Dan dostopa na globalne trge – priložnosti so tudi tam, kjer jih ne pričakujete
Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport (MGTŠ) je v sodelovanju z Evropsko komisijo (EK) danes, 27. novembra, organiziralo dogodek z naslovom Dan dostopa na globalne trge (angleško Market Access Day) za podjetja, ki izvažajo na trge izven EU oziroma to načrtujejo, in podporno okolje.
Konferenca je osvetlila, kako lahko trgovinska politika v novi geopolitični realnosti pomaga podjetjem pri dostopu do teh “tretjih” trgov.
Državni sekretar mag. Dejan Židan je uvodoma poudaril, da moramo podjetja administrativno razbremeniti na notranjem trgu, da bodo bolj konkurenčna navzven in stopala na več tujih trgov. Še naprej jim moramo zagotavljati predvidljivost (stabilnost) skozi pravila mednarodne trgovine in mreže trgovinskih sporazumov. »Je pa danes povsem jasno, da bomo morali biti za prihodnji uspeh evropskega gospodarstva hkrati aktivni znotraj treh politik – trgovinske politike, hkrati za poglabljanje notranjega trga in večje aktivnosti na področju konkurenčnosti evropskega gospodarstva,« je dodal Židan.
Namestnik generalne direktorice Direktorata EK za trgovino in gospodarsko varnost Denis Redonnet je v pozdravnem nagovoru opozoril, da ugotavljajo, da Slovenija kljub zahtevnim razmeram izkazuje odpornost in gospodarsko rast, da pa je treba še naprej pripravljati podjetja (predvsem mikro, mala in srednje velika podjetja) na nove izzive in priložnosti, ki jih prinašajo trgovinski sporazumi.
V razgibani razpravi so poglede o aktualnih izzivih trgovinske politike v času geopolitičnih sprememb izmenjali Sofia Muñoz Albarran (EK, Generalni direktorat za trgovino in gospodarsko varnost), Karla Pinter (MGTŠ, Direktorat za notranji trg), Dušan Olaj (podjetje Duol), Bojan Ivanc (Gospodarska zbornica Slovenije) in Črt Kostevc (Ekonomska fakulteta Univerze v Ljubljani)
Ugledni govorci so temo osvetlili z različnih vidikov. Izpostavili so, da morajo izvozna podjetja več pozornosti namenjati oddaljenim trgom, kjer priložnosti morda niti ne pričakujejo. Trgovinski sporazumi prinašajo prednosti in tveganja, zato je treba poznati svoje interese in ranljivosti. V prilagajanju novim okoliščinam pa loviti ravnotežje med odprtostjo in zaščito domačega gospodarstva. Generalna direktorica Pinter je ob tem poudarila pomen nadaljnjega ozaveščanja in pozvala podjetja k sodelovanju.
V nadaljevanju so se udeleženci lahko seznanili s podporo EK pri spodbujanju izvoza in premagovanju trgovinskih ovir na trgih izven EU, in sicer s praktičnim prikazom uporabe orodij »Access2Markets« (brezplačna platforma, kjer so na voljo ključne informacije o pogojih izvoza na trge zunaj EU) in Enotna vstopna točka (angleško Single Entry Point, prek katere lahko podjetja prijavijo trgovinske ovire na trgih izven EU). Sledila je predstavitev prednosti sporazumov o prosti trgovini EU, ki presegajo odpravo carin, ter prikaz uspešne zgodbe podjetja, ki prednosti sporazumov že koristi.
V interaktivni razpravi z udeleženci je izstopala predvsem želja po izmenjavi informacij in dobrih praks, kot tudi nujnost tesnega sodelovanja med vsemi deležniki.
EU dejavno širi svojo mrežo trgovinskih sporazumov. Skupno število sporazumov o prosti trgovini EU, ki trenutno veljajo, šteje 44 sporazumov in zajema 76 preferencialnih trgovinskih partnerjev. Več o tem lahko preberete na spletni strani ministrstva Sporazumi o prosti trgovini EU: iskanje novih izvoznih trgov in zmanjševanje odvisnosti podjetij.
Predstavniki EK so ob robu konference opravili še dvostranska srečanja s predstavniki podpornega okolja, raziskovalnih ustanov in gospodarstva.