Skoči do osrednje vsebine

Humanizirati tehnologije, ne robotizirati človeka

"Kompetentni učitelji v post-covidnem obdobju" je naslov dogodka, ki se je danes odvil v organizaciji Univerze v Ljubljani in Univerze na Primorskem na ljubljanski Fakulteti za elektrotehniko.

Ministrica dr. Emilija Stojmenova Duh je udeležencem uvodoma med drugim sporočila: "Danes »klasične« informacijsko komunikacijske tehnologije skorajda niso več dovolj. Hitro rastoče tehnologije za ustvarjanje sočasnega strojno generiranega okolja mamijo, da kadarkoli vstopimo v virtualne resničnosti. Tudi zato imajo kompetentni pedagogi odločilno vlogo pri učenju o tem, kako uporabljati tehnologije smiselno in koristno. Taki učitelji vedo, kako humanizirati tehnologije, ne robotizirati človeka." Ob tem je spomnila tudi na nedavno objavo dr. Slavoja Žižka na spletni strani Peščanik z naslovom Umetna inteligenca in umetni idioti. Po njegovem prava nevarnost ni v tem, da bi ljudje zamenjali chatbot z dejansko osebo, pač pa v tem, da bi zaradi komunikacije s chatbotom dejanske ljudi zvedli na chatbote. Da bi torej v komunikaciji nehali zaznavati mnoge nianse in ironijo, denimo, in bi izgovarjali samo še tisto, kar chatboti lahko razumejo.

Ob tem velja spomniti, da je Evropska komisija pripravila Smernice za učitelje o boju proti dezinformacijam ter spodbujanju digitalne pismenosti z izobraževanjem in usposabljanjem (v angleščini). Smernice vključujejo vpogled v teme, praktične nasvete, načrte dejavnosti in priporočila, temelječa na dobrih praksah s področja digitalne pismenosti in izobraževanja. Njihov namen je ustvariti širše razumevanje digitalne pismenosti, spodbujati odgovorno in varno uporabo digitalnih tehnologij ter spodbujati boljšo javno ozaveščenost in znanje o dezinformacijah. Namenjene so osnovnošolskim in ostalim učiteljem pri različnih predmetih ter z različnimi stopnjami izkušenj in znanja na tem področju.

Želimo si, da bi učenci prepoznali dezinformacije, sovražni govor na spletu in se zavedali, da ima digitalni svet tudi veliko pasti.