Slovenija med najuspešnejšimi na evropskem razpisu za nepovratna sredstva na področju prometa
Evropska komisija je objavila rezultate razpisa iz finančnega programa Instrument za povezovanje Evrope – IPE (angleško Connecting Europe Facility - CEF). Na razpis je bilo skupno oddanih 239 ustreznih projektnih prijav, od tega 143 na splošni razpis in 96 na kohezijski razpis. Med le 94 izbranimi projekti (od tega 69 v okviru splošnega in 25 projektov v okviru kohezijskega) je kar deset projektov slovenskih prijaviteljev (od tega eden v okviru kohezijskega in devet v okviru splošnega). Skupaj je Evropska komisija namenila dobrih 167 milijonov evrov nepovratnih sredstev za izvedbo projektov v Sloveniji. S tem bomo nadaljevali naša prizadevanje za izboljšanje in posodobitev prometne infrastrukture ter učinkovitejše povezovanje s preostalimi deli Evrope.
Slovenski prijavitelji so oddali 14 predlogov projektov, od katerih je bilo odobrenih kar deset zelo zrelih projektov oziroma nekaj več kot 70 odstotkov oddanih vlog. V tako močni konkurenci projektov iz celotne Evropske unije in ob omejenih razpisanih sredstvih je to izjemen uspeh, zato čestitamo za uspešne prijave. Še posebej uspešna je bila Slovenija pri kandidiranju za IPE kohezijska sredstva, kjer je bila konkurenca zelo zaostrena, a je Sloveniji uspelo pridobiti skupaj 170 odstotkov prvotno predvidene kohezijske ovojnice, kar je tudi najvišji možni znesek, ki ga posamezna država članica izjemoma še lahko doseže. Slovenija je dokazala, da ima izjemno dobro pripravljene projekte, ki izkazujejo najvišjo dodano vrednost na EU ravni, kar je prepoznala tudi Evropska komisija.
Razpis, za katerega je bil rok za oddajo vlog od septembra 2024 do januarja 2025, je bil namenjen vzpostavitvi standardov Vseevropskega prometnega omrežja (angleško Trans-European Transport Network - TEN-T) na železniški, pristaniški, delno tudi na cestni infrastrukturi ter na multimodalnih platformah ter rečnih plovnih poteh. Prijavitelji iz vseh držav članic Evropske unije ter tudi iz Moldavije in Ukrajine za čezmejne projekte, so skupaj oddali 265 predlogov projektov, od katerih je bilo 26 neustreznih. Z oddanimi vlogami je bilo zaprošenih za 10,95 milijarde evrov evropskih sredstev, kar je za več kot štirikrat več, kot je EK razpisala sredstev (2,52 milijarde evropskih sredstev).
Evropska komisija je med vsemi prejetimi predlogi za sofinanciranje izbrala 94 projektov oziroma le dobrih 39 odstotkov vseh prispelih ustreznih vlog v skupni vrednosti 2,76 milijarde evrov.
Na tokratnem razpisu Evropske komisije so bili izbrani:
Kohezijski razpis:
- gradnja novega železniškega tira Divača – Koper za opremljanje proge in elektro naprave (2TDK).
Splošni razpis:
- gradnja novega železniškega tira Divača – Koper za uvedbo ERTMS sistema na novi progi (2TDK),
- varno in varovano parkirišče Postojna (MI Oskrba);
- varno in varovano parkirišče Hoče (Padrosa);
- digitalizacija železniških upravljalcev (SI partner je SŽ Infrastruktura);
- nadgradnja informacijskih storitev upravljanja prometa (Ministrstvo za infrastrukturo - NCUP)
- odporne in trajnostne intermodalne transportne poti (SI partnerja sta Adria Kombi in Actual IT)
- implementacija informacijskega sistema eFTI v sistem držav članic za podporo izvajanja okolja za izmenjavo elektronskih informacij o tovornem prometu (SI partner je Ministrstvo za infrastrukturo – DCCP);
- uvedba in testiranje digitalne avtomatske spenjače (SI partnerji so: SŽ Tovorni promet, Prometni inštitut in Združenje SEESARI);
- nadgradnja dveh lokomotiv z Baseline 2 in opremljanje dveh lokomotiv z Baseline 3 ETCS (SI partner je Adria Transport, d. o. o.)