Skoči do osrednje vsebine

Delo na domu in zagotavljanje varnega in zdravega dela v izrednih razmerah

Inšpektorat RS za delo v aktualni situaciji epidemije poudarja, da predstavlja delo na domu učinkovito rešitev za preprečevanje širjenja koronavirusa SARS-CoV-2. Delo od doma je načeloma opredeljeno v členih od 68 do 72 ZDR-1, 169. člen ZDR-1 pa omogoča poenostavljeno odrejanje opravljanja dela na drugem kraju, tudi od doma, zaradi izjemnih okoliščin, ko je ogroženo življenje in zdravje ljudi. Kraj dela, določen s pogodbo o zaposlitvi, se lahko začasno spremeni tudi brez soglasja delavca, vendar le, dokler trajajo izjemne okoliščine in to z izdajo odredbe o delu na domu.

V odredbi, ki se nanaša na posameznega delavca ali na skupino delavcev, se opredeli razlog, vrsto dela, način spremljanja dodeljenih nalog, delovna sredstva ki jih bo zagotovil delodajalec, dosegljivost delavca, način sporočanja podatkov, ki so pomembni za izvajanje pogodbe o zaposlitvi, napotke o izvajanju varnega in zdravega dela od doma.

Delodajalec je dolžan o nameravanem organiziranju dela na domu v normalnih razmerah obvestiti inšpektorat za delo pred pričetkom dela delavca. V primeru, ko delodajalec odredi delo na domu zaradi izjemnih okoliščin, je treba o tem ravno tako obvestiti inšpektorat, in sicer takoj, ko je to v dani situaciji mogoče, torej lahko tudi že po uvedbi takšnega dela.

Obseg obveščanja kakor tudi obrazec nista predvidena, je pa primerno, da obvestilo v smislu ugotavljanja morebitne škodljivosti dela za delavce, ki opravljajo delo na domu, vsebuje:

  • poimenski seznam delavcev
  • skupno število delavcev, katerim je odrejeno delo na domu,
  • kakšno delo delavci opravljajo na domu
  • kje se delo opravlja
  • predvideno trajanje opravljanja dela na domu (zadošča navedba, da se delo na domu opravlja do izteka izjemnih okoliščin; ob morebitnih krajših prekinitvah in ponovnem nastopu v času izjemnih okoliščin ni potrebna ponovna prijava).

Vljudno naprošamo delodajalce, da o nameravanem organiziranju dela na domu obvestijo inšpektorat za delo po elektronski pošti na naslov: prijave.irsd@gov.si.

Delodajalec je v vsakem primeru dolžan zagotavljati varne pogoje dela na domu. Ukrepi, ki jih delodajalec zagotavlja na podlagi ocene tveganj delovnih mest, v izjemnih okoliščinah praviloma ne zadostujejo. Zato morajo delodajalci sprejeti in izvajati dodatne ukrepe, s katerimi v največji možni meri zagotavljajo varno in zdravo delo delavcem v danih okoliščinah. Pri tem pa so dolžni slediti vsakokratnim uredbam, navodilom in priporočilom na državni ravni ali v okviru lokalnih skupnosti. V primeru izrednih razmer, ko se pričakuje, da bo delodajalec kar najhitreje odredil drugo delo ali delo na domu, je razumljivo, da mu pogosto ne bo uspelo izvesti vseh postopkov (oceniti novo nastala tveganja, preveriti ustreznost razmer na domu, sprejetje morebitnih ukrepov za delo na domu), s katerimi bi ugotovil ustreznost delovnega okolja na domu. Ker gre v primerih dela na domu v izjemnih okoliščinah praviloma za opravljanje pisarniških del oziroma del z računalnikom, ni pričakovati, da bi lahko zaradi neizvedenih predhodnih postopkov v kratkem času, kolikor traja takšen izredni ukrep dela na domu, prišlo do škodljivih posledic za zdravje delavca in bi presegale posledice, zaradi katerih se je odredilo delo na domu. Zato se omogoča, da v izjemnih okoliščinah delodajalec organizira in zagotovi izvajanje dela od doma in potem takoj, ko je to možno, preveri pogoje dela na domu in uvede morebitne dodatne ukrepe za zagotavljanje varnega in zdravega dela.

Več informacij o organiziranju dela na domu in glede zagotavljanja varnega in zdravega dela je na voljo  na: https://www.gov.si/novice/2020-03-20-posodobljena-informacija-pravice-in-obveznosti-iz-delovnega-razmerja-v-casu-posebnih-okoliscin-20-3-2020/