Delo inšpektorata v trgovinski dejavnosti
V soboto, 27. septembra, ob 12. uri boste prejeli testno sporočilo SI-ALARM
Uprava za zaščito in reševanje bo na mobilne telefone, priključene na slovenska mobilna omrežja, poslala potisno sporočilo, s katerim bo testirala Sistem javnega obveščanja in alarmiranja po javnih mobilnih omrežjih (SI-ALARM).
V letošnjem letu smo v dejavnosti trgovine (po standardni klasifikaciji gre za dejavnosti G 46 in G 47) opravili 415 inšpekcijskih pregledov s področja delovnih razmerij in 307 inšpekcijskih pregledov s področja varnosti in zdravja pri delu. Ugotovili smo različne kršitve ter delodajalcem naložili upravne in prekrškovne ukrepe. S področja delovnih razmerij je bilo ugotovljenih 321 kršitev in v zvezi s tem izrečenih 169 ukrepov, večina njih je prekrškovne narave. S področja varnosti in zdravja pri delu je bilo zabeleženih 613 kršitev ter izrečenih 182 ukrepov, večina njih je upravne narave.
Ob tem želimo posebej poudariti, da v nadzorih preverjamo tudi prejete pobude oziroma prijave in svetujemo, da so pobudniki s podanimi domnevnimi kršitvami čim bolj konkretni glede podatka o delodajalcu, vrsti kršitve, kraju in času kršitve. K sodelovanju vabimo tudi sindikate, ki lahko podajo konkretne informacije o kršitvah. S tem bo inšpekcijski nadzor lahko še učinkovitejši.
Usmerjeni nadzori – ročno premeščanje bremen
Poseben poudarek smo namenili tudi varnosti in zdravju pri delu. Takoj, ko je 1. avgusta 2024 začel veljati Pravilnik o zagotavljanju varnosti in zdravja delavcev pri ročnem premeščanju bremen, je IRSD pričel izvajati usmerjene nadzore v različnih dejavnostih – med drugim v trgovini, gradbeništvu, proizvodnji, bolnišnicah in domovih za starejše.
Akcija usmerjenih nadzorov se nadaljuje tudi v letu 2025. Do septembra 2025 so inšpektorji opravili nadzore pri 222 delodajalcih, med njimi:
- 85 pri delodajalcih z 1–9 zaposlenimi,
- 86 pri delodajalcih z 10–49 zaposlenimi,
- 36 pri delodajalcih z 50–249 zaposlenimi in
- 15 pri delodajalcih z več kot 250 zaposlenimi.
Skupno je bilo pregledanih 484 delovnih opravil, povezanih z ročnim premeščanjem bremen:
- 214 opravil dvigovanja, držanja in prenašanja bremen težjih od 3 kg,
- 140 opravil vleke in potiskanja bremen,
- 130 opravil ponavljajočega ročnega premeščanja.
Iz ugotovitev izhaja, da je skoraj polovica (47 %) pregledanih delodajalcev – predvsem manjših – že do inšpekcijskega nadzora ustrezno ocenila tveganja in določila varnostne ukrepe.
Preverjali smo tudi spoštovanje omejitev pri nosečih delavkah. Rezultati kažejo, da je 22 delodajalcev (9,9 %) obveznost spoštovalo, nihče (0 %) je ni kršil, pri 200 delodajalcih (90,1 %) pa nosečih delavk ni bilo.
V okviru izvedenih nadzorov so bili izrečeni naslednji ukrepi:
- 154 upravnih odločb,
- 5 opozoril po Zakonu o inšpekcijskem nadzoru,
- 26 odločb o prekršku,
- 38 opozoril po Zakonu o prekrških.
Naš cilj je zagotovitev spoštovanja delovnopravne zakonodaje in zakonodaje s področja varnosti in zdravja pri delu, pri tem ne želimo izpostavljati kaznovanja, ki je posledica grobih kršitev, temveč odpravo nepravilnosti in s tem izboljšanje pogojev za delo zaposlenih delavcev, tudi v dejavnosti trgovine.
Delodajalci, ki dosledno izpolnjujejo svoje obveznosti, ne le krepijo zaupanje zaposlenih, temveč tudi prispevajo k večji varnosti, produktivnosti in dolgoročni uspešnosti podjetja.
Zato pozivamo vse delodajalce: spoštujte zakonodajo, vlagajte v varnost in dobrobit zaposlenih ter gradite kulturo zaupanja in odgovornosti.