Ministrstvo glede upravljanja medveda sledi zakonodaji in stroki
MNVP v utemeljenih primerih nujnega ukrepanja izdaja ustne odločbe za interventni odstrel posameznih medvedov, ki ogrožajo zdravje in varnost ljudi. Letos je bilo izdanih že 16 takšnih odločb, odvzem iz narave pa v tovrstnih primerih izvedejo upravljavci lovišč.
Vse odločitve upravljanja medveda v Sloveniji temeljijo na strokovnih mnenjih in znanstvenih podatkih, hkrati pa se MNVP trudi, da bi doseglo družbeni dogovor tudi s tistim delom naše družbe, ki odstrelu nasprotuje.
V skladu s strokovnimi podlagami, slovensko in evropsko zakonodajo MNVP vsako leto izda odločbo za upravljanje populacije medveda z odstrelom konkretnega števila osebkov. Pred izdajo odločbe je MNVP dolžno pridobiti strokovno mnenje Zavoda za gozdove Slovenije, ki v mnenju upošteva tudi ekspertize Biotehniške fakultete Univerze v Ljubljani in mnenje Zavoda Republike Slovenije za varstvo narave.
Pred izdajo odločbe mora MNVP ugotoviti vsa dejstva in okoliščine, ki so za odločitev pomembne. Odločba za odvzem iz narave z odstrelom rjavega medveda se namreč izda, če so izpolnjeni predpisani pogoji (trojni test): 1. če ni druge zadovoljive možnosti; 2. če ta ravnanja ne škodujejo ohranitvi ugodnega stanja populacije in 3. če gre za enega od razlogov, navedenih v predpisu - tj. za zagotavljanje zdravja in varnosti ljudi.
MNVP je pri izdaji odločbe za poseg v populacijo rjavega medveda tudi v letu 2025 sledil stroki, podaljšano obdobje odstrela pa je namenjeno preučevanju drugih možnosti upravljanja populacije, kot so način krmljenja, preventivni ukrepi za preprečevanje konfliktov (ureditev zabojnikov za odpadke) in morebitna sterilizacija.
Ob tem še enkrat poudarjamo, da je bila odločba o odstrelu (206 osebkov medvedov) letos izdana, vendar je tudi letos odstrel zaustavljen na Upravnem sodišču Republike Slovenije. MNVP je na sodišču zaprosil za prednostno obravnavo in rešitev zadeve, sodišču je bil poslan ugovor na tožbo in začasno odredbo. Upravno sodišče je sklicalo narok za 6. november 2025.
V postopku sprejemanja v Državnem zboru Republike Slovenije je tudi novela Zakona o ohranjanju narave, ki z namenom učinkovitejšega upravljanja velikih zveri podrobneje ureja način interventnega ukrepanja upravljavcev lovišč v primeru neposrednega ogrožanja s strani velikih zveri. Interventno ukrepanje predvideva kot prvi korak klic na številko 112, sledi protokol obveščanja odgovornih oseb, odstrel pa izvede odgovorna oseba upravljalca lovišča na konkretnem območju. Kadar je to potrebno, se v ukrepanje vključi upravljalec lovišča s posebnim namenom (Zavod za gozdove Slovenije in upravljavec lovišča s posebnim namenom Triglav).
Ministrstvo hkrati pripravlja tudi novo strategijo za upravljanje rjavega medveda v Sloveniji, v kateri bodo upoštevana vsa dosedanja znanja in izkušnje. Cilj ministrstva je doseči čim širši družbeni konsenz in prisluhniti vsem vpletenim deležnikom. Ministrstvo ves čas spremlja dogajanje na terenu in bo v kratkem sklicalo tudi sestanek z župani občin, kjer je prisotnost medveda najpogosteje opažena, na pogovor pa bodo povabljeni tudi predstavniki podpisnikov peticije iz Rakitne.