Skoči do osrednje vsebine

Odločitve z 12. seje vlade s področja kmetijstva, gozdarstva in prehrane

Vlada je na 12. seji obravnavala in sprejela štiri točke s področja Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.

Poročilo varuha odnosov v verigi preskrbe s hrano za leto 2021

Vlada se je seznanila s Poročilom varuha odnosov v verigi preskrbe s hrano za leto 2021, ki spremlja ravnanja deležnikov v verigi preskrbe s hrano, objavlja primere dobrih poslovnih praks na spletni strani varuha in o tem obvešča javnost. Varuh je skladu z zakonodajo je pri svojem delu neodvisen in samostojen, materialna in finančna sredstva za njegovo delovanje pa zagotavlja ministrstvo, pristojno za kmetijstvo.

Priporočila varuha iz poročila 2021 na podlagi raziskave o tržnih močeh deležnikov v verigi preskrbe s hrano:

  • Veriga preskrbe s hrano naj deluje tako, da so vsa tveganja enakomerno porazdeljena.
  • Vzpostavljeni naj bodo pošteni in pregledni odnosi. K preprečevanju zvišanja cen živil pripomorejo neposredni nakupi predvsem pri pridelovalcih, upoštevanja vreden dejavnik pri tem je tudi samooskrba.
  • Ravnovesje v verigi se je v letu 2021 poslabšalo. Poslabšal se je tudi pogajalski položaj deležnikov. Na ravni pridelovalcev moramo aktivnosti usmerjati k povezovanju. V ta namen predlagam večjo vlogo predvsem zadružnega sistema in politiko države, ki bo spodbudna za povezovanje pridelovalcev.
  • Ukrepi tako imenovanih protikoronskih paketov so koristili deležnikom v verigi preskrbe s hrano. Velja varuhovo priporočilo, predvsem državi, naj preveri možnost uveljavitve ukrepov tudi kot sistemskega načina reševanja težav v verigi preskrbe s hrano.
  • Nedovoljena ravnanja se zmanjšujejo, vendar še vedno prinašajo težave pri poslovanju med deležniki. Deležniki v verigi preskrbe s hrano naj imajo med seboj pregledne poslovne odnose, poveča naj se stopnja zaupanja, zagotavljajo pričakovana in dogovorjena kakovost ter spoštovanje vseh dogovorov. Sankcije naj bodo sorazmerne glede na obseg poslovanja (tako količinskega kot finančnega),
  • Nespoštovanje plačilnih rokov. V samem poslovnem procesu moramo zagotoviti, da dobi končni dobavitelj (to je pridelovalec) plačilo v zakonsko določenem času ne glede na to, ali s kupcem sodeluje neposredno ali prek drugega dobavitelja kupcu (npr. prek kmetijskih zadrug). Razmisliti je treba tudi o dopolnitvi 61.b člena Zakona o kmetijstvu. Podobno poslovanje prek dobavitelja kupcu je tudi pri vračilu blaga: končni dobavitelj (pridelovalec) dobi zavrnjeno blago tudi po desetih ali več dneh, ko to ni več primerno za kakršno koli drugo oziroma nadaljnjo uporabo.

Poročilo za leto 2021 bo dostopno tudi na spletni strani Varuha odnosov v verigi preskrbe s hrano.

Poročilo o izvajanju Načrta razvoja namakanja in rabe vode za namakanje v kmetijstvu do leta 2023 in Programa ukrepov za izvedbo tega načrta za leto 2021

Vlada se je seznanila s Poročilom o izvajanju Načrta razvoja namakanja in rabe vode za namakanje v kmetijstvu do leta 2023 in Programom ukrepov za izvedbo načrta razvoja namakanja in rabe vode za namakanje v kmetijstvu do leta 2023 za leto 2021.

Vlada je 24. 8. 2017 sprejela Načrt razvoja namakanja in rabe vode za namakanje v kmetijstvu do leta 2023 in Program ukrepov za izvedbo načrta razvoja namakanja in rabe vode za namakanje v kmetijstvu do leta 2023.

Za izvedbo Programa so namenjena izključno sredstva Programa razvoja podeželja 2014–2020 (PRP).

Iz Poročila o izvajanju Načrta razvoja namakanja in rabe vode za namakanje v kmetijstvu do leta 2023 in Programa ukrepov za izvedbo tega načrta za leto 2021 izhaja, da je bilo v lanskem letu  izdanih 39 odločb za uvedbo zasebnih namakalnih sistemov (NS) z enim uporabnikom na površini 97 hektarjev (ha) in 4 odločbe o uvedbi NS z več uporabniki na površini 131,3 ha.

V letu 2021 so bili za v okviru ukrepa M04.1 Podpora za naložbe v kmetijska gospodarstva objavljeni štirje javni razpisi, ki so se nanašali tudi na namakanje kmetijskih zemljišč. Za ureditev namakanja na 26.508 m2 pokritih površin (rastlinjaki) je bilo odobrenih 73.767 evrov, za ureditev 114 ha namakalnih površin na prostem pa je bilo odobrenih 793.560 evrov. V letu 2021 je bilo na tem področju izplačanih 1.043.349,38 evre, od tega je znašal delež slovenskih finančnih sredstev 260.837,35 evra in delež evropskih finančnih sredstev 782.512,04 evra.

V letu 2021 sta bila za v okviru ukrepa M04.3 Podpora za naložbe v infrastrukturo, povezano z razvojem, posodabljanjem ali prilagoditvijo kmetijstva in gozdarstva, objavljena dva javna razpisa s področja namakanja za NS, ki so namenjeni več uporabnikom:

  • za posodobitve treh NS na 874,65 ha so bila odobrena sredstva v višini 3.417.298,81 evra,
  • za izgradnjo NS so prispele tri vloge v skupni vrednosti 2.542.496,25 evra (vloge so še v reševanju),

V letu 2021 je bilo na področju posodobitev NS in izgradnje NS izplačanih 4.100.903,00 evra. Od tega je znašal del EU sredstev 3.075.677,25 evra in del slovenskih sredstev 1.025.225,75 evra:

  • za izgradnjo NS je bilo izplačanih 801.601,69 evra (del EU sredstev - 601.201,27 evrov in 200.400,42 evrov – del slovenskih sredstev) in
  • za posodobitve treh NS je bilo izplačanih 3.299.301,31 evra (del EU sredstev - 2.474.475,98 evrov in 824.825,33 evrov – del slovenskih sredstev).

Iz Programa ukrepov za izvedbo Načrta razvoja namakanja in rabe vode za namakanje v kmetijstvu ter glede na izkušnje, vloge za uvedbo novih NS, interes za tehnološke posodobitve NS ter razpoložljiva finančna sredstva PRP Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano ocenjuje, da bi do leta 2023 lahko zgradili 2467 ha novih NS z več uporabnikih in 348 ha novih NS s posameznimi uporabniki ter tehnološko posodobili NS z več uporabniki na 1273 ha kmetijskih zemljišč. V to oceno so vključeni tudi NS, ki jih lastniki zemljišč zgradijo z lastnimi sredstvi.

Spremljanje izvajanja Načrta realizacije priporočil, danih na podlagi izvedenega forenzičnega pregleda v družbi Slovenski državni gozdovi, d. o. o.

Vlada se je v vlogi skupščine družbe Slovenski državni gozdovi (SiDG), d. o. o., seznanila z dokumentom Spremljanje izvajanja Načrta realizacije priporočil, danih na podlagi izvedenega forenzičnega pregleda v družbi Slovenski državni gozdovi, d. o. o.,  z dne 6. 4. 2021 in dokumentom Spremljanje izvajanja načrta realizacije priporočil, danih na podlagi izvedenega forenzičnega pregleda v družbi Slovenski državni gozdovi, d. o. o. (po stanju dne 31. 8. 2021) z dne 7. 9. 2021.

Vlada v vlogi skupščine družbe Slovenski državni gozdovi, d. o. o., se je na 92. redni seji seznanila z revizijskim poročilom Pregled poslovanja družbe SiDG z dne 2. 3. 2021, ki ga je na podlagi revizije poslovanja za obdobje od 1. 7. 2016 do 30. 9. 2020 izvedla družba Ernst & Young Revizija, Poslovno svetovanje, d. o. o., in Dodatkom k poročilu o poslovanju družbe SiDG z dne 15. 5. 2021. Vlada je v 2. točki sklepa št. 01406-2/2021/3 z dne 16. 9. 2021 poslovodstvu družbe SiDG naložila, da v mesecu dni pripravi in posreduje terminsko opredeljen načrt odprave ugotovljenih tveganj ter v 3. točki navedenega sklepa, da mora poslovodstvo družbe SiDG dvakrat letno poročati o realizaciji načrta odprave ugotovljenih tveganj.

Načrt izpolnjevanja priporočil, danih na podlagi izvedenega forenzičnega pregleda v družbi Slovenski državni gozdovi, d. o. o., z dne 6. 4. 2021, vključuje ukrepe za izpolnjevanje dvainštirideset priporočil, ki se po vsebini nanašajo na izpolnjevanje določil Kodeksa korporativnega upravljanja družb s kapitalsko naložbo države, poročanje o izpolnjevanju strateških kazalcev in ciljev, realizacijo strateškega načrta, upravljanje s tveganji in notranje kontrole, stroške najema poslovnih prostorov in druge stroške dela, investicije družbe, izvajanje odločb Zavoda za gozdove Slovenije in pogodb z izvajalci, ter na postopke javnega naročanja.

Iz Načrta izpolnjevanja priporočil, danih na podlagi izvedenega forenzičnega pregleda v družbi Slovenski državni gozdovi, d. o. o., izhaja, da je družba SiDG na podlagi dvainštiridesetih priporočil, ki jih je v revizijskim poročilu Pregled poslovanja družbe SiDG z dne 2. 3. 2021 navedla družba Ernst & Young Revizija, in ki jih je slednja v Dodatku k poročilu o poslovanju družbe SiDG z dne 15. 5. 2021 razvrstila v posamezne vsebinske sklope ter prioritete z vidika tveganj, opredelila potrebne ukrepe, odgovorne osebe in roke za izpolnitev teh ukrepov.

Iz dokumenta Spremljanje izvajanja načrta realizacije priporočil, danih na podlagi izvedenega forenzičnega pregleda v družbi Slovenski državni gozdovi, d. o. o. izhaja, da  družba SiDG do dne 31.12. 2021 izpolnjuje 25 priporočil, 16 priporočil pa bi naj družba izpolnila v letošnjem letu.

Sprememba sestave Odbora za spremljanje Programa razvoja podeželja Republike Slovenije

Vlada je sprejela Sklep o spremembi Sklepa o ustanovitvi, organizaciji, nalogah in imenovanju članov Odbora za spremljanje Programa razvoja podeželja Republike Slovenije.

V Odboru za spremljanje Programa razvoja podeželja Republike Slovenije se:

  • z mesta predsednika razreši mag. Aleš Irgolič in namesto njega kot predstavnik Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano imenuje Tatjana Buzeti;
  • z mesta namestnika razreši Anton Harej in namesto njega kot namestnik predstavnika Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano imenuje dr. Darij Krajčič.