Občina Cerkno ob koncu leta sporoča dobre novice, ki so rezultat uspešne uvedbe celovitih ukrepov za umirjanje prometa in vzpostavitve cone 30 na najbolj obremenjenem odseku državne ceste, na Bevkovi ulici.
graf, kako hitro se ustavi avto
1 / 4

Projekt Pačas pa palahn (Počasi in umirjeno), ki ga je komunikacijsko podprl IPoP – Inštitut za politike prostora, je izboljšal varnost za več kot 350 otrok, ki vsakodnevno hodijo mimo šole in vrtca. Župan Gašper Uršič in Gregor Steklačič (MOPE) sta začetek prazničnega časa otvorila z nagrajevanjem vestnih voznikov, kar poudarja pozitiven pristop Cerknega k zagotavljanju varnosti v prometu za vse udeležence.

Na Bevkovi ulici se dnevno sreča več kot 2000 osebnih in več kot 1000 tovornih vozil. Nova prometna ureditev dokazuje, da je mogoče umirjen promet in cono 30 učinkovito uvesti tudi na tako obremenjeni državni cesti, s čimer Cerkno služi kot zgled drugim slovenskim občinam.

Podpora Ministrstva za okolje, podnebje in energijo (MOPE)

Projekt je bil sofinanciran s sredstvi Ministrstva za okolje, podnebje in energijo (MOPE) preko Sklada za podnebne spremembe. Na novinarski konferenci je zato Gregor Steklačič, vodja Sektorja za trajnostno mobilnost in skrbnik javnega razpisa za sofinanciranje projektov umirjanja prometa na državnih cestah skozi naselja na predlog občin, poudaril pomen celostnega prometnega načrtovanja in sodelovanja z lokalnimi skupnostmi: »Da bi z minimalnimi posegi na državnih cestah izboljšali prometno varnost v naseljih smo sredstva iz Podnebnega sklada namenili za 18 lokacij po Sloveniji. Na MOPE že razmišljamo o razširitvi javnega razpisa, da bi umirjanje prometa sofinancirali tudi na lokalnih cestah – namen je jasen, preko celovitih ureditev v naseljih in zaključenih soseskah omogočiti bolj varno prometno okolje in tudi območja prijaznega prometa.« 

Ob tem je tudi dodal, da se na MOPE zavedajo, kako velik izziv pogosto predstavlja zniževanje hitrosti v naseljih, »zato so pozitivni primeri kakovostnega, strokovnega in jasnega komuniciranja z javnostjo ključnega pomena in tu naši partnerji naredijo veliko delo,« še dodaja.

Konkretni rezultati in nagrajevanje vestnih voznikov

Župan Občine Cerkno, Gašper Uršič, je v govoru izpostavil takojšnje in merljive rezultate: »Občina Cerkno je že v prvem mesecu po izvedbi cone 30 na Bevkovi ulici prejela rezultate merjenja hitrosti, ki jasno potrjujejo, da ukrep pomembno prispeva k večji varnosti vseh udeležencev v prometu. Povprečne hitrosti so se znižale s 40 na 30 km/h, zaustavitvena pot avtomobila pa je s tem krajša za 5 metrov. To so konkretne razlike, ki odločajo o tem, ali so posledice trka za pešca blažje ali pa lahko postanejo smrtonosne,« ob tem pa izrazil zadovoljstvo nad uspešnim sodelovanjem z MOPE, ki je sofinanciralo preureditev dela Bevkove ulice ter Direkcijo RS za infrastrukturo, ki je sodelovala pri pripravi projekta. »Skupaj smo pokazali, da lahko z usklajenim delom ustvarimo varnejši prostor za vse.«

Ob začetku prazničnega časa sta župan Gašper Uršič in Gregor Steklačič, predstavnik MOPE, nagrajevala voznike, ki so se držali nove hitrosti in pravil.

Več kot le infrastruktura: Spodbujanje samostojne hoje otrok v šolo

Nova ureditev poleg obnove vozišča z urejenim odvodnjavanjem, nove javne razsvetljave in razširjene peš površine z dodatnim prehodom za pešce, pomembno prispeva k večji samostojnosti otrok v prometu. Anketa med osnovnošolci je namreč pokazala, da si polovica šolarjev želi v šolo hoditi s kolesom, skirojem, rolko ali rolerji, a jih trenutno tako potuje le šest. Mitja Dežela, ravnatelj Osnovne šole Cerkno je poudaril: »Po več desetletjih, ko je bil ta odsek za najmlajše udeležence v prometu med najbolj problematičnimi, lahko končno rečemo, da smo naredili pomemben premik naprej. Ta prenova ni pomembna le zaradi nove infrastrukture, temveč zaradi sporočila, ki ga nosi: da je varnost naših otrok, kolesarjev, pešcev – vseh nas – vrednota, v katero je treba vlagati.« Ob tem je usmeril pogled tudi v prihodnost: »Pa vendar Bevkova ulica ni bila edini nevarni odsek v Cerknem. Vsi vemo, da obstajajo še druga območja, ki čakajo na izboljšave. Naj nam današnja otvoritev zato ne predstavlja zaključka, temveč motivacijo, da podobno skrbno in ambiciozno uredimo tudi druge dele našega kraja.«

Agencija za varnost prometa: Naj šteje varen prihod domov

Dragana Trivundža Tomanić, vodja Sektorja za izobraževanje in usposabljanje na Javni agenciji Republike Slovenije za varnost prometa, je izpostavila širši pomen ukrepa: »Cerkno se danes pridružuje mestom, ki postavljajo varnost ljudi pred hitrostjo vozil. Cona 30 je preprost, a izjemno učinkovit ukrep, ki dokazano zmanjšuje število nesreč, hudih poškodb in smrtnih žrtev,« je poudarila. »Ta projekt bo prinesel večjo varnost predvsem za vse ranljive udeležence v prometu, kjer se vsak dan srečujejo otroci, pešci, kolesarji in gost promet. Naj šteje varen prihod domov, ne sekunde, ki jih prihranimo s prehitro vožnjo,« je še poudarila in izpostavila vidik varnosti vseh udeležencev.

Cerkno tako predstavlja zgled, kako lahko lokalne skupnosti s premišljenimi posegi in dobrim komuniciranjem ustvarijo varnejše okolje za otroke ter spodbujajo trajnostne oblike mobilnosti. Hkrati je primer dobre prakse, ki dokazuje, da so spremembe mogoče tudi na državnih cestah. 

Projekt je del podpore pri komuniciranju ukrepov trajnostne mobilnosti, ki ga koordinira IPoP v okviru širšega programa LIFE IP CARE4CLIMATE. Novo javno povabilo za komunikacijsko podporo pri uvajanju ukrepov trajnostne mobilnosti bo objavljeno v začetku prihodnjega leta, kar bo omogočilo še več občinam, da pri načrtovanju prometnih ukrepov uporabijo preverjene metode in podatke.