Pojasnilo o zakonitih oblikah za dostop do ozemlja Slovenije
V soboto, 27. septembra, ob 12. uri boste prejeli testno sporočilo SI-ALARM
Uprava za zaščito in reševanje bo na mobilne telefone, priključene na slovenska mobilna omrežja, poslala potisno sporočilo, s katerim bo testirala Sistem javnega obveščanja in alarmiranja po javnih mobilnih omrežjih (SI-ALARM).
Izpostavljamo tri:
- dovoljenje za začasno prebivanje zaradi združitve družine (Zakon o tujcih, členi 47., 47.a in 47.b),
- dovoljenje za začasno prebivanje zaradi interesa Republike Slovenije (Zakon o tujcih; 3. odstavek 51. člena),
- instrument preselitve (Zakon o mednarodni zaščiti, VI. Poglavje).
Za združitev družine zakonodaja predvideva več možnosti, ki so odvisne od statusa, ki ga ima v Sloveniji tujec, ki želi združiti družino. Pogoj za to je (poleg splošnih pogojev, ki jih predvideva Zakon o tujcih) verodostojno ugotovljen obstoj družinskih vezi v izvorni državi.
Pobudo za izdajo dovoljenja za prebivanje zaradi interesa Slovenije lahko poda katerokoli zainteresirano ministrstvo ali drug državni organ, sklep o obstoju interesa pa sprejme vlada. Za olajšanje postopka in pohitritev preselitve tujca po izdaji sklepa o obstoju interesa Slovenije je zadnja novela Zakona o tujcih (ZTuj-2) omogočila izdajo vizuma za dolgoročno bivanje temu tujcu (če so za to izpolnjeni tudi drugi pogoji za pridobitev vizuma). Postopek izdaje dovoljenja za prebivanje se tako izvede med tem, ko tujec že prebiva v Sloveniji.
Za namen preselitve oseb, ki izpolnjujejo pogoje za priznanje statusa begunca in se nahajajo v tretji državi, Zakon o mednarodni zaščiti predvideva možnost, da vlada določi kvoto oseb in izvede postopek njihove preselitve v Slovenijo. Pri takšni odločitvi se upošteva svetovne migracijske trende, krizna žarišča v svetu, integracijske zmogljivosti Slovenije in druge pomembne okoliščine. Navedena ureditev je trenutno v postopku prenove, saj je na evropski ravni ta materija po novem urejena z Uredbo (EU) 2024/1350 o vzpostavitvi okvira Unije za preselitev in humanitarni sprejem, ki se neposredno uporablja v vseh državah članicah, pri čemer se relevantne določne začnejo uporabljati 12. junija 2026. Do sprejetja nacionalnih izvedbenih pravil, ki bodo omogočila praktično izvajanje uredbe, se v notranjem pravnem redu še naprej uporabljajo določbe Zakona o mednarodni zaščiti. Program preselitve lahko omogoči zaščito večjemu številu tujcev, ki jo potrebujejo, vendar pa zaradi trajanja postopkov ni primeren za naslavljanje situacij posameznikov, ki se nahajajo na kriznih žariščih.
Na koncu želimo poudariti, da je izvedba zakonitih poti iz kriznih žarišč povezana s številnimi praktičnimi izzivi tako pri izvedbi postopka izdaje dovoljenja za prebivanje kot tudi dejanski preselitvi oseb s tega območja. Pogoji, kot so predpisani v zakonodaji, so namreč tam zaradi zagotovitve pravilne identifikacije tujca, s čemer se omogoči tudi varnostno preverjanje, ter zagotovitve, da bodo tujci po prihodu v Slovenijo lahko normalno živeli (vključno z razpolaganjem z zadostnimi finančnimi sredstvi, kar je načeloma breme tujca oziroma tistega, ki združuje družino). Velik praktični izziv je tudi lociranje tujca in izvedba preselitve s kriznega žarišča, za kar je potreben velik diplomatski angažma in ustrezna logistična podpora.