Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Kampanja »Pravočasno odpovej termin« spodbuja odgovorno ravnanje in solidarnost pacientov

Na Ministrstvu za zdravje smo začeli s kampanjo »Pravočasno odpovej termin«, s katero želimo paciente spodbuditi, da v primeru, ko se dogovorjenega zdravstvenega pregleda ali posega ne morejo udeležiti, termin pravočasno odpovejo.
Infografika na kateri je napis: 300 izgovorov na dan odžene zdravnika stran. Povej vsaj 10 dni prej.

Avtor: Ministrstvo za zdravje

Pravočasna odpoved omogoča, da termin izkoristi drug pacient, hkrati pa prispeva k učinkovitejšemu delovanju zdravstvenega sistema in krajšanju čakalnih dob.

V Sloveniji je dnevno neizkoriščenih več kot 300 terminov za zdravstvene obravnave, ker pacienti na dogovorjeni termin ne pridejo in ga ne odpovejo. Analiza Ministrstva za zdravje kaže, da je bilo v letu 2024 kar 28 odstotkov vseh dogovorjenih terminov neizkoriščenih, saj pacienti niso prišli na pregled niti termina niso odpovedali. To pomeni, da je skoraj tretjina razpoložljivih terminov ostala neizkoriščena, čeprav bi se v tem času lahko zdravstvene obravnave udeležil kdo drug.

S kampanjo želimo okrepiti občutek odgovornosti in solidarnosti med pacienti ter povečati zavedanje o njihovih pravicah in obveznostih. Pravočasna odpoved termina omogoča drugemu pacientu, da pride do pregleda, ter prispeva k boljši organizaciji dela in učinkovitejši uporabi zdravstvenih virov. Neodpovedan termin ima torej negativne posledice tako za posameznika kot za sistem. Če pacient brez utemeljenega razloga ne pride na pregled, črtan s čakalnega seznama, njegova napotnica preneha veljati, ponovna uvrstitev na čakalni seznam pa je mogoča šele po treh mesecih, razen če bi takšna omejitev ogrozila njegovo zdravstveno stanje. Neopravičeni izostanki pomenijo tudi dodatne organizacijske težave in stroške, saj je na izvedbo zdravstvene storitve pripravljen celoten zdravstveni tim.

Po Zakonu o pacientovih pravicah so pacienti dolžni najpozneje deset dni pred načrtovano zdravstveno storitvijo obvestiti izvajalca, če se termina ne morejo udeležiti. Ta določba velja za napotitve s stopnjo nujnosti redno in hitro, ne pa za stopnjo zelo hitro, kjer zaradi nujnosti storitve odpoved brez razloga ni mogoča. Kasnejša odpoved je dovoljena le iz objektivnih razlogov, kot so nenadna bolezen, hospitalizacija ali smrt ožjega družinskega člana. S pravočasnim obveščanjem pacienti ne izkazujejo le spoštovanja do zdravstvenega osebja, temveč tudi odgovornost do drugih, ki na obravnavo čakajo.

S kampanjo Pravočasno odpovej termin želimo spodbuditi odgovorno ravnanje pacientov in poudariti, da lahko vsak s pravočasno odpovedjo prispeva h krajšim čakalnim dobam in boljšemu dostopu do zdravstvenih storitev.