Skoči do osrednje vsebine

Zagotavljanje oskrbe pacientov v času stavke

Predstavniki Ministrstva za zdravje, Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije, Zdravstvenega inšpektorata, Zveze organizacij pacientov Slovenije in zastopnika pacientovih pravic so na novinarski konferenci poudarili, da morajo stavkajoči zdravniki izdati vse listine, ki bi lahko vplivale na pacientovo zdravje ali socialni status, kar vključuje tudi listine s področja bolniških odsotnosti.
Udeleženci novinarske konference za mizo v sejni sobi ministrstva za zdravje

Od leve proti desni: Franci Gerbec, Andreja Mojškrc, Jasna Humar, mag. Ana Vodičar, Duša Hlade Zore in Marjan Sušelj | Avtor: mz

Na ministrstvu ne zanikamo pravice članov sindikata Fides do stavke, a so po zakonu o zdravniški službi tudi v času stavke dolžni izvajati storitve, katerih opustitev bi lahko vodila v hudo nepopravljivo okvaro zdravja ali smrt, storitve za zaščitene kategorije in ukrepe za preprečevanje in obvladovanje nalezljivih bolezni. »Obdobje stavke je tako lovljenje ravnotežja med pravicami stavkajočih in pravicami pacientov. Ker so pacienti v tem razmerju šibkejši, je mnenje ministrstva, da se v primeru dvoma in nejasnosti storitev mora izvesti,« je povedala Jasna Humar, vršilka dolžnosti generalne direktorice Direktorata za zdravstveno varstvo na Ministrstvu za zdravje.

Mag. Ana Vodičar, direktorica Področja za odločanje o pravicah in za medicinske pripomočke Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS), je bila jasna: zdravniki so dolžni opravljati tudi zdravstvene storitve v širšem smislu, kot je na primer izdaja potrdila o upravičeni zadržanosti od dela (eBOL). Z izdajo eBOL zdravniki zagotavljajo socialno varnost (ki je v 50. členu Ustave Republike Slovenije zagotovljena človekova pravica) državljanov Republike Slovenije, izdaja eBOL pa predstavlja tudi nenadomestljiv pogoj za življenje državljanov, ki so v bolniškem staležu. eBOL namreč za zavarovance predstavlja dokazilo o upravičeni odsotnosti od dela in podlago za obračun nadomestila plače.

Stavkajoči mora izdati vse listine, ki bi lahko vplivale na pacientovo zdravje ali socialni status, kar vključuje tudi listine s področja bolniških odsotnosti (po definiciji Svetovne zdravstvene organizacije je zdravje stanje telesnega, duševnega in socialnega blagostanja), invalidskih ocenitev, napotitev na rehabilitacijo in podobno.

Če bolniki naletijo na težave in menijo, da bi jim lahko odpoved storitve hudo in nepopravljivo poslabšala zdravje, naj se najprej obrnejo na vodstvo zavoda, v katerem stavkajoči dela, nato na zastopnike pacientovih pravic. Kontakte zastopnikov pacientovih pravic najdete na spletni strani Ministrstva za zdravje. O kršitvi lahko obvestijo tudi Zdravstveni inšpektorat (ZIRS). Informacije o tem, kako dati prijavo na ZIRS, najdete na portalu eUprava.

»ZIRS je v povezavi s stavko zdravnikov do sedaj prejel že deset prijav, ki se nanašajo na odpoved že določenih terminov zdravstvenih obravnav, nedosegljivost ambulant za naročanje (predvsem telefonsko) in zaključevanje bolniških staležev,« je pojasnila inšpektorica Andreja Mojškrc.

Podpredsednik Zveze organizacij pacientov Slovenije Franci Gerbec je bolnikom svetoval, naj od zdravnika ob zavrnitvi izdaje bolniškega lista zahtevajo pisni odgovor ter njegovo kopijo pošljejo na inšpektorat. »Dokazovanje tega, da je bolnik zahteval storitev ali izdajo bolniškega lista, je pomembno, zato naj to stori na pisni način.«

Zastopnika pacientovih pravic Duša Hlade Zore in Marjan Sušelj sta pojasnila, da se soočajo s številnimi pacienti, ki jih skrbi predvsem, koliko časa bo stavka trajala in kdaj bodo lahko prišli do polne zdravstvene oskrbe. »Stavka je pravica, vendar se ne strinjamo z ukrepi, ki jih izvajajo, saj se lomi na plečih najšibkejših, to so pacienti,« sta komentirala zavrnitev izdajanja potrdil o upravičeni zadržanosti od dela med stavko.

»Cilj Ministrstva za zdravje je, da stavkajočim ne kratimo njihovih pravic, hkrati pa pacientom omogočimo vse storitve, ki jih potrebujejo,« je poudarila Jasna Humar.