Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Vlada potrdila predlog novele Zakona o splošnem upravnem postopku

Vlada Republike Slovenije je določila besedilo predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o splošnem upravnem postopku in ga pošlje v obravnavo Državnemu zboru.

Vlada je ob tem sprejela tudi sklep, s katerim poziva ministrstva, da v šestih mesecih pregledajo zakone s svojega področja, ki urejajo pristojnost Vlade Republike Slovenije za odločanje v upravnih zadevah na drugi stopnji, proučijo smiselnost dvostopenjskega upravnega odločanja in predlagajo zakonske spremembe, če ocenijo, da dvostopenjskost upravnega odločanja ni potrebna.

Predlog novele Zakona o splošnem upravnem postopku (ZUP) ohranja uveljavljen koncept splošnega upravnega postopka. Cilj predlaganih sprememb pa je povečati učinkovitost in pospešiti upravne postopke, optimizirati procesna pravila in s tem razbremeniti posameznike in pravne osebe (na primer gospodarske družbe), ki se v različnih vlogah znajdejo v postopku, ter razbremeniti organe nepotrebnih procesnih aktivnosti.

Predlog zakona prinaša vrsto administrativnih razbremenitev tako za organe kot stranke. Novela bo vzpostavila pravne podlage za večjo digitalizacijo postopkov, razširila možnosti za elektronsko vročanje, omogočila avtomatizacijo določenih procesov ter se prilagodila sodobnemu načinu življenja in trendom moderne družbe. S tem bo upravni postopek postal prijaznejši za uporabnike storitev, hkrati pa bo razbremenil zaposlene na upravnih organih, ki bodo lahko več svojega časa namenili vsebinskemu odločanju. 

Večje spremembe se nanašajo na področje vročanja. Po predlogu zakona se namreč za poslovne subjekte uvaja obvezno elektronsko vročanje v varni elektronski predal, kar bo razbremenilo tako poslovne subjekte kot tudi upravne organe. Dejstvo je, da poslovni subjekti z državo v nekaterih upravnih postopkih že zdaj poslujejo le elektronsko (na primer v davčnih zadevah), zdaj se ta obveznost, ki je hkrati prednost, širi na vse upravne postopke. V praksi to pomeni, da bo morala vsaka pravna oseba imeti varni elektronski predal – tistim, ki ga še nimajo, ga bo brezplačno zagotovila država v enem letu od uveljavitve zakona. Za fizične osebe se pri elektronskem vročanju ne spreminja ničesar, organi bodo vročali elektronsko zgolj tistim, ki bodo za to izrazili interes.

Predlagane so tudi spremembe in poenostavitve pri vročanju dokumentov v fizični obliki, in sicer, da če naslovniku dokumenta ni mogoče vročiti osebno v roke, se mu ga pusti v nabiralniku. Povedano drugače: zdaj je pismonoša ob neuspeli vročitvi pošiljko odnesel na pošto, če je naslovnik ni prevzel v 15 dneh, mu jo je pismonoša vrgel v poštni nabiralnik. Po novem bo pismonoša, če naslovnika ne bo doma, dokument takoj dal v nabiralnik in prejemniku ponj ne bo več treba hoditi na pošto. Ob tem se fikcija vročitve iz 15 dni skrajša na 7, kar pomeni, da se po sedmih dneh šteje, da je pošiljka vročena. S skrajšanjem rokov želimo zagotoviti predvsem hitrejšo rešitev zadev in hkrati s tem hitrejšo uveljavitev pravic strank. Velika večina odločb je namreč za stranke pozitivnih, tako da bi s predlaganim skrajšanjem roka stranke pravice pridobile in tudi uveljavile prej. Ob tem pa je treba poudariti, da se sočasno podaljšuje rok za pritožbo iz 15 na 21 dni, tako da se za stranke, ki se s prejeto odločitvijo ne strinjajo, skupni čas za vročitev in pripravo ter vložitev pritožbe ne spreminja.

Spremembe so predlagane tudi na področju pisanja odločb, in sicer zakon uvaja možnost, da organ lahko izda odločbo brez obrazložitve, na primer v primeru, ko se stranki ugodi in temu nihče ne nasprotuje. Obrazložitev odločbe ali sklepa je temelj za vlaganje pritožb ali drugih pravnih sredstev, a če zaradi okoliščin uporaba pravnih sredstev realno ni pričakovana, pisanje obrazložitve nima dodane vrednosti, hkrati pa po nepotrebnem obremenjuje upravni organ.

Predlog zakona povečuje dostopnost prebivalcem za elektronsko poslovanje oziroma oddajo vlog. Po trenutni ureditvi velja, da za elektronsko oddajo vloge potrebujemo kvalificirano digitalno potrdilo, po novem bi vlogo lahko oddali tudi s tako imenovanim naprednim elektronskim podpisom. Take vrste podpis zagotavlja zadostno stopnjo zanesljivosti, obenem pa ga uporablja več ljudi, zato bodo storitve prebivalcem bolj dostopne.

Ustrezneje se ureja možnost izvedbe ustne obravnave prek videokonference, kar bo bistveno pospešilo postopek, hkrati pa zmanjšalo stroške tako na strani organa kot osebe, ki bi sicer morala priti na obravnavo. Ni namreč vedno nujno, da bi stranke in priče z namenom ugotavljanja in razčiščevanja dejanskega stanja vsakokrat hodile k organu, če se lahko srečajo virtualno (prek računalnika ali telefona s kamero).

Zakon bo omogočil, da se potrdilo iz uradnih evidenc v elektronski obliki lahko izda samodejno. Zahtevo za izdajo potrdila bodo zainteresirani lahko vložili prek eUprave ali drugega informacijskega sistema organa, podobno, kot je to že urejeno za izdajo potrdila o nekaznovanosti. To na eni strani pomeni veliko razbremenitev za zaposlene, ki zdaj pripravljajo in izdajajo potrdila, in na drugi strani prednost za stranke, saj avtomatizacija postopek skrajša iz nekaj dni na nekaj minut.

Predlog zakona predvideva še eno novost, to je pripravljalni – posvetovalni narok. Tega organ lahko skliče, če oceni, da bi s predstavitvijo postopka, dejstev in posledic morebitne odločitve še pred ustno obravnavo lahko na manj formalen način odpravil dvome, vprašanja, negotovost in strahove strank, ki posledično vplivajo na potek postopka. Takšen »sestanek« ne bi bil obremenjen s strogimi formalnimi zahtevami za izvedbo ustne obravnave, zato bi v kompleksnih postopkih lahko omogočil hitrejše sporazumevanje in posledično tudi hitrejši zaključek postopka.