Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

Predlagana reforma pravic letalskih potnikov v EU: zapleti za potnike

Mreža evropskih potrošniških centrov (Mreža EPC) izraža resne pomisleke glede reforme Uredbe (ES) št. 261/2004, ki ureja pravice letalskih potnikov, ki jo načrtuje Evropska komisija. Cilj predloga je sicer odpraviti obstoječe pravne vrzeli, vendar na račun oslabitve temeljnih pravic potnikov, predvsem v zvezi z odškodnino za zamude letov in pomočjo v primeru motenj.

Evropski potrošniški center Slovenija (EPC Slovenija) kot član Mreže EPC skupaj z vodilnimi organizacijami za zaščito potrošnikov poudarja, da bi reforma pomembno zmanjšala število potnikov, upravičenih do odškodnine.

Glavni pomisleki Mreže EPC glede novega predloga

Mreža EPC je izrazila več pomislekov glede predloga novega zakona. Z vidika potnikov in na podlagi dvajsetletnih izkušenj s svetovanjem potrošnikom Mreža EPC kritizira:

  • Močno zmanjšanje upravičenosti do odškodnine

Predlagane spremembe bi precej povišale prag za odškodnino. Trenutno so potniki upravičeni do odškodnine po treh urah zamude. S spremenjeno shemo bi se odobrilo:

  • 250 evrov za zamude, daljše od petih ur (do 3500 km);
  • 400 evrov za zamude, daljše od devetih ur (več kot 3500 km znotraj EU ali 6000 km zunaj EU);
  • 600 evrov po več kot 12 urah (dolgi leti).

Zaradi višjih pragov za odškodnine bi lahko do 85 odstotkov potnikov, ki so trenutno upravičeni do odškodnine, izgubilo pravico do nje. To bi zmanjšalo spodbude letalskih prevoznikov za preprečevanje zamud, zaradi česar bi se zmanjšala točnost storitev.

  • Podaljšani časovni okvir za spremembo poti

Letalski prevozniki bi lahko spremembo poti prizadetih potnikov odložili za do 12 ur, zaradi česar bi potniki obtičali ali pa bi si morali sami urediti prevoz.

  • Oslabitev pravnih precedensov

Predlagana reforma ne vključuje ustrezno obsežne sodne prakse Sodišča Evropske unije v zadnjih dveh desetletjih, ki je bila bistvena za krepitev današnjih pravic potnikov.

  • Opredelitev »izrednih razmer«

S spremenjeno uredbo se uvaja neizčrpen seznam, ki bi lahko letalskim prevoznikom olajšal zavrnitev odškodnine.

Reforme so potrebne za pojasnitev in posodobitev pravic letalskih potnikov, vendar ne smejo biti izvedene na račun uveljavljenih zaščitnih ukrepov. Mreža EPC se boji, da bodo evropski potniki izgubili sedanjo raven varstva potrošnikov. Raziskave kažejo, da potrošniki zaznavajo pravice letalskih potnikov kot pomemben dosežek Evropske unije.

Trn v peti organizacijam za varstvo potrošnikov: morebitna prevalitev finančnega bremena na potnike

Zamude in odpovedi že povzročajo precejšnje dodatne stroške potnikom, vključno z nevračljivimi rezervacijami nastanitev in zamujenimi sestanki. Čeprav EPC Slovenija priznava, da je treba pojasniti nekatere vidike pravic letalskih potnikov, poziva oblikovalce politike, naj ponovno preučijo določbe, ki bi zmanjšale uveljavljeno varstvo potrošnikov. Cilj vsake reforme bi moral biti krepitev in ne krčenje pravic potnikov ter zagotavljanje ustrezne odškodnine in pomoči. Potrošniki ne bi smeli nositi finančnega tveganja zaradi motenj v delovanju letalskih prevoznikov.

Mreža EPC je predstavila jasne zahteve za močne pravice potnikov

Mreža EPC poziva Evropsko komisijo, Evropski parlament in države članice, naj izvedejo potrošnikom prijazno reformo. Namesto razvrednotenja dejanskega stanja Mreža EPC zahteva izboljšanje zakonskih določb v naslednjih vidikih:

  • Strožja ureditev spletnih platform za prodajo vozovnic: Za zaščito potrošnikov pred pomanjkanjem preglednosti in zamujenimi povračili. Prenehati je treba z dogovarjanjem med posredniki in letalskimi prevozniki glede odškodnin. Potniki morajo imeti možnost, da svoje pravice uveljavljajo neposredno pri letalskem prevozniku.
  • Prepoved klavzul o neizkoriščeni vozovnici: Če zamudite en del potovanja (če se na primer odločite za vožnjo z avtomobilom, namesto da bi leteli v mesto postanka), lahko letalski prevozniki prekličejo preostanek vaše vozovnice, vključno z nadaljnjimi ali povratnimi leti.
  • Takojšnja ponovna rezervacija drugih povezav: Vključno z drugimi letalskimi prevozniki.
  • Boljša zaščita pred insolventnostjo letalskih prevoznikov: Za zagotovitev, da potniki v primeru stečaja letalskega prevoznika družbe ne ostanejo praznih rok.
  • Jasni predpisi o prtljagi: Enotne in pregledne smernice o odškodnini za izgubo in poškodbo prtljage. Jasne opredelitve ročne in oddane prtljage, da se izognemo skritim pristojbinam in nejasnim pravilom.
  • Obvezno sodelovanje letalskih prevoznikov v postopkih mediacije: Za izvensodno reševanje sporov.
  • Boljše uveljavljanje pravic potnikov s strani nacionalnih organov: Za zagotovitev, da se letalski prevozniki ne izogibajo svojim obveznostim.

Več informacij in celovita analiza so na voljo dokument o stališču Mreže EPC (prenos datoteke PDF).

O Evropskem potrošniškem centru Slovenija

EPC Slovenija zagotavlja brezplačno svetovanje in podporo potrošnikom v Sloveniji pri čezmejnih vprašanjih, kot so letalski prevozi in spletno nakupovanje. Leta 2024 je EPC Slovenija obravnaval 1441 poizvedb. Naša pravna ekipa pomaga pri izvensodnih sporih in svetuje o pravicah potrošnikov v EU. EPC Slovenija je del Mreže EPC.