Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Uspešno upravljanje destinacij in oblikovanje kakovostne ponudbe ključna za slovenski turizem

V okviru Mednarodnega obrtnega sejma MOS 2025 je v četrtek, 18. septembra, potekal posvet na temo turističnih destinacij in oblikovanja kakovostne butične turistične ponudbe v organizaciji Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport (MGTŠ). Posvet je izpostavil povezovanje in sodelovanje deležnikov kot ključnih pogojev za uspešen in konkurenčen razvoj slovenskega turizma.
slika turističnih delavcev

Avtor: Živa Ogrin, Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport

1 / 4

MGTŠ in Slovenska turistična organizacije (STO) sta se že tradicionalno udeležila Mednarodnega obrtnega sejma MOS, tudi letos na skupnem razstavnem prostoru v hali L. Ministrstvo je skupaj z organi v sestavi in izvajalskimi institucijami pripravilo bogat program na razstavnem prostoru ter organiziralo strokovne posvete s področij gospodarstva in turizma. Program vseh dogodkov ministrstva na sejmu je na voljo na spletni strani ministrstva.

Predstavitev turističnih vsebin na MOS 2025

Na razstavnem prostoru v dvorani L se v organizaciji STO vse dni sejma predstavljajo Edinstvena doživetja Slovenije, ki se tržijo pod znamko kakovosti Slovenia Unique Experiences (SUE) ter podpirajo zgodbo zelene butične Slovenije in znamke I feel Slovenia. Gre za visoko kakovostna, razlikovalna, avtentična, zelena doživetja, z lokalnim karakterjem, izredno dodelanim pristopom in storitvijo ter z močno izraženo izkustveno in osebno noto. Včeraj se je na razstavnem prostoru turizma predstavilo doživetje Avantura s kajakom v podzemlju Pece. Danes vabljeni na gastronomsko popotovanje s Kulinaričnim časovnim strojem. V petek vas na razstavnem prostoru čakajo Skrivnosti potopljenih vasi,  v soboto vabljeni na Kreativne rokodelske delavnice, v nedeljo pa postanite Oglar za en dan

18. septembra je v okviru spremljajočih strokovnih obsejemskih dogodkov potekal strokovni posvet z naslovom Turistične destinacije in oblikovanje kakovostne, butične turistične ponudbe.

Udeležence posveta je nagovoril minister za gospodarstvo, turizem in šport, Matjaž Han: »Letošnji posvet je namenjen oblikovanju kakovostne turistične ponudbe na destinacijah. Nagovoriti želimo destinacijske management organizacije, turistično gospodarstvo, lokalne skupnosti in civilno družbo. Pomembno je, da vsi, ki soustvarjamo turizem, sodelujemo. Le tako bomo dosegli boljše rezultate in dvignili kakovost bivanja,« je opozoril. »Mislim, da si nihče ne želi, da bi Slovenija postala množična destinacija. Zato pa aktivno spodbujamo razvoj trajnostnega turizma. Pri tem si pomagamo tudi s sodobno tehnologijo za spremljanje turističnih tokov in izračun zmogljivosti in razvijamo celoletno ponudbo in produkte, ki prerazporejajo turistične tokove,«  je še dodal. »Za kakovostno turistično ponudbo imamo vse pogoje: imamo naravno in kulturno bogastvo, znanje, ustvarjalnost in gostoljubne ljudi. Izziv pa ostaja, kako za delo v turizmu navdušiti mlade, spodbujati inovativnost in povezovanje. Današnji posvet je namenjen prav temu: sodelovanju in povezovanju. Spoznali bomo dobre prakse in razmislili, kje smo lahko še boljši,« je zaključil.

Direktorica STO, mag. Maja Pak Olaj, je uvodoma na strokovnem posvetu predstavila ključne aktivnosti, s katerimi STO krepi razvoj in konkurenčnost slovenskih turističnih destinacij. Poudarila je, da STO že tri desetletja destinacijam nudi močno podporo – od usposabljanj in finančnih spodbud do digitalnih orodij in skupnih marketinških platform, ki omogočajo dvig kakovosti ter trajnostni razvoj: »Naša naloga je ustvarjati edinstvena butična doživetja z višjo dodano vrednostjo in skrbeti za trajnost. Slovenska turistična organizacija zato krepi kakovost in trajnostni razvoj destinacij z vrsto ukrepov: Nacionalnim informacijskim sistemom za turizem (NiST) za podatkovno vodeno odločanje, Zeleno shemo slovenskega turizma (ZSST) kot mednarodno priznanimi smernicami trajnosti, izobraževalnimi programi Akademije STO ter finančnimi spodbudami, kot je Javni razpis za vodilne destinacije. Med novostmi sta razvoj co-marketinške platforme za usklajeno trženje Slovenije na ciljnih trgih ter program za privabljanje gostov izven glavne sezone. Oktobra bo STO na Akademiji za trženje v turizmu predstavila Priročnik za delo destinacijskih organizacij, ki ponuja modele oblikovanja regijskih destinacij in podpira proces reorganizacije slovenskega turizma.«

Izpostavila je tudi rezultate letošnje poletne turistične sezone. Po besedah Pak Olajeve je bilo letošnje poletje za slovenski turizem uspešno. V prvih sedmih mesecih 2025 je Slovenija zabeležila skoraj 3,9 milijona prihodov turistov in 9,9 milijona prenočitev, kar pomeni približno 7-odstotno rast v primerjavi z enakim obdobjem lani. Kar 74 odstotkov vseh prenočitev so ustvarili tuji gostje, med njimi največ iz Nemčije, Nizozemske in Češke. Razveseljivo je, da rast ne beležijo le ikonične destinacije, temveč tudi območja, kot sta Haloze in Pomurje, kjer beležijo več kot petino oziroma nadaljnjo rast prenočitev.

Posebej je povabila obiskovalce MOS, naj obiščejo razstavni prostor Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport, kjer se predstavljajo tudi ponudniki Edinstvenih doživetij Slovenije (SUE) – butična doživetja z višjo dodano vrednostjo, ki so nosilci znaka Slovenia Unique Experiences.

Posvet o turističnih destinacijah in oblikovanju kakovostne butične turistične ponudbe

Dubravka Kalin, generalna direktorica Direktorata za turizem na MGTŠ je predstavila rezultate javnih razpisov s področja turizma na osnovi evropskih sredstev sklada NOO in napovedala javne razpise sofinancirane s sredstvi Evropske kohezijske politike, ki so v pripravi, ter poudarila:

»Na današnjem strokovnem dogodku smo želeli deležnikom slovenskega turizma predstaviti prednosti povezovanja in sodelovanja na lokalni, regionalni in nacionalni ravni. Turizem je dejavnost, ki povezuje in združuje ljudi. Turisti in izletniki, ki obiščejo določeno destinacijo, želijo destinacijo doživeti, se sprostiti in začutiti običaje, kulturo in ljudi. Ne zanimajo jih meje občin, turističnih destinacij, temveč celovita ponudba za celovito izkušnjo. Destinacijske management organizacije imajo velik vpliv na povezovanje deležnikov na destinaciji ter na sodelovanje z ostalimi destinacijami na regijski ravni. Seznanili smo se z izzivi na področju povezovanja in krepitve upravljanja destinacij ter vpliva turizma na kakovost življenja lokalnega prebivalstva. Tudi naši ukrepi in aktivnosti so zastavljeni v smeri spodbujanja sodelovanja in povezovanja deležnikov turizma.«

Petra Ložar iz STO je predstavila izvedene javne razpise in pozive ter napoved novih aktivnosti STO.

O izzivih in priložnostih na področju organiziranosti slovenskega turizma je spregovorila dr. Ljubica Knežević

Udeleženci posveta so spoznali dva primera dobrih praks sodelovanja deležnikov na lokalni in regijski ravni. Predstavili sta se destinacijski organizaciji Visit Ljubljana v sodelovanju z deležniki Osrednje Slovenije ter Dežela Celjska, kjer se Mestna občina Celje povezuje s sosednjimi občinami. 

Današnji posvet je ob udeležbi vidnih predavateljev, gostov in panelistov izpostavil vprašanje, kaj je potrebno za oblikovanje kakovostne turistične ponudbe. Blaž Barborič iz Geodetskega inštituta Slovenije je opozoril na pomen dostopnosti prostora za ranljive skupine. O tem, kakšno turistično ponudbo želijo zahtevni gostje, je spregovorila Katarina Larisa Ham in družbe Quintessentially.  

V okviru okrogle mize Sodelovanje za višjo dodano vrednost, ki jo je povezoval  Emil Juvan, PhD Australia, dekan Fakultete za turistične študije Turistice, so bili izpostavljeni vidiki razvoja turizma s strani gospodarstva, destinacijskih organizacij, lokalnih skupnosti ter nacionalne ravni. Sogovorniki na okrogli mizi so bili Dubravka Kalin, generalna direktorica Direktorata za turizem na MGTŠ, Matija Kovač, župan Mestne občine Celje, Florjan Vasle, direktor Term Olima ter Blaž Veber, direktor Turizma Bled.

Udeleženci posveta so si bili enotni, da je slovensko turistično gospodarstvo pomemben partner pri razvoju turizma na lokalni, regionalni in nacionalni ravni ter da je za uspešnost vseh deležnikov ključno sodelovanje.