Informacija o stanju prijav za vpis v srednje šole za šolsko leto 2025/2026
Do roka za prijavo za vpis novincev v srednje šole za prihodnje šolsko leto, to je do 2. aprila 2025, se je na skupno 26.008 prvotno razpisanih mest (oziroma skupaj z mesti za vzporedno izobraževanje 26.130 mest) prijavilo 23.933 kandidatov, od katerih sta bila 102 kandidata, ki sta se prijavila za vzporedno izobraževanje na različnih smereh Umetniške gimnazije (brez vzporednih kandidatov pa je bilo prijavljenih 23.831 kandidatov). Ti kandidati so imeli nato do 6. maja 2025 možnost, da so svojo prijavnico iz kakršnihkoli razlogov prenesejo na drugo šolo ali v drug izobraževalni program.
Ker se je na nekaterih izobraževalnih programih sprva prijavilo zelo malo kandidatov ali celo nihče, je ministrstvo skupaj s šolami na nekaterih programih obseg razpisanih mest v aprilu zmanjšalo, tako je trenutno na voljo 25.552 razpisanih mest (skupaj z mesti za vzporedno izobraževanje pa 25.674 mest), na katera je trenutno prijavljenih 23.922 kandidatov oziroma 24.025 kandidatov skupaj s kandidati, ki so se za vpis prijavili še vzporedno na različnih smereh Umetniške gimnazije.
V programe nižjega poklicnega izobraževanja se je po roku za prenos prijav prijavilo 842 kandidatov, v programe srednjega poklicnega izobraževanja 5.159 kandidatov, v programe srednjega strokovnega izobraževanja 10.071 kandidatov in v gimnazijske programe 7.850 kandidatov (ter 103 kandidati na programih za vzporedno izobraževanje). Na programe splošne gimnazije se je prijavilo 6.112 kandidatov, na strokovne gimnazije pa se je prijavilo 1.738 kandidatov.
Deleži prijavljenih kandidatov glede na vrsto izobraževalnega programa kažejo, da se je za naslednje šolsko leto v programe nižjega poklicnega izobraževanja prijavilo 3,5 odstotka kandidatov (lani 3,2 odstotka), v programe srednjega poklicnega izobraževanja 21,6 odstoka (lani 20,6 odstotka), v programe srednjega strokovnega izobraževanja 42,1 odstotka (lani 42,7 odstotka), v gimnazijske programe pa se je prijavilo 32,8 odstotka kandidatov (lani 33,5 odstotka).
Zgornji podatki o deležih prijavljenih kandidatov kažejo, da letošnje stanje prijavljenih kandidatov veliko sicer ne odstopa od dosedanjih. Tudi letos se nadaljuje trend povečanega zanimanja za vpis v programe nižjega poklicnega izobraževanja, tako kot vsako leto pa se je tudi letos največ kandidatov prijavilo v programe srednjega strokovnega izobraževanja, sledijo gimnazijski programi in nato programi srednjega poklicnega izobraževanja. Razlika s preteklimi leti pa je ta, da smo v zadnjih letih zaznali, da se veliko kandidatov iz manjših krajev ali krajev, ki so blizu večjih središč, odloča za vpis v šole v večjih središčih, tega pa tako kot lani tudi letos ne zaznavamo tako množično. Kandidati se namreč vpisujejo pretežno v programe v svojem lokalnem okolju. Primerjava podatkov s preteklimi leti tudi kaže, da so se prijavljeni kandidati s prijavami v večini porazdelili med posameznimi vrstami programov in med posameznimi šolami, tako da po roku za prenos prijav ne zaznavamo posebnega pritiska na posamezne programe ali šole. Deleža prijavljenih v gimnazijske programe in v programe srednjega strokovnega izobraževanja sta se v primerjavi s preteklimi leti zmanjšala, na račun tega pa se je nekoliko povečal delež prijavljenih v programe srednjega poklicnega izobraževanja.
Letos zaključuje osnovno šolo 21.986 devetošolcev, kar je 681 učencev več kot lani. Skupno število prijavljenih kandidatov je sicer nekoliko večje od števila učencev, ki letos zaključujejo osnovno šolo, saj se v programe nižjega poklicnega izobraževanja lahko vpišejo tudi učenci, ki bodo letos opravili osnovnošolsko obveznost in uspešno zaključili vsaj 7. razred, nekaj je kandidatov, ki se predhodno šolajo v tujini, na razpisana mesta pa lahko kandidirajo tudi dijaki letošnjih 1. letnikov, ki bi se želeli naslednje šolsko leto ponovno vpisati v začetni letnik, vendar v drug program. Kandidati, ki se predhodno šolajo v tujini, in dijaki, ki se preusmerjajo, lahko v skladu z rokovnikom oddajo prijavnico še do 16. maja 2025, dijaki, ki se preusmerjajo, sicer lahko oddajo prijavnico samo še na programe, kjer je manj prijavljenih, kot je razpisanih mest.
Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje vsako leto v okviru razpisa za vpis novincev v srednje šole za prihodnje šolsko leto razpiše okrog 4.000 do 5.000 prostih mest več, kot je kandidatov vpisne generacije. To pomeni, da je prostih mest dovolj in da imajo kandidati tudi dovolj možnosti izbire.
Prav tako razpis sledi interesom kandidatov za vpis, saj vsako leto tudi delež razpisanih mest posameznih izobraževalnih programov sledi nameram kandidatom za vpis. Največji delež razpisanih mest za vpis novincev je vsako leto razpisanih v okviru programov srednjega strokovnega izobraževanja, sledijo gimnazijski programi in nato programi srednjega poklicnega izobraževanja. Najmanjši delež predstavljajo programi nižjega poklicnega izobraževanja.
Na državnem nivoju je dovolj zagotovljenih prostih vpisnih mest. Veliko šolam ob koncu izvedbe prijavno – vpisnega postopka za vpis novincev ostajajo prosta mesta in to na vseh vrstah programov, tudi gimnazijskih.
Ministrstvo poskuša upoštevati in omogočiti čim večjemu številu kandidatov, da se vpišejo v izbrani program, pa tudi v izbrano šolo. Če ima šola prostorske in kadrovske pogoje in če je velik interes za vpis, poskušamo skupaj s šolami poiskati rešitve v smeri povečanja obsega prvotno razpisanih mest, tako da se razpiše dodatni oddelek.
Kjer prostorske in kadrovske zmožnosti šole ne dopuščajo razpisa dodatnih oddelkov, pa poskušamo omogočiti, da je v oddelkih več dijakov, kot je prvotno razpisanih mest za posamezni oddelek, tako da ministrstvo šoli izda soglasje za oblikovanje nadnormativnih oddelkov v skladu z dovoljenim obsegom.
Tako šole v okviru obstoječega obsega razpisanih oddelkov sprejmejo več prijavljenih kandidatov, kot je razpisanih mest, predvidenih za novince. V okviru programa srednjega poklicnega izobraževanja vsako leto v skladu s Pravilnikom o normativih in standardih za izvajanje izobraževalnih programov in vzgojnega programa na področju srednjega šolstva razpisujemo za vpis novincev za posamezni oddelek po 26 mest, medtem ko je v posameznem oddelku lahko do 28 dijakov. V okviru programa srednjega strokovnega ali gimnazijskega izobraževanja vsako leto v skladu z navedenim pravilnikom o normativih razpisujemo za vpis novincev za posamezni oddelek po 28 mest, medtem ko je v oddelku lahko do 30 dijakov. Navedena mesta v posameznem oddelku (po 2 mesti) posamezne vrste izobraževalnih programov so namreč namenjena za ponavljavce, ki jim mora šola zagotoviti možnost ponavljanja. Če šola za prihodnje šolsko leto ne predvideva ponavljavcev, ali manj ponavljavcev, kot je rezerviranih mest v okviru oddelka, lahko na ta mesta sprejme novince oziroma v dogovoru s šolo ministrstvo izda tudi soglasje za oblikovanje nadnormativnih oddelkov. To pa pomeni, da je v oddelkih programov srednjega strokovnega in gimnazijskega izobraževanja po 32 dijakov, v oddelkih srednjega poklicnega izobraževanja pa po 31 dijakov.
Samo na ta način bomo tudi letos zagotovo zagotovili še dodatnih okrog 400 mest. Zato lahko že sedaj povemo, da trenutno stanje prijavljenih na nekaterih programih, ki je morda malenkost višje, kot je število razpisanih mest, še ne pomeni, da bi šola lahko omejila vpis, pač pa se bo morda tudi odločila, da bo sprejela vse prijavljene kandidate, saj, kot že omenjeno zgoraj, ne predvideva ponavljavcev ali vsaj ne veliko, zato lahko na račun teh mest sprejme kakšnega novinca več. To velja še posebej za kar nekaj šol v Osrednjeslovenski regiji.
Šole, ki imajo še na voljo prostorske in kadrovske zmožnosti, imajo v skladu z rokovnikom zdaj tudi možnost, da ministrstvu do 15. maja 2025 posredujejo svoje predloge za morebitno povečanje obsega trenutno razpisanih mest. O teh predlogih šol bomo na ministrstvu odločali v maju, končna odločitev bo znana najkasneje 30. maja 2025, takrat bo tudi znano, katere šole bodo na katerih programih dejansko omejile vpis.
Stanje prijavljenih na današnji dan si lahko ogledate v aplikaciji, ki je na voljo na tej povezavi.