Slovenski globalni forum: Prihodnost slovenskega gospodarstva je globalna
V času velikih gospodarskih sprememb se letošnji forum osredotoča na krepitev globalnih ciljev in možnosti slovenskih podjetij, da z novimi trajnostnimi izdelki in rešitvami osvajajo nove priložnosti v svetu ter na drugi strani povečujejo privlačnost Slovenije za nove naložbe z visoko dodano vrednostjo.
Ogromen potencial, ki jo predstavlja tudi uporaba umetne inteligence in integriranje le-te v poslovanja podjetij in avtomatizacijo procesov, je predstavil dr. Jure Leskovec, profesor na Stanfordu, pionir na področju analize omrežij, soustanovitelj uspešnih podjetij v Silicijevi dolini in znanstvenik, katerega delo vpliva na razvoj digitalne prihodnosti. Dodal je še, da so podjetja prihodnosti tista, ki bazirajo na umetni inteligenci.
Slovenija ima ambicijo biti več kot le majhen igralec v globalni ekonomiji
Slovenska podjetja dokazujejo, da slovensko znanje, inovacije in kakovost sodijo v sam svetovni vrh, pa naj gre za farmacijo in biotehnologijo, vesoljske tehnologije, do avtomobilske industrije, napredne mobilnosti in umetne inteligence. Vendar uspeh ni samoumeven. V času tehnoloških prebojev, zelenega prehoda in globalnih tektonskih premikov mora Slovenija graditi prepoznaven, proaktiven in agilen gospodarski profil v svetu.
O raznolikosti slovenskih gospodarskih potencialov in viziji, ki jo podjetja potrebujejo za uspeh na globalnem trgu so spregovorili poznani gospodarstveniki. Dr. Jure Leskovec: »Svet je globalen, rabimo dostop do raziskovalnih institucij in rabimo dostop do trgov, ki so večji od Slovenije. Največji problem je ambicioznost, ne toliko kapital«. Andreja Bucik Primožič, direktorica financ, Lek d. d.: »Umetna inteligenca bo verjetno najprej zmanjšala potrebe po vodstvenih, organizacijskih in administrativnih kadrih, naslednji so fizični poklici, ki bodo postali bolj avtomatizirani. Nadomestil in spremenil pa bo tudi službe v razvoju.«. Dr. Urška Starc Peceny, vodja inovacij in vodja oddelka za turizem 4.0, ARCTUR je izpostavila: »Slovenija je danes na ključni prelomnici - če želimo zajahati val sprememb, ki jih prinaša umetna inteligenca, moramo takoj aktivirati vse domače znanje in resurse - od javne uprave, inštitucij znanja in gospodarstva. Vzporedno pa moramo drastično izboljšati upravljanje in dostop do naših podatkov ter decentralizirati državno oblačno infrastrukturo, s čimer bo postala bistveno bolj odzivna.«
Internacionalizacija je ključ do konkurenčnega in odpornega slovenskega gospodarstva
Slovenija danes ustvari 83 odstotkov bruto družbenega proizvoda z izvozom, kar nas uvršča v sam evropski in svetovni vrh. Več kot očitno je, da je z internacionalizacijo pogojena rast, krepitev konkurenčnosti in dvig dodane vrednosti slovenskih podjetij ter nenazadnje tudi dolgoročna gospodarska odpornost.
Strateški in usklajen pristop k vstopanju na tuje trge in privabljanju novih investicij je danes pomembnejši kot kadar koli prej. Temu prikimuje tudi dr. Stjepan Orešković, ki je poudaril, da najhitreje rastejo podjetja, ki so v svoje delovanje vključila disruptivne tehnologije.
Na Ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport si prizadevamo, da Slovenija ostane med najboljšimi izvozniki v EU. Da bi to dosegli, je ministrstvo oblikovalo številne razvojne spodbude, ki jih ministrstvo s svojimi izvajalskimi institucijami ponuja podjetjem. Jernej Salecl, generalni direktor na ministrstvu je predstavil ukrepe razvojne internacionalizacije, kjer je izpostavil sodelovanje z Evropsko vesoljsko agencijo in bližajoče se polnopravno članstvo v Cernu, ter razpise Eureka in Eurostars, ki domačim podjetjem ponujajo možnosti za sodelovanje z drugimi tujimi inovativnimi podjetji in posledično vstop v globalne verige vrednosti. Izpostavil je, da je ogromno priložnosti za predstavitve tujim državam in sklepanje poslovnih dogovorov tudi pri športnih dogodkih, in da bi tem segmentu podjetja morala nameniti več pozornosti. Vršilka dolžnosti direktorice agencije SPIRIT Slovenija Tamara Zajec Balažič največjo dodano vrednost vidi v udeležbi podjetij v gospodarskih in poslovnih delegacijah, sejmih in izobraževanju v okviru programa Mednarodnega inštituta za razvoj menedžmenta (International Institute for Management Development - IMD). Zaradi hitrih geostrateških sprememb v svetu je pomembno, da se naše mednarodno sodelovanje čim bolj diverzificira, sta se strinjala govorca. Zajec Balažič je ob tem dodala, da je potrebno vztrajati na trgih, ki smo jih odprli in okrepiti aktivnosti na teh novih trgih, saj na ta način domača podjetja pridejo v stik z različnimi tujimi podjetji.
V luči tega zavedanja na ministrstvu v zadnjem obdobju odpiramo vrata slovenskim podjetjem na novih perspektivnih trgih Azije in Bližnjega vzhoda — od Kitajske, Indije, Južne Koreje, Japonske in Savdske Arabije. Hkrati pa močno krepimo tudi sodelovanje s tradicionalnimi in najmočnejšimi gospodarskimi partnerji, kot so Nemčija, Italija, Avstrija, Združene države Amerike in Švica. Švica v zadnjem obdobju postaja ena naših najpomembnejših zunaj-trgovinskih partneric.
Na dogodku smo predstavili tri trge priložnosti: Tea Pirih, ekonomska svetovalka na Veleposlaništvu Republike Slovenije v New Delhiju, Simon Pribac, strokovni sodelavec za gospodarstvo na Veleposlaništvu Republike Slovenije v Kanadi in dr. Žiga Vavpotič, predsednik slovensko-kitajskega poslovnega sveta na Gospodarski zbornici Slovenije so predstavili poslovno okolje v Indiji, Kanadi in na Kitajskem in sektorje, kjer za slovenska podjetja trenutno obstaja velik potencial.
Svoje izkušnje s prebojem na globalni trg sta predstavila Dušan Olaj, ustanovitelj podjetja Duol in Luka Sinček, direktor Juicy Marbles. Strinjala sta se, da brez inovativnosti in razmišljanja izven okvirjev danes ne bi bili, kjer so. Dušan Olaj je za nas povedal: »Majhnost nas je prisilila razmišljati globalno. V vrhu smo zato, ker nikoli nismo stopali po odtisih stopinj drugih.« Luka Sinček je predstavil, kako so se soočili z omejitvami majhnosti slovenskega trga. »Iz Slovenije smo skočili na svetovni oder - smo prva alternativa mesu, ki je osvojila Evropo in Ameriko« in dodal, da je Slovenija majhna država z globalnimi apetiti.
Ob robu konference so bila organizirana tudi bilateralna (business-to-business – B2B) srečanja med gospodarskimi svetovalci, ki na diplomatsko-konzularnih predstavništvih Republike Slovenije pokrivajo gospodarsko sodelovanje Slovenije s kar 60 državami sveta ter več kot 110 predstavniki podjetij, ki so predhodno izrazila interes za individualne pogovore. Opravljenih je bilo okvirno 200 B2B sestankov. Tako so lahko podjetja, ki so že aktivna na mednarodnih trgih ali šele začenjajo z internacionalizacijo svojega poslovanja, opravila konkretne pogovore z gospodarskimi svetovalci.
Strateški in usklajen ekosistem za internacionalizacijo slovenskega gospodarstva
Državni sekretar Matevž Frangež je na dogodku izpostavil vstop Slovenije kot polnopravne članice Evropske vesoljske agencije. Pričakuje se, da bo to področje postalo ena od temeljnih industrij prihodnosti, kar bo sedaj tudi Slovenija lahko v celoti izkoristila za svoj preboj. »Mi ustvarjamo naše prednosti, a svet določa naše priložnosti,« je poudaril.
Izpostavil je, da se mnogo velikih podjetij odloča za velike investicije v bližnji prihodnosti. Ministrstvo je pri tem pokazalo, da zna biti zanesljiv partner. Slovenija je zelo izvozno usmerjena, pri tem pa je potrebno v večji meri izkoristiti potencial majhnih in srednje velikih podjetij.
Pred nami pa so izzivi, kot je prestrukturiranje avtomobilske industrije, spremembe v trgovinski bilanci, bistveno hitrejša rast produktivnosti v ZDA in na Kitajskem. »A pomembno se je zavedati, da disrupcija ni izjema, temveč je pravilo,« je opozoril. In zgolj tisti, ki se znajo hitro odzivati, bodo lahko odšli iz tega kot zmagovalci.
Dodal je, da trenutno kljub visokim dobičkom podjetij in nizki zadolženosti, podjetja ne investirajo dovolj. A to je v času sprememb nujno. Da bi podjetja spodbudili, država pripravlja številne posodobitve, kot so konkurenčne olajšave za investiranje in inovacije, razvoj kapitalskega trga, spodbude države za lažje prevzemanje tveganj.
Slovenija – privlačno investicijsko okolje
Tuji neposredni investitorji (TNI) predstavljajo pomemben steber internacionalizacije slovenskega gospodarstva in so ena najpomembnejših oblik mednarodnega sodelovanja. Njihova prisotnost prinaša številne koristi – od ustvarjanja delovnih mest in prenosa znanja ter tehnologij, do učinkovitejše porabe virov, večje gospodarske stabilnosti in višjih davčnih prihodkov.
V zadnjem obdobju imamo izjemne rezultate pri privabljanju tujih neposrednih investicij, Slovenija pa se izkazuje kot konkurenčna država s spodbudami, hitrostjo in strateškim pristopom, zaradi katerih so svoje investicije napovedali Lek – Sandoz, Renault Group, Palfinger in drugi.
Številna tuja podjetja že prepoznavajo Slovenijo kot idealno vstopno točko do trgov Srednje in Jugovzhodne Evrope. Govorci zaključnega panela so razpravljali o prednostih investiranja v Sloveniji. Uroš Mlakar, ustanovitelj Naturalica Foods je izpostavil: »Slovenija je vrhunski laboratorij za globalni uspeh. Če prepričaš Slovenca, si zgradil nekaj resničnega. Če se prebiješ skozi našo birokratsko kompleksnost – na kateri lahko še delamo – in racionalnost slovenskih kupcev, si pripravljen na izzive tujine. Zato, ko ti uspe tukaj, ti lahko uspe kjerkoli!« Nina Dremelj, vodilna partnerka pri skladu Vesna in predsednica Poslovnih angelov Slovenije je poudarila: »Slovenija je narod tehnološkega znanja, trdoživosti in poguma. Ko se združijo inovativnost, želja po preseganju meja in močna delovna etika, nastane okolje, ki lahko ustvarja globalne uspehe.« Je pa opozorila na predolge postopke pri zaposlovanju tujcev. Dr. Boštjan Pečnik, izvršni podpredsednik Hisense Europe je povedal, da se je pri njih v Sloveniji srečujeta slovensko in kitajsko znanje, ki je komplementarno in se lahko še naprej razvija. Marjana Majerič, izvršna direktorica GZS za strateški razvoj in internacionalizacijo, je poudarila pomen usklajenega in povezanega delovanja podpornega okolja za pomoč podjetij pri vstopu na tuje trge. Najpomembnejše sporočilo panela je bilo, da je za nadaljnji razvoj potrebno ohraniti vrhunski nivo znanja v Sloveniji, izzive pa je potrebno sprejeti kot poslovno priložnost.
Merjenje ogljičnega odtisa
Slovenski globalni forum je prvi trajnostni dogodek Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport. Izmerili bomo ustvarjen ogljični odtis dogodka, ki nam bo služil kot merilo pri organizaciji vseh nadaljnjih dogodkov. Rezultati ogljičnega odtisa bodo znani naknadno.
Slovenski globalni forum je potekal v organizaciji Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport v sodelovanju z Ministrstvom za zunanje in evropske zadeve ter partnerji javno agencijo SPIRIT Slovenija, Slovenskim podjetniškim skladom, Gospodarsko zbornico Slovenije, Obrtno-podjetniško zbornico Slovenije ter SID banko.