Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Delo inšpektorata v trgovinski dejavnosti

Inšpektorat Republiki Sloveniji za delo redno preverja spoštovanje delovnopravne zakonodaje glede delovnega časa, zagotavljanja počitkov, nadurnega dela in varnosti in zdravja pri delu, tudi v dejavnosti trgovine.

V letošnjem letu smo v dejavnosti trgovine  po standardni klasifikaciji gre za dejavnosti G 46 in G 47) opravili 415 inšpekcijskih pregledov s področja delovnih razmerij in 307 inšpekcijskih pregledov s področja varnosti in zdravja pri delu. Ugotovili smo različne kršitve ter delodajalcem naložili upravne in prekrškovne ukrepe. S področja delovnih razmerij je bilo ugotovljenih 321 kršitev in v zvezi s tem izrečenih 169 ukrepov, večina njih je prekrškovne narave. S področja varnosti in zdravja pri delu je bilo zabeleženih 613 kršitev ter izrečenih 182 ukrepov, večina njih je upravne narave.

Ob tem želimo posebej poudariti, da v nadzorih preverjamo tudi prejete pobude oziroma prijave in svetujemo, da so pobudniki s podanimi domnevnimi kršitvami čim bolj konkretni glede podatka o delodajalcu, vrsti kršitve, kraju in času kršitve. K sodelovanju vabimo tudi sindikate, ki lahko podajo konkretne informacije o kršitvah. S tem bo inšpekcijski nadzor lahko še učinkovitejši.

Usmerjeni nadzori – ročno premeščanje bremen

Poseben poudarek smo namenili tudi varnosti in zdravju pri delu. Takoj, ko je 1. avgusta 2024 začel veljati Pravilnik o zagotavljanju varnosti in zdravja delavcev pri ročnem premeščanju bremen, je IRSD pričel izvajati usmerjene nadzore v različnih dejavnostih – med drugim v trgovini, gradbeništvu, proizvodnji, bolnišnicah in domovih za starejše.

Akcija usmerjenih nadzorov se nadaljuje tudi v letu 2025. Do septembra 2025 so inšpektorji opravili nadzore pri 222 delodajalcih, med njimi:

  • 85 pri delodajalcih z 1–9 zaposlenimi,
  • 86 pri delodajalcih z 10–49 zaposlenimi,
  • 36 pri delodajalcih s 50–249 zaposlenimi in
  • 15 pri delodajalcih z več kot 250 zaposlenimi.

Skupno je bilo pregledanih 484 delovnih opravil, povezanih z ročnim premeščanjem bremen:

  • 214 opravil dvigovanja, držanja in prenašanja bremen težjih od 3 kg,
  • 140 opravil vleke in potiskanja bremen,
  • 130 opravil ponavljajočega ročnega premeščanja.

Iz ugotovitev izhaja, da je skoraj polovica (47 odstotkov) pregledanih delodajalcev – predvsem manjših – že do inšpekcijskega nadzora ustrezno ocenila tveganja in določila varnostne ukrepe.

Preverjali smo tudi spoštovanje omejitev pri nosečih delavkah. Rezultati kažejo, da je 22 delodajalcev (9,9 odstotka) obveznost spoštovalo, nihče (0 odstotkov) je ni kršil, pri 200 delodajalcih (90,1 odstotka) pa nosečih delavk ni bilo.

V okviru izvedenih nadzorov so bili izrečeni naslednji ukrepi:

  • 154 upravnih odločb,
  • 5 opozoril po Zakonu o inšpekcijskem nadzoru,
  • 26 odločb o prekršku,
  • 38 opozoril po Zakonu o prekrških.

Naš cilj je zagotovitev spoštovanja delovnopravne zakonodaje in zakonodaje s področja varnosti in zdravja pri delu, pri tem ne želimo izpostavljati kaznovanja, ki je posledica grobih kršitev, temveč odpravo nepravilnosti in s tem izboljšanje pogojev za delo zaposlenih delavcev, tudi v dejavnosti trgovine.

Delodajalci, ki dosledno izpolnjujejo svoje obveznosti, ne le krepijo zaupanje zaposlenih, temveč tudi prispevajo k večji varnosti, produktivnosti in dolgoročni uspešnosti podjetja.

Zato pozivamo vse delodajalce: spoštujte zakonodajo, vlagajte v varnost in dobrobit zaposlenih ter gradite kulturo zaupanja in odgovornosti.