Skoči do osrednje vsebine

Mednarodni dan enotne evropske številke 112

Na današnji novinarski konferenci Ministrstva za obrambo je Boštjan Tavčar, vodja službe za informatiko in komunikacije na Upravi za zaščito in reševanje predstavil kratko zgodovino številke 112, statistične podatke o številki 112 za preteklo leto in letošnjo vodilo temo, to je naslednja generacija klica v sili NG112 prek omrežja PEMEA (angleško Pan-European Mobile Emergency Application).

11. februar označujemo kot mednarodni dan skupne evropske številke za klic v sili 112, na katero je mogoče poklicati na pomoč v vseh 27 državah članicah Evropske unije in tudi v večini drugih evropskih držav pa tudi drugod po svetu. Letos mineva 31 let, odkar je leta 1991 ministrski svet Evropske zveze odločil, da bo enotna evropska številka za klic v sili 112 in pozval države članice, da jo uvedejo poleg nacionalnih številk za klic v sili. Slovenija je številko 112 uvedla kot druga država v Evropi, že leta 1997.

Določilo se je delovanje in storitve enotne številke za klic v sili 112, kar je pomenilo, da morajo biti klici brezplačni, s fiksnih in mobilnih telefonov in telefonskih govorilnic. Na tej številki mora biti ljudem dosegljiva nujna medicinska pomoč, pomoč gasilcev in drugih enot za zaščito, reševanje in pomoč ter policije, četudi v državi delujejo druge nacionalne številke klica v sili. Zagotovljen pa mora biti tudi prikaz, kje se kličoča oseba nahaja, »to je v nujnih primerih zelo pomembno, še posebej, ko oseba, ki potrebuje pomoč, ne more ali ne zna povedati, kje se nahaja« je pojasnil Tavčar. S tega vidika je bil pomemben razvoj tehnologije, da so države zagotovile uporabo številke tudi ljudem s posebnimi potrebami.

Slovenija je bila prva, ki je omogočila besedilni klic na 112 za gluhe in naglušne prek aplikacije WAP112, prvi pa smo bili tudi pri vzpostavitvi sistema za sprejem samodejnih klicev v sili 112 iz vozil – eCall.

Evropski Zakonik o elektronskih komunikacijah je tako leta 2018 vpeljal nov pojem, komunikacija v sili, ki vključuje vse druge oblike klicev, kot so besedilni, video klici ter prenos koristnih podatkov v povezavi s klici. Uzakonil je tudi obvezno obveščanje in alarmiranje ljudi prek mobilnih telefonov v primeru naravnih in drugih nesreč.

V Sloveniji bomo v prvi polovici letošnjega leta omogočili klice v sli prek aplikacij za klic v sili na mobilnih telefonih. Sistem, ki se imenuje PEMEA bo omogočal klice v vseh državah Evropske unije. Prav tako bomo v letošnjem letu vzpostavili sistem za obveščanje in alarmiranje ljudi, najprej prek namenske aplikacije na mobilnih telefonih, kasneje pa tudi prek drugih medijev, prek tekstovnih sporočil na radijskih sprejemnikih, televizijskih sprejemnikih, oglasnih panojev na postajališčih in javnih prevoznih sredstvih, družabnih omrežjih in drugod. »Načrtujemo tudi celovito prenovo infrastrukture za sprejem klicev v sili v naših klicnih centrih 112« je še dodal Tavčar.

Na spletni strani  Evropskega združenja številke 112 EENA (angleško European Emergency Number Association) lahko preberete več informacij o  mednarodnem dnevu številke za klic v sili 112 (v angleščini)

Lani na 112 več kot 524.656 klicev na pomoč

Lanskoletna statistika na pove, da smo na 13 Regijskih centrov za obveščanje (ReCO) prejeli 1,94% več klicev na pomoč kot pa v letu 2020. Največ, 142.792 klicev je prejel  po teritoriju in številu prebivalcev  ReCO Ljubljana.

Operaterji so se na 90 odstotkov klicev, odzvali v manj kot 5,5 sekundah. Največje število dohodnih klicev v vseh Regijskih centrih za obveščanje po mesecih in vrstnem redu je bilo septembra, 48.588 klicev, junija, 47.561 klicev in oktobra, 47.366 klicev.

Največkrat, v 149.833 primerih, so ljudje potrebovali nujno medicinsko pomoč, v 15.703 primerih policijo, 22.169 primerih gasilce in 90.928 primerih druge službe za zaščito in reševanje.

Prejeli smo tudi 2668 klicev v sili iz vozil, eKlic od tega največ, 729 v Ljubljani, sledi Koper s 507 klici in Celje s 338 klici.

V 13. Regijskih centrih za obveščanje smo v letu 2021 prejeli tudi 36.739 SMS sporočil na številko v sili 112 (v število so zajeti tudi lažni in/ali zlonamerni SMS). Opravljenih je bilo 481 SMS pogovorov, to je ko se je kličoči odzval na odgovor operaterja v klicnem centru 112.

V letu 2021 24.636-krat aktivirali različne službe in enote za zaščito in reševanje, od tega največkrat gasilce, in sicer 23.575-krat, gorske reševalce 820-krat, 175-krat pa enote z reševalnimi psi.

Leta 2021 je bilo 18.271 različnih dogodkov oziroma nesreč, tudi nesreč večjega obsega pri katerih smo aktivirali večje število enot in služb za zaščito in reševanje.

Na portalu Statklic si lahko pogledate več podatkov o klicih na številko 112, na portalu SPIN javni pa so na voljo podatki o intervencijah.

Boštjan Tavčar sedi pred kamero med video konferenco. V ozadju je na steni zemljevid Slovenije

Boštjan Tavčar, vodja službe za informatiko in komunikacije na Upravi za zaščito in reševanje | Avtor: Uprava za zaščito in reševanje