Evropska komisija sprejela prvi ukrep na podlagi instrumenta za mednarodno javno naročanje
Predstavlja prvi tovrstni ukrep, sprejet na podlagi Uredbe (EU) 2022/1031 o dostopu gospodarskih subjektov, blaga in storitev iz tretjih držav do trgov javnih naročil in koncesij Unije ter postopkih za podporo pogajanjem o dostopu gospodarskih subjektov, blaga in storitev iz Unije do trgov javnih naročil in koncesij tretjih držav (instrument za mednarodno javno naročanje, angleško International Procurement Instrument - IPI).
Izvedbena uredba uvaja obvezo, da se v vseh postopkih javnega naročanja v EU, katerih predmet je javno naročilo medicinskih pripomočkov, ki spadajo pod kode CPV 33100000-1 do 33199000-1, kot so opredeljene v Uredbi (ES) 2195/2002 Evropskega parlamenta in Sveta o enotnem besednjaku javnih naročil (CPV), z ocenjeno vrednostjo 5.000.000 evrov brez davka na dodano vrednost ali več, uvede ukrep IPI v obliki izključitve ponudb, ki jih predloži kateri koli gospodarski subjekt s poreklom iz LRK. Ta ukrep se uporablja in zavezuje vse naročnike EU.
Poleg navedenega ukrepa izključitve ponudb, pa bodo naročniki EU v postopkih javnega naročanja, za katere se uporablja ukrep IPI, morali uspešnim ponudnikom naložiti določene obveznosti:
- gospodarskim subjektom iz LRK, ne bodo oddali v podizvajanje več kot 50 odstotkov skupne vrednosti naročila in
- za naročila dobave blaga zagotoviti, da v pogodbenem obdobju dobavljeno blago ali opravljene storitve s poreklom iz LRK, ne predstavljajo več kot 50 odstotkov skupne vrednosti naročila, ne glede na to, ali to blago ali storitve dobavi ali opravi neposredno uspešen ponudnik ali podizvajalec.
Uspešni ponudniki bodo morali za zagotovitev doslednosti izvajanja naloženih obvez na zahtevo naročnika – praviloma samo, kadar obstajajo utemeljeni znaki neupoštevanja zgoraj omenjenih omejitev, ali kadar se naročilo odda skupini gospodarskih subjektov, v kateri je pravna oseba iz LRK – najpozneje ob koncu izvajanja naročila zagotoviti ustrezna dokazila. Kot zadostno se bo lahko štela predložitev dokazila, da je več kot 50 odstotkov skupne vrednosti naročila po poreklu iz držav, ki niso tretja država, za katero velja ukrep IPI (LRK).
Poreklo gospodarskih subjektov in medicinskih pripomočkov, ki jih lahko zajema ukrep IPI bodo naročniki ugotavljali v skladu s kriteriji, ki ji določata 3. člen uredbe IPI in 60. člen Uredbe (EU) 952/2013 o carinskem zakoniku Unije.
Za potrebe izračuna ustrezne ocenjene vrednosti naročil pa izvedbena uredba naročnike napotuje na 5. člen Direktive 2014/24/EU Evropskega parlamenta in Sveta o javnem naročanju in razveljavitvi Direktive 2004/18/ES, ki je v nacionalni pravni red implementiran s 24. členom Zakona o javnem naročanju.
V praksi to pomeni, da bodo morali naročniki, kadar gre za naročila, za katera velja IPI ukrep, določila izvedbene uredbe upoštevati že pri pripravi javnega naročila. Sklic na uredbo ter njene zahteve bodo morali ustrezno implementirati v razpisno dokumentacijo v zvezi z oddajo javnega naročila, skladno s tem pa tudi tekom postopka javnega naročanja in izvedbe javnega naročila aplicirati in izvesti določena ravnanja in odločitve.
Izvedbena uredba začne veljati 30. junija 2025 in je v celoti zavezujoča ter se neposredno uporablja v vseh državah članicah.
Ukrep je odziv na ugotovitve preiskave in javnega posvetovanja, da ukrepi in prakse, ki jih je uvedla Ljudska republika Kitajska (v nadaljevanju: LRK) omejujejo dostop gospodarskih subjektov EU do javnih naročil medicinskih pripomočkov v LRK. Preiskava je namreč pokazala, da se ukrepi in prakse LRK uporabljajo na celotnem ozemlju LRK ter povzročajo resne in ponavljajoče se ovire pri dostopu gospodarskih subjektov iz EU in medicinskih pripomočkov, po poreklu iz EU, do trga javnih naročil za medicinske pripomočke v LRK.
Cilj Izvedbene uredbe Komisije (EU) 2025/1197 o uvedbi ukrepa instrumenta za mednarodno javno naročanje, ki se nanaša na dostop gospodarskih subjektov in medicinskih pripomočkov s poreklom iz Ljudske republike Kitajske do trga javnih naročil Evropske unije za medicinske pripomočke je zagotoviti recipročnost dostopa do trga javnih naročil za medicinske pripomočke.