Kako izboljšati učne dosežke pri matematiki in naravoslovju
- Direktorat za predšolsko vzgojo in osnovno šolstvo
- Sektor za osnovno šolstvo
Raven matematične in naravoslovne pismenosti v državah Evropske unije je med mladimi zaskrbljujoče nizka. Tako namreč kažejo mednarodne raziskave dosežkov učencev (PISA 2018, TIMSS 2019): velik delež 15-letnikov, okoli 23 odstotkov, namreč ne dosega niti osnovne ravni matematične in naravoslovne pismenosti, pri čemer je med njimi velik delež socialno in ekonomsko prikrajšanih učencev.
V Eurydice so se odločili, da pripravijo pregled politik in ukrepov na področju poučevanja matematike in naravoslovja v državah Evropske unije oziroma ugotovijo, kako si v različni evropskih izobraževalnih sistemih prizadevajo, da bi okrepili motivacijo učencev, izboljšali dosežke in pomagali tistim, ki zaostajajo pri matematiki in naravoslovju. Na podlagi kvalitativnih podatkov Eurydice o nacionalnih politikah in zakonodaji, ki vključujejo 39 evropskih izobraževalnih sistemov, ter kvantitativnih podatkov iz anket o ocenjevanju učencev je nastalo poročilo Increasing achievement and motivation in mathematics and science learning in schools (Izboljševanje učnih dosežkov in motivacije za učenje matematike in naravoslovja v šoli).
Poročilo prinaša ugotovitve, ki bi lahko prispevale k razmisleku o izboljšavah v izobraževanju. Tako se je denimo izkazalo, da je v sistemih izobraževanja, v katerih izvajajo učno pomoč med rednim poukom (in ne samo po pouku), pogosto manjši odstotek učencev z nizkimi učnimi dosežki pri matematiki in naravoslovju, da je v državah z nacionalnimi preizkusi znanja iz matematike običajno manj učencev, ki ne dosegajo osnovne ravni matematične pismenosti, in da je več časa, namenjenega učenju matematike ali naravoslovja v nižjem sekundarnem izobraževanju, skupaj z ukrepi pomoči učencem z učnimi težavami med rednim poukom premo sorazmerno z manjšim številom učencev z nizkimi učnimi dosežki. Med drugim navajajo tudi podatek, da v šolah primanjkuje učiteljev matematike in naravoslovja, priložnosti za stalni profesionalni razvoj na teh področjih pa ni dovolj, s čimer se soočamo tudi v Sloveniji.
V slovenski enoti omrežja Eurydice so povzetek poročila z osrednjimi spoznanji prevedli v slovenščino in mu dodali še nekatere podatke, povezane s slovenskim izobraževalnim sistemom, o čemer so tudi poročali na svoji spletni strani. Besedilo Izboljševanje učnih dosežkov in motivacije za učenje matematike in naravoslovja v šoli. Ugotovitve poročila Eurydice z nacionalnimi poudarki, objavljeno februarja 2023, je dostopno na povezavi https://www.eurydice.si/publikacije/Izboljsevanje-ucnih-dosezkov-in-motivacije-za-ucenje-matematike-in-naravoslovja-v-soli-SI-UG.pdf.
Vabljeni k branju!