Dodatne podrobnosti o zavajajočih oglasih na omrežju Facebook
Podjetje Meta vodi javno dostopno evidenco vseh oglasov, objavljenih na svojih platformah (v angleščini). Po pregledu oglasov v knjižnici oglasov Meta, ki jih lahko preveri vsak uporabnik, je bilo očitno, da se podobne kampanje z zlorabo podob in širjenjem dezinformacij dogajajo tako rekoč neprekinjeno, pogosto pa so zlorabljene tudi druge javne osebnosti. V knjižnici je mogoče preveriti, kateri Facebook profil oziroma stran objavi in plača oglas. Tako smo ugotovili, da so Facebook strani, ki so plačale sporne oglase, praktično brez vsebine, z le nekaj generičnimi fotografijami.
Lažne oglase s predsednikom vlade so objavile oziroma plačale strani News 24 (več profilov z enakim imenom) in Find out the news. Še več, izkazalo se je, da je podobnih strani z enakim ali podobnim imenom izjemno veliko, vse so ustvarjene po istem vzorcu, z nekaj generičnimi fotografijami, brez drugih objav ali drugih podatkov, vsa so »medijska podjetja« in večinoma brez sledilcev.
Strani, kamor so vodile povezave iz oglasa (Techfusionnow.today, publicspeakingproguide.com, astroarbor.digital) so zdaj nedostopne oziroma brez vsebine in tudi orodje/spletna stran Internet Archive/Wayback machine nima »posnetka« omenjenih spletnih strani, ki bi razkrili kakršno koli vsebino, na podlagi katere bi lahko sklepali, kdo stoji v ozadju.
Znova zlorabljena Ana Praznik
Oglasi so bili po prijavi umaknjeni, še vedno pa je v FB knjižnici oglasov mogoče najti nekaj podrobnosti (še več podrobnosti).
Trenutno so aktivni zavajajoči oglasi z Ano Praznik v glavni vlogi, ki so vodili do spletne strani, ki oponaša spletno stran Slovenskih novic z »intervjujem« z Ano Praznik. Stran je vmes že umaknjena oziroma je na tem spletnem naslovu namesto intervjuja nedelujoča spletna trgovina s tekstilom.
V članku in »intervjuju« so razkrivali, »da so ljudje šokirani, ker je vlada odredila prijetje Ane Praznik. Obtožena je razkritja informacij, ki bi lahko škodovale gospodarstvu države. Zvezda je trenutno v hišnem priporu, novinarji nimajo dostopa do nje.« Na koncu so sledila navodila, kako se pridružiti tej »neverjetni poslovni priložnosti«.
Podoba Ane Praznik je bila že večkrat zlorabljena za širjenje dezinformacij in prepričevanje ljudi v sodelovanje v raznih sumljivih »poslovnih priložnostih«. Tudi zato je svojo zgodbo in nasvete delila z nami med mesecem informacijske varnosti v okviru kampanje preBERI, preMISLI, PREVERI oktobra 2024.
Kriptogoljufi zlorabili ime kanclerja
Izvedeli smo tudi, da se je podobna kampanja decembra odvila tudi v Avstriji, kjer so zlorabili podobo avstrijskega kanclerja Nehammerja (v nemščini). Tamkajšnji mediji so za kampanjo obtožili kripto goljufe.
Trenutno zbrani podatki sicer nakazujejo, da so tudi omenjene kampanje v Sloveniji nastale z namenom napeljevanja k nakupu kriptovalut oziroma promoviranja drugih finančnih instrumentov oziroma verjetnih goljufij. Širjenje dezinformacij je bilo le način za pridobivanje pozornosti oziroma tako imenovana vaba za klike (angleško clickbait). Vseeno so omenjene strani škodljive in bi lahko tudi z vidika širjenja dezinformacij predstavljale grožnjo.
Ne delite lažnih ali zavajajočih vsebin
Vlada vse uporabnike družbenih omrežij poziva k previdnosti: ne zaupajte in ne delite vsebin, ki se zdijo lažne ali zavajajoče. Preden objavo delite, preverite njeno verodostojnost in se vprašajte, ali je lahko resnična. Prav tako ne nasedajte obljubam o bajnih in lahkih zaslužkih.
Za pomoč pri prepoznavanju lažnih novic je vlada pripravila smernice in nasvete.