Skoči do osrednje vsebine

Uspešno zaključeno drugo leto kampanje o zdravju rastlin

Široka koalicija partnerjev iz vse Evrope je uspešno zaključila drugo leto kampanje #PlantHealth4Life (Ohranimo rastline zdrave, varujmo življenje). Kampanjo so v letu 2024 izvajali Evropska agencija za varnost hrane (EFSA), Evropska komisija in 22 evropskih držav, tudi Slovenija.

#PlantHealth4Life je večletna kampanja, pripravljena na pobudo Evropske komisije, ki temelji na poglobljeni analizi dojemanja in vedenja na področju zdravja rastlin po vsej Evropski uniji. S kampanjo države in institucije javnost ozaveščajo o tesni povezanosti med zdravjem rastlin in vsakdanjim življenjem ter posameznike spodbujajo k varovanju zdravja rastlin.

Številni evropski državljani še vedno niso dovolj ozaveščeni o pomembnosti zdravja rastlin. Cilj kampanje #PlantHealth4Life je povečati skupno poznavanje tveganj, ki ogrožajo zdravje rastlin, in vloge, ki jo ima vsak posameznik pri njihovem varovanju.

Zdrave rastline predstavljajo 80 odstotkov hrane, čistijo zrak, in zagotavljajo kakovostne kmetijske pridelke, kar vpliva na razpoložljivost in ceno živil za potrošnike. Zaradi podnebnih sprememb in človekovih dejavnosti, kot sta trgovina in potovanja, so rastline ogrožene. Širjenje škodljivcev in bolezni rastlin ima lahko velike gospodarske in okoljske posledice.

Uprava za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin je drugo leto kampanje začela 21. maja 2024 s srečanjem vseh deležnikov, ki delujejo na področju zdravja rastlin, ali pa jih to področje zanima. V letu 2024 je bil največji poudarek namenjen ozaveščanju o nevarnostih vnosa škodljivcev in bolezni rastlin z rastlinami in rastlinskimi proizvodi, ki jih prinesemo s potovanj zunaj Evropske unije. Veliko škodljivcev in bolezni rastlin, ki povzročajo škodo na rastlinah v drugih delih sveta, v EU še ni ali pa so prisotni le na omejenih območjih. Trgovina z rastlinami je urejena s strogimi fitosanitarnimi predpisi, pri čemer je najpomembnejše, da pri uvozu rastline spremlja fitosanitarno spričevalo, ki potrjuje odsotnost zelo nevarnih škodljivcev in bolezni rastlin.

Turisti in drugi potniki, ki potujejo izven EU, želijo domov prinesti rastlino, sadje, seme ali le lesen spominek, a se ne zavedajo, da je to prepovedano. Obstaja namreč nevarnost, da s seboj prinesejo tudi skritega škodljivca ali bolezen, ki bi uničila rastline v Sloveniji.

Za ozaveščanje javnosti o previdnosti pri premikih rastlin in drugih predmetov, ki lahko skrivajo škodljivce in bolezni rastlin, smo junija 2024 pripravili zajtrk za novinarje, ki so novico prenesli v svoje publikacije. Julija smo skupaj z obiskovalci osrednje ljubljanske tržnice sadili zelišča ter se pogovarjali o nevarnostih prinašanja rastlin s potovanj zunaj EU, pa tudi o premikih rastlin ali semen s sosedovega vrta. Na Čarobnem dnevu v Arboretumu Volčji Potok smo našim najmlajšim prebivalcem, bodočim ambasadorjem ohranjanja zdravih rastlin, predstavili zeleno maskoto kampanje, Škodljivčka. Seznanili smo jih, kako škodljivci in bolezni lahko škodijo rastlinam, predvsem pa so skupaj s starši pridobili koristno znanje, da s potovanj prinesemo spomin, ne rastlin. Na omenjenih prireditvah je sodeloval tudi ambasador kampanje, ljubiteljski botanik Jan Robin, ki se na družbenih omrežjih pojavlja z imenom botanistbyheart.

Na previdnost pri nakupu semena in rastlin ter o potrebi po opazovanju rastlin pri njihovi pridelavi smo ob reševanju kviza in prisotnosti enega od uradnih laboratorijev na področju zdravja rastlin, Nacionalnega inštituta za biologijo, ozaveščali obiskovalce na sejmu AGRA v Gornji Radgoni.

Po ljubljanskih ulicah je vozil mestni avtobus, označen z opozorilom, da se s potovanj ne prinaša rastlin. Podobno sporočilo je bilo predvajano na notranjih ekranih avtobusov, velikih zaslonih na vpadnicah v Ljubljano ter na ljubljanskem letališču.

V različnih časopisih in revijah so bili objavljeni številni članki o varovanju zdravja rastlin. Poleg ozaveščanja o možnosti prenosa škodljivcev in bolezni rastlin iz območij zunaj EU smo poudarjali pomen zdravih rastlin za življenje, uporabo preverjenega sadilnega materiala in tudi upoštevanje biovarnostnih (higienskih) ukrepov pri pridelavi, premikih in prodaji rastlin.

Nismo pa pozabili na družbena omrežja, v kampanjo sta bila poleg Jana Robina vključena še dva vplivneža, ki sta na omrežju Instagram ozaveščala o pomenu in načinih, s katerimi lahko vsi pripomoremo k ohranjanju zdravih rastlin.

Upamo, da ste opazili naše aktivnosti in se naučili, kako lahko vsak izmed nas prispeva k ohranjanju zdravih rastlin.

Spletno mesto kampanje