Inšpekcijski nadzor vplivnežev po novem Zakonu o medijih
Med pomembnejšimi novostmi je definicija pojma spletnega vplivneža ter delna ureditev njihove dejavnosti.
Vplivneži so po določbi 15. točke 3. člena ZMed-1 ustvarjalci spletnih vsebin, ki objavljajo na spletnih platformah ali platformah za izmenjavo videov ali zvočnih posnetkov in katerih namen je z objavami vplivati na družbo, javno mnenje ali osebno mnenje posameznikov in javnosti ter katerih objave imajo lahko tudi ekonomski interes z namenom monetiziranja vsebine (zbiranja sledilcev z namenom prodaje ali trženja izdelkov in storitev, trženja oglasov in podobno). Za vplivneže štejejo posamezniki, ki periodično objavljajo vsebine in imajo minimalno 10.000 uporabnikov (naročnikov, sledilcev in podobno).
Ker gre za nove zakonske obveznosti, ki so med nekaterimi vplivneži sprva naletele na precej buren odziv, širša javnost pa morda s spremembami, še ni bila dovolj seznanjena, smo se na Inšpektoratu RS za kulturo in medije odločili, da v začetnem obdobju po uveljavitvi zakona damo prednost preventivnemu inšpekcijskemu nadzoru.
Preventivno delovanje bo obsegalo:
- svetovalno delo,
- javno obveščanje,
- odgovarjanje na vprašanja zainteresirane javnosti.
Cilj preventivnega nadzora je preprečevanje morebitnih nepravilnosti in kršitev pri delovanju spletnih vplivnežev na področju oglaševanja, sponzoriranja in promocijskega umeščanja izdelkov (55. do 62. člen ZMed-1).
Prehodno obdobje brez izrekanja glob
V prehodnem obdobju treh mesecev, torej do konca leta 2025, inšpektorji Inšpektorata RS za kulturo in medije, pristojni za področje medijev, ne bodo izrekali glob za kršitve, ki so v ZMed-1 opredeljene kot prekrški, izjema bodo kršitve na področju zaščite otrok in sovražnega govora. Namesto tega bodo kršitelje preventivno opozarjali, skladno z določbo 53. člena Zakona o prekrških (ZP-1).
Preventivno opozorilo bo izdano le enkrat. V primeru ponovitve enake ali podobne kršitve, takšna nadomestitev v izrečeni sankciji ne bo več uporabljena.