Mateja Benedetti - Oblikovalka in kostumografinja, ki ustvarja ekološko modo
In prav z mešanico izvirnosti, odličnosti, ekološke ozaveščenosti in izjemnosti je vzbudila tudi našo radovednost. Mateja Benedetti je namreč drugačna in bolj drzna od marsikoga iz modne industrije ter sveta uprizoritvenih umetnosti. Simpatični Primorki idej nikoli ne zmanjka.
Kakšno kombinacijo znanja ste pridobili z izobraževanjem v Sloveniji in kasneje tudi v tujini?
V devetdesetih letih se v slovenskem prostoru konceptualno oblikovanje še ni dojemalo kot nekaj nujnega za razvoj kolekcij, medtem ko je v Belgiji in na Nizozemskem tak način snovanja kolekcij veljal za utečen ter nujen pristop pred začetkom oblikovanja. V Sloveniji sem dobila vse nujno znanje na področju tehnologije, modeliranja in oblikovanja, medtem ko sem v tujini začela o oblikovanju in ideji razmišljati ter raziskovati dosti bolj poglobljeno. Procentualno smo konceptualnemu mišljenju dali isto težo kot izvedbi oblačila.
Vaša posebnost je, da ste oblikovalka in kostumografinja. Je ta kombinacija tudi sicer izjema?
Nemalo dobrih modnih oblikovalcev v svetu je tudi kostumografov in to se zelo pozna na kolekcijah; osebno takoj prepoznam oblikovalca, ki ima izkušnje v kostumografskem svetu, in obratno. Največkrat je ta prepoznavnost vidna v detajlih, formi in nenazadnje prezentaciji, saj kostumografi poznamo celoten proces ustvarjanja predstav, in ko si toliko let vpet v proces, ne moreš mimo tega, da te na modni reviji najbolj privlači proces predstavitve kolekcije skozi maksimalno izpovednost, ki se odraža tako v režiji kot v scenografiji, koreografiji, luči in glasbi. Sama si prizadevam za to, da so modne revije bliže gledališču kot goli hoji po modni stezi.
Ste tudi strastna zagovornica ekologije; že leta 2014 vas je Vogue Italija umestil med 20 najbolj perspektivnih ekoloških blagovnih znamk na svetu, letos pa ste bili ob 100-letnici Rollsa-Roycea in Bentleyja umeščeni v knjigo »Exploring Exreaordinary«. Po čem ste tako drugačni?
O okoljskih spremembah se je govorilo že v času mojega študija, pred 25 leti. Že takrat sem vedela, da bom nekaj prispevala, niti približno pa nisem slutila, da me bo vse skupaj tako obsedlo, v pozitivnem smislu. Našla sem namreč svoje poslanstvo, ki ga opravljam z vsem srcem, in to se čuti v mojem delu. Vsa ekipa diha z mano isti zrak, ker verjamemo, da je v modni industriji mogoče marsikaj izboljšati. Pred šestimi leti se namreč luksuzne blagovne znamke še niso ozirale na posledice modne industrije. Že takrat sem se odločila, da bom na področju luksuzne mode uvedla spremembe, saj je bilo ekoloških blagovnih znamk srednjega in nižjega razreda neprimerljivo več. Iskala sem izključno nove, inovativne materiale na področju ekologije, kot sta jabolčno in ananasovo usnje. S tem sem pritegnila pozornost svetovnih medijev in vseh tistih, ki prepoznavajo visokokvalitetne izdelke in novosti v industriji. V primeru Voguea, Rollsa-Roycea in Bentleyja je šlo ravno za iskanje blagovnih znamk, ki združujejo luksuz, ekologijo in inovativnost.
Vse, kar oblikujem, je »ready-to-wear«, torej industrijski izdelek, pripravljen za serijsko proizvodnjo, posledično za kupca. V kolekcijo so vključena tako dnevna kot večerna oblačila, poleg pletenin in modnih dodatkov.
Znotraj vsake kolekcije je vedno kos oblačila ali dva, izdelana za visoko modo in namenjena izključno razstavam ter podobi blagovne znamke. Cena takih izdelkov je v rangu oblačil Haute Couture. Taka oblačila najpogosteje kupujejo zbiratelji, VIP-osebnosti ali ljubitelji blagovne znamke.
Kako dobite tkanino iz odpadnih materialov oziroma s kom sodelujete?
Vsi inovativni materiali, ki so vključeni v eno ali več sezon, so posledica poglobljene raziskave globalnega tržišča ali sodelovanja s tovarnami. Pred časom me je neka tovarna sama prosila, da bi za njih ustvarila kolekcijo oblačil iz jabolčnega usnja. Kadar gre za stranske produkte živilske industrije, gre vedno za mešanico odpadka in veziva. Jabolčno usnje je odpadek jabolka pri proizvodnji jabolčnih sokov in marmelad, za vezivo je uporabljen poliuretan, ki je naftni derivat, zato je kasnejše recikliranje problematično. V nasprotju z jabolčnim usnjem je pri ananasovem že uporabljen PLA, ki je v naravi biorazgradljiv, saj je naravnega izvora, narejen iz škroba.
Vaše oblikovanje torej združuje lepoto, luksuz in inovativnost trajnostnih tkanin, certificiranih ter biološko razgradljivih ali recikliranih.
Tako je, in živalim prijaznih tkanin.
Kakšen je koncept vaše zadnje kolekcije in kje bo kolekcija naprodaj?
Blagovna znamka Benedetti Life je že v osnovi zasnovana po izredno strogih kriterijih glede varstva okolja. Letos smo vključili tudi skrb za živali, kar pomeni, da poleg ekološko certificiranih tekstilov, ki ne onesnažujejo vode in zemlje ter pri katerih se pazi na transport izdelka, za proizvodnjo ne uporabljamo nobenih tekstilov živalskega izvora. Držimo se pravila »naravno in ekološko«. Reciklirane tekstilije uporabljamo samo takrat, kadar je nujno potrebno, ker ne moremo zagotoviti ponovne reciklaže. Radi bi ustvarili idealen model proizvodnje oblačil, pri katerem poleg čiste predelave, brez toksičnih snovi, ne bo težav z odpadki. To v bistvu pomeni, da si prizadevamo za 100-odstotno biorazgradljivost izdelka v naravi ali ponovno recikliranje brez težav in vmesnih faz ločevanja, v primeru našitkov in vzdrževalnih etiket.
Predstavili ste se že v različnih evropskih prestolnicah mode, pa tudi v Los Angelesu in najbrž še kje.
V Los Angelesu sem bila na prvem veganskem Fashion Week, kar štejem za zgodovinsko prelomnico v modnem svetu. Vsi svetovni mediji so že mesec dni prej pisali o tem pomembnem dogodku. Sama sem požela številne ovacije v Natural History Museum, o mojem delu so pisali New York Times, NYLON, Vogue ... Bilo je izjemno.
S kom od preostalih slovenskih oblikovalcev radi sodelujete?
V Sloveniji imamo neverjetne talente in oblikovalce, tudi nakita. Veliko sodelujem z blagovnimi znamkami, kot so Olgafacesrok, Niiro, Dalijo Sega, Petro Bole. Letos smo sklenili čudovito sodelovanje z Wood Stock Eyewear. Posebej za njih sem oblikovala ekološko linijo lesenih očal s temo papig.
Za svoje kreacije ste prejeli številne nagrade. Je za vas katera še posebej pomembna?
Nikoli ne bom pozabila prestižne nagrade Green Carpet Awards, ki jo vsako leto podelijo v milanskem teatru La Scala, v času Milano Fashion Week. To je eliten dogodek z največjimi imeni modne industrije, na katerem se slavi svetla prihodnost in nagrajuje ekološko usmerjena modna podjetja.
Besedilo: Tanja Glogovčan (Sinfo julij/avgust 2019)