Začenjamo s postopnim uvajanjem sistema eGraditev
Ministrstvo za naravne vire in prostor je začelo s postopno uvedbo sistema eGraditev, s katerim se bo zagotavljalo elektronsko poslovanje na področju graditve objektov. S tem sledimo splošnemu trendu digitalizacije in poenostavitve upravnih postopkov za državljane. Sistem bo vzpostavljen v sklopu Prostorskega informacijskega sistema.
V želji, da bo prehod na elektronsko poslovanje potekal tekoče, in da se bodo lahko zaposleni na upravnih enotah za njegovo uporabo lahko ustrezno usposobili, deležniki, ki sodelujejo v postopkih pridobivanja gradbenih dovoljenj, pa bodo imeli dovolj časa za prilagoditev, je bila sprejeta odločitev, da se bo sistem eGraditev uvajal postopno in ne po vsej Sloveniji naenkrat. Sistem uvajamo postopoma tudi zato, ker želimo vzporedno z eGraditvijo implementirati tudi podporne sisteme, ki bodo zagotavljali boljše delovanje eGraditve. Najpomembnejša podporna sistema sta zbirka prostorskih aktov in zbirka pristojnosti.
Pred uvedbo eGraditve na posamezni upravni enoti se bomo skupaj z občinami trudili zagotoviti popolnost podatkov o prostorskih aktih, in skupaj z državnimi ter občinskimi mnenjedajalci zagotoviti podatke o pristojnosti posameznih mnenjedajalcev.
Minister za naravne vire in prostor Jože Novak: »Najprej je bilo treba zagotoviti, da so različni udeleženci – od geodetov do občin in seveda ministrstev – svoje obsežne baze podatkov digitalizirali. Po sedmih letih trdega dela so kolegi prišli do točke, da smo začeli obračati nov list tudi v praksi in analogne stvari pretvarjamo v digitalne. Tudi na področju graditve prehajamo na sistem, ko ne bo več treba čakati na vratih upravnih enot, občin ali drugih deležnikov, ampak bomo lahko iz svoje pisarne ali od doma svojo vlogo oddali v elektronski obliki. Ker so v sistem v digitalni obliki vključene tudi baze podatkov občin, ministrstev, pravne podlage, mnenja udeležencev in drugi dokumenti, bo postopek lahko v celoti izveden elektronsko. Skratka, marsikomu bo prihranjen čas. Ob tem sem vesel, da je UE Postojna prva, kjer bodo od danes projektanti in investitorji in vsi ostali udeleženci lahko postopek peljali na elektronski način, brez fizičnega obiska upravne enote.«
Načelnik UE Postojna Marko Baša: »V Upravni enoti Postojna z zadovoljstvom ugotavljamo, da smo s projektom uvajanja e-Graditve zaključili in začenjamo z njegovo uporabo. Glavna pridobitev je, da bomo upravne postopke graditve objektov posodobili, bodo preglednejši, komunikacije med deležniki hitrejše in enostavnejše in vsi podatki dosegljivi na enem mestu. Želimo si, da bi sistem zaživel čim hitreje v vsem svojem obsegu in bi ga stranke ter projektanti sprejeli in pričeli uporabljati, kajti tako bo zaživel tudi pri vseh ostalih deležnikih.«
Na portalu prostorskega informacijskega sistema je objavljenih več podrobnosti o eGraditvi, o časovnici vzpostavitve po posameznih upravnih enotah, vključno s shematskimi prikazi in razlago pojmov.
Sistem eGraditev omogoča elektronsko poslovanje na področju graditve objektov. V eGraditev bodo aktivno vključeni investitorji, projektanti, mnenjedajalci, upravni in inšpekcijski organi, občine, Ministrstvo za naravne vire in prostor ter javnost.
Podatki, zbrani prek sistema, se shranjujejo v zbirko podatkov o graditvi objektov, ki je dostopna javnosti, potencialnim investitorjem, projektantom, upravnim delavcem, inšpektorjem in drugim uporabnikom.
-
eGraditev omogoča
- neposredni vnos podatkov iz povezanih uradnih registrov in zbirk,
- pomoč pri pripravi projektne dokumentacije z mnogimi avtomatizacijami in orodji,
- oddajo vlog za pridobitev projektnih pogojev in mnenj,
- oddajo vlog v upravnih postopkih graditve objektov,
- prijavo pripravljalnih del in začetka gradnje,
- plačevanje dajatev in prispevkov,
- obravnavo vlog in prejemanje povratnih zahtev in odločitev upravnih organov in mnenjedajalcev,
- spremljanje stanja postopkov.
-
Ključne prednosti sistema za odločevalce
- elektronski način poslovanja,
- standardizacija postopkov in storitev,
- izboljšanje kakovosti podatkov,
- boljši nadzor nad izvajanjem postopkov.
-
Ključne prednosti sistema za državljane
- elektronski način poslovanja,
- večja informiranost o načinu izvajanja in poteku postopkov,
- boljša dostopnost do podatkov,
- hitrejša obravnava vlog.
-
Dostop do eGraditve
Uporabniki lahko do eGraditve dostopajo preko portala z uporabo kvalificiranega digitalnega potrdila (SIGOV-CA, SIGEN-CA, HalcomCA, PoštarCA, AC NLB) in registriranega uporabniškega računa SI-PASS ali z mobilno identiteto smsPASS.
Sistem eGraditev je sicer del večjega sistema – Prostorskega informacijskega sistema (PIS) – ki je namenjen podpori pri izvajanju nalog na področju urejanja prostora in graditve objektov. PIS bo v končnem stanju omogočal posameznikom, občinam in državnim organom prost dostop do ažurnih podatkov o prostoru ter elektronsko poslovanje pri pripravi in uporabi prostorskih aktov, vodenju postopkov s področja graditve, spremljanju stanja prostorskega razvoja in vodenju podatkov o stavbnih zemljiščih.
Prostorski informacijski sistem je bil razvit v tesnem sodelovanju z Ministrstvom za digitalno preobrazbo. Tehnološko napreden informacijski sistem je nameščen na državnem računalniškem oblaku in uporablja skupne informacijske storitve, ki jih zagotavlja ministrstvo (na primer varnostno shemo, centralno hrambo). Povezan je tudi s številnimi zunanjimi informacijskimi sistemi (na primer informacijskim sistemom za podporo upravljanju z dokumentarnim gradivom, elektronsko zemljiško knjigo, katastrom nepremičnin, e-plačili).
Vzpostavitev prostorskega informacijskega sistema je največji sektorski projekt na področju digitalne preobrazbe prostora, česar se na ministrstvu lotevamo celovito. Po implementaciji eGraditve bomo pričeli z uvajanjem elektronskega poslovanja na področju prostorskega načrtovanja (ePlan) v okolja občin. Veliko nadaljnjega dela pa bomo posvetili tudi zagotavljanju kakovostnih podatkov o stavbnih zemljiščih v Sloveniji.
Prostorski informacijski sistem
Dostop do storitev in podatkov je omogočen javnosti preko portala prostorskega informacijskega sistema, ki združuje in poenostavlja dostop do:
- koristnih informacij in razlag o vsebinah s področja urejanja prostora in graditve objektov,
- aktualnih objav o postopkih priprave prostorskih aktov,
- zbirk podatkov,
- grafičnih vpogledov v ažurne podatke ter
- do elektronskih storitev s katerimi se zagotavlja elektronsko poslovanje.
Na portalu so med drugim na voljo pojasnila o postopkih prostorskega načrtovanja in graditve objektov ter javni dostop do zbirke prostorskih aktov in do zbirke podatkov o graditvi. Zbirka prostorskih aktov vsebuje podatke o strateških in izvedbenih prostorskih aktih, ki so v pristojnosti države in občin. Zbirka podatkov o graditvi vsebuje podatke o upravnih aktih s področja graditve objektov - gradbena in uporabna dovoljenja.
Celovit vpogled v grafične podatke o dejanskem in pravnem stanju v prostoru se zagotavlja z uporabo tematskih grafičnih vpogledovalnikov.
Vsebine portala bomo s praktičnimi informacijami, interaktivnimi pomočniki in vodiči še dopolnjevali.