Skoči do osrednje vsebine

Galerija Božidarja Jakca z novo stalno zbirko

V Galeriji Božidar Jakac v Kostanjevici na Krki so 1. septembra odprli novo stalno zbirko, ki je plod večletnega strokovnega dela in donacije del slikarja, grafika in risarja Nandeta Vidmarja (1899-1981). Vidmar sodi med osrednje osebnosti slovenskega likovnega panteona 20. stoletja. Odprtja razstave se je udeležila Špela Spanžel, vršilka dolžnosti generalnega direktorja Direktorata za kulturno dediščino.
Ženska v belem suknjiču in črnem krilu nagovarja zbrane na odprtju nove stalne zbirke

Špela Spanžel, vršilka dolžnosti generalnega direktorja Direktorata za kulturno dediščino | Avtor: Galerija Božidar Jakac

1 / 3

Nande Vidmar je eden ključnih predstavnikov slovenskega ekspresionizma in nove stvarnosti. Postavitev nove stalne zbirke je galeriji omogočila donacija, v kateri je nekaj več kot 330 Vidmarjevih del (slike, risbe in grafična dela). Te je kostanjeviški galeriji podaril umetnikov sin Mišo Vidmar. Postavitev nove stalne zbirke je sad dolgoletnega strokovnega dela, ki so ga ob pripravi mednarodne razstave Obrazi ekspresionizma / Odtisi duha leta 2018 začeli s popisom celotnega Vidmarjevega opusa.

Z Vidmarjevo stalno zbirko so v kostanjeviški galeriji medsebojno povezali predstavnike slovenskega ekspresionizma in nove stvarnosti (generacijo praških študentov: Toneta in Franceta Kralja ter Božidarja Jakca) ter socialnega realizma in kasnejše abstrakcije (generacija zagrebških študentov: Zoran Didka, Franceta Goršeta in Jožeta Gorjupa). S tem se, kot je v govoru poudarila Špela Spanžel, kostanjeviška galerija vzpostavlja kot referenčna galerija za umetnost medvojnega obdobja v Sloveniji in v širšem evropskem prostoru.

Špela Spanžel je v govoru med drugim opozorila na nujnost izpostavitve strokovnega dela, ki je »mnogokrat skrito in dolgotrajno, ki ga sestavlja vrsta profesionalnih izzivov, zahtevnih sodelovanj in osebnih prizadevanj, pa tudi mnogo administrativnih zagat in utemeljenih skrbi. Vsaka razstava je tako rezultat daljšega procesa, ki se začne z muzejskim evidentiranjem, dokumentiranjem in sklene z vrednotenjem, ki je podlaga za kakovostno razstavno dejavnost in strokovne objave; obenem je razstava predstavitev vrednot in artikulacija sporočil, ki nam jih ponuja umetnost, in nagovor obiskovalca, ki ga povabi v svet kulture, dediščine in umetnosti. Najpomembneje pa, dela Nandeta Vidmarja so z donacijo in stalno postavitvijo v Kostanjevici, pa tudi z jutrišnjo razstavo v Kanalu ob Soči in kasnejšo v Gorici, postala dostopna javnosti in s tem javno dobro. To ne bi bilo mogoče brez sovpadanja vseh stranic trikotnika: avtorja, ki je v svojem času ustvaril izjemen opus, dedičev, ki so zaupali dragoceno zapuščino javni instituciji, in galerije, ki zgledno opravlja svoje poslanstvo."

Ob koncu govora se je zaposlenim v muzeju zahvalila za zavzetost, ki jo s predstavljanjem svojih muzejskih zbirk in osvetlitvijo strokovnega razmisleka in odnosa do dediščine in umetnosti sploh, ponujajo vsem. Ob tem je spomnila na prihajajoče Dneve evropske kulturne dediščine, ki bodo konec septembra združili stroko, pedagoge, šolsko mladino, lokalne skupnosti, društva in javnost, in so namenjeni prepoznavanju, odkrivanju, varovanju in širjenju pozitivnega odnosa do dediščine. 

Izbor del Nandeta Vidmarja bo med septembrom in novembrom na ogled tudi v Galeriji Rika Debenjaka v Kanalu ob Soči (1.–30. september) in Kulturnem centru Lojze Bratuža v Gorici.

Na strani Galerije Božidar Jakac je objavljenih več informacij o Nandetu Vidmarju