Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Preiskave proti tehnološkim velikanom in nove odločitve o statusu tako imenovanih vratarjev

Marca letos je minilo eno leto od začetka izvajanja obveznosti iz Akta o digitalnih trgih (angleško Digital Markets Act - DMA), katerega cilj je povečanje konkurenčnosti digitalnega sektorja ter odprava nepoštenih praks podjetij, ki delujejo kot vratarji v digitalnem gospodarstvu Evropske unije.

Gre za največja tehnološka podjetja, ki imajo pomemben vpliv na trg in morajo zaradi tega spoštovati posebna pravila, da ne bi izkoriščala svojega položaja. Prvih šest podjetij (Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta in Microsoft), ki so bila formalno razglašena za vratarje, je marca 2024 predložilo poročila o skladnosti z DMA, vendar so istega meseca sledile tudi prve uradne preiskave neskladnosti.

Preiskave zoper podjetja Alphabet, Apple in Meta

Evropska komisija je marca 2024 odprla postopke zaradi suma kršitev zoper Alphabet, Apple in Meta. V primeru Alphabeta in Appla so preiskave osredotočene na oviranje razvijalcev aplikacij pri usmerjanju uporabnikov na druge načine plačila zunaj njunih trgovin z aplikacijami (Google Play in App Store), pri Alphabetu še na domnevno preferiranje lastnih storitev v iskalniku Google, pri Applu pa tudi na vprašanja izbire spletnega brskalnika, možnosti odstranitve aplikacij in nastavitev privzetih aplikacij. V primeru Mete je preiskava osredotočena na njen oglaševalski model »plačaj ali privoli«, ki po mnenju Evropske komisije ne izpolnjuje zahtev DMA, saj uporabnikom ne ponuja resnične izbire in jih sili v privolitev za obdelavo osebnih podatkov brez možnosti, da bi ti lahko izbrali enakovredno alternativo z manj prilagojenim oglaševanjem.

Odločitev glede statusa vratarjev

Evropska komisija je leta 2024 izvedla pet poglobljenih tržnih preiskav, s katerimi je preverjala ali storitve nekaterih podjetij dejansko izpolnjujejo pogoje za status vratarja. Kot rezultat je odločila, da določene storitve Microsofta (iskalnik Bing, brskalnik Edge in oglaševalska storitev Microsoft Advertising) ter Applova storitev iMessage, kljub izpolnjenim pragom, ne sodijo med jedrne platformne storitve pod DMA. Prav tako niso bile razglašene za vratarje platforme X Ads, TikTok Ads ter družbeno omrežje X, ki po oceni Evropske komisije ne predstavlja pomembnega dostopa za poslovne uporabnike do končnih uporabnikov.

Aprila 2024 je bil Apple razglašen za vratarja tudi za operacijski sistem iPadOS, maja 2024 pa je ta status pridobil še Booking za svojo spletno posredniško storitev Booking.com.

Seznam vratarjev in njihovih jedrnih platformnih storitev

  • Alphabet (Google Play, Google Maps, Google Shopping, Google Search, You Tube, Android Mobile, Alphabet's online advertising service, Google Chrome)
  • Amazon (Marketplace, Amazon Advertising)
  • Apple (AppStore, iOS, Safari, iPadOS)
  • Booking (Online intermediation services)
  • ByteDance (TikTok)
  • Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Meta Ads)
  • Microsoft (Linkedln, Windows PC OS)

Kaj to pomeni za uporabnike in podjetja?

DMA predstavlja pomemben korak k oblikovanju bolj uravnoteženega in odprtega digitalnega okolja v Evropski uniji. Namen ukrepov je zagotoviti, da podjetja z močnim tržnim položajem ne omejujejo dostopa drugim ponudnikom in uporabnikom do digitalnih storitev. S strožjim nadzorom in uveljavljanjem pravil želi Evropska komisija okrepiti konkurenčnost, inovacije ter zaščititi pravice potrošnikov in podjetij v Evropski uniji. Nadaljnji postopki in preiskave bodo ključni pri uresničevanju teh ciljev v praksi.

Več pa v letnem poročilu Evropske komisije o izvajanju DMA v letu 2024 (v angleščini)