Uprava za zaščito in reševanje s svojimi službami in letali v pripravljenosti na požarno sezono 2025
Statistika za leto 2024, ki predstavlja prvo požarno sezono z operativno uporabo letal Air Tractor (AT), kaže na skupno 19 dni aktivnega gašenja s 120 urami letenja. To pomeni pomemben mejnik za Upravo za zaščito in reševanje (URSZR) v okviru katere deluje enota za podporo gašenju iz zraka (DEGZ).
Slovenski piloti so že vključeni v operativne naloge in intenzivno nabirajo izkušnje. Njihovo usposabljanje poteka tako doma kot v tujini, saj je cilj doseči večjo učinkovitost in varnost pri izvajanju zahtevnih nalog gašenja iz zraka. Trenutno se za upravljanje letal AT in operativno delovanje usposabljajo štirje slovenski piloti, ob tem pa za podporo operacijam skrbi dodatnih šest zaposlenih. Glede na kompleksnost področja v upravi načrtujemo dodatne zaposlitve strokovnega kadra. Navedeno pomeni, da sledimo zastavljenim razvojnim ciljem zagotavljanja usposobljene operativne podpore gašenju z lastnimi letali AT.
Celovito delovanje enote ne pomeni zgolj letenje. Uspešno izvajanje operacij vključuje tudi strokovnjake za zemeljsko oskrbo letal, gasilstvo, logistiko, vzdrževanje, zagotavljanje rezervnih delov, varnost operacij in druge ključne naloge. Zato si v upravi prizadevamo zagotoviti širšo strokovno podporo, ki bo omogočila učinkovito in varno delovanje enote na vseh ravneh.
Z DEGZ poleg izvajanja programa za gasilce, ki sodelujejo skupaj z zračno podporo pri gašenju požarov v naravnem okolju, pripravljamo tudi specializiran priročnik za podporo in koordinacijo podpore gašenja iz zraka saj gre za zahtevno nalogo, ki zahteva poglobljeno znanje tako iz letalstva kot gasilstva.
Pri nadgradnji sistema so pomembne tudi mednarodne izkušnje ter sodelovanje, zato sta se predstavnika Sektorja za izvajanje podpore gašenju iz zraka v URSZR 16. maja 2025 skupaj s predstavniki sorodnih služb iz Izraela, Jordanije in Združenega kraljestva udeležila mednarodne vaje PIRSOS 2025, ki je potekala na Cipru in bila namenjena usklajevanju in izboljšanju koordinacije pri gašenju požarov iz zraka.
Na vaji so sodelovale različne enote zaščite in reševanja, vključno z gasilskimi letali tipa AT-802, kot jih uporablja tudi Slovenija, pa tudi s helikopterji in brezpilotnimi zrakoplovi. Poleg ciprskih zračnih sil so vajo podprla tudi letala in helikopterji iz Jordanije in Združenega kraljestva.
Za letošnjo požarno sezono so v Sloveniji že prisotni tudi tuji piloti. Njihova naloga je poleg operativnega delovanja tudi usposabljanje slovenskih pilotov, ki s tem pridobivajo izkušnje za samostojno izvajanje operacij v prihodnjih sezonah.
Od nacionalne Agencije za civilno letalstvo (angleško Civil aviation agency -CAA), smo pridobili tudi odobritev letenja pod minimalnimi višinami letenja.