Predlog zakona o zaščitnih ukrepih zoper strateške tožbe v javni razpravi
Z zakonom se bodo v slovenski pravni red prenesle zahteve evropske Direktive o zaščiti oseb, ki se udejstvujejo pri udeležbi javnosti, pred očitno neutemeljenimi tožbenimi zahtevki ali zlorabljenimi sodnimi postopki (v nadaljevanju: Direktiva).
Namen Direktive in posledično predloga zakona je odpraviti ovire za nemoten potek civilnih postopkov, obenem pa zagotoviti zaščito fizičnim in pravnim osebam, ki se udejstvujejo pri udeležbi javnosti pri zadevah v javnem interesu, vključno z novinarji, publicisti, medijskimi organizacijami, žvižgači in zagovorniki človekovih pravic, pa tudi organizacijami civilne družbe, nevladnimi organizacijami, sindikati, umetniki, raziskovalci in akademiki, pred sodnimi postopki, začetimi zoper njih, z namenom odvračati jih od udeležbe javnosti. Pri strateških tožbah za onemogočanje udeležbe javnosti (tako imenovane SLAPP tožbe) gre namreč za primere, ko sodni postopki niso začeti zaradi dostopa do sodnega varstva, temveč zato, da se utiša oziroma prepreči javna razprava, preiskovanje kršitev prava Evropske Unije in nacionalnega prava, ter poročanje o teh kršitvah - običajno z nadlegovanjem in ustrahovanjem.
Predlog zakona v ta namen prinaša več zaščitnih ukrepov, ki jih bodo lahko v primeru SLAPP tožb v civilnih postopkih uporabile tožene stranke: varščino, podporo in pomoč upravičencu, hitro obravnavo in zgodnjo zavrnitev, povrnitev polnih stroškov, povrnitev škode in denarno kazen. Čeprav je Direktiva namenjena zaščiti le v čezmejnih civilnopravnih postopkih, se je Ministrstvo za pravosodje, v skladu z možnostjo, ki jo daje Direktiva, odločilo, da uporabo predlaganega zakona razširi na vse, torej tudi povsem domače primere SLAPP tožb. Enako pri prenosu Direktive ravnajo tudi številne druge države članice EU.
Besedilo zakona je pripravljeno na podlagi pripomb in predlogov, ki jih je ministrstvo prejelo tekom prve javne razprave in strokovnega usklajevanja, ki je potekalo od lanskega decembra do konca januarja letošnjega leta, posamezni sestanki z deležniki pa so bili izvedeni tudi še tekom letošnje pomladi in poletja.
Rok za prenos te direktive v nacionalno zakonodajo je 7. maj 2026.