Skoči do osrednje vsebine
GOV.SI

20 let Matičnega registra v Republiki Sloveniji

Mineva 20 let od vzpostavitve Matičnega registra v Republiki Sloveniji, ki je centralno vodena računalniška baza podatkov in predstavlja evidenco o celotnem osebnem stanju državljanov Republike Slovenije.

Matični register je nadomestil do takrat tri ročno vodene matične knjige: rojstno matično knjigo, poročno matično knjigo in matično knjigo umrlih. Vanj se vpisujejo vsa matična dejstva – rojstvo, sklenitev zakonske zveze in smrt ter druge spremembe osebnega stanja, določene v Zakonu o matičnem registru, kot so priznanje očetovstva, posvojitev, sprememba osebnega imena, skrbništvo, pridobitev in prenehanje državljanstva. Matični register tako predstavlja popoln razvid osebnih stanj državljanov Republike Slovenije od rojstva do smrti.

Poleg osebnega stanja državljanov Republike Slovenije se v register vpisujejo tudi matična dejstva tujih državljanov, ki so nastala na območju Republike Slovenije. Zato Matični register predstavlja tudi razvid rojstev, zakonskih zvez in smrti tujih državljanov, nastalih na območju Republike Slovenije, po vzpostavitvi matičnega registra.

Pravna podlaga za vzpostavitev Matičnega registra je Zakon o matičnem registru, ki je bil sprejet 27. marca 2003 in je stopil v veljavo 3. maja 2003. Določil je, da se morajo pogoji za vodenje matičnega registra zagotoviti v dveh letih od uveljavitve zakona, to je 3. maja 2005.

20-letna praksa uporabe Matičnega registra je pokazala, da vodenje matičnih dejstev v elektronski obliki prinaša številne prednosti. Pri tem je zagotovljena racionalizacija in modernizacija pri vnosu podatkov v Matični register, zagotovljeno je varstvo osebnih podatkov, njihova zaščita pred uničenjem in zlorabo, trajno hranjenje Matičnega registra, vzpostavljeni pa so tudi ustrezni mehanizmi za preprečevanje vsakršnih nepooblaščenih dostopov ali nezakonita uporaba podatkov.

Uvedba Matičnega registra je omogočila odpravo krajevne pristojnosti, zato je način pridobivanja izpiskov in potrdil iz Matičnega registra za stranke enostavnejši. Z uporabo sodobnih tehnologij je Matični register vključen v e-upravo in povezan z drugimi registri, kar zagotavlja dober in sodoben način pretoka podatkov. Z informatizacijo Matičnega registra in s povezovanjem evidenc med različnimi upravljavci se je zmanjšalo število izdanih izpiskov in drugih potrdil o matičnih dejstvih. V postopkih pri uveljavljanju pravic pred drugimi organi strankam namreč ni treba prilagati potrdil, saj jih državni organi lahko pridobijo sami iz uradne evidence.

Poenostavljena je prijava rojstev, ki v vseh 14 porodnišnicah v Republiki Sloveniji poteka elektronsko. Vzpostavljamo tudi elektronsko prijavo smrti, v katero so trenutno vključene štiri upravne enote v Republiki Sloveniji, ki prijavo smrti že prejemajo neposredno v informacijski sistem, brez papirnega poslovanja. V prihodnje želimo sistem še dodatno racionalizirati in vzpostaviti povezave tudi z drugimi organi, pristojnimi za odločanje o spremembah osebnih stanj, kot so centri za socialno delo, sodišča, notarji.

V tabeli objavljamo statistiko vnosov matičnih dejstev (rojstev, zakonskih zvez in smrti) in drugih sprememb osebnega stanja v matični register od vzpostavitve matičnega registra. Podatki se nanašajo na posameznike, ki jim je bilo v matični register vpisano posamezno matično dejstvo ali druga sprememba osebnega stanja. Zajemajo državljane Republike Slovenije, za katere so matična dejstva in druge spremembe osebnega stanja nastale v Republiki Sloveniji in tujini, ter tuje državljane, za katere so matična dejstva nastala na območju Republike Slovenije.

OBDOBJE 20 LET
Rojstvo 489.091
Zakonska zveza 316.787
Smrt 419.902
Druge spremembe osebnega stanja 606.785
Skupna vsota vpisov 1.832.565