Skoči do osrednje vsebine

Ministri EU o učinkovitejšem varstvu potrošnikov

Ministri, pristojni za varstvo potrošnikov, so razpravljali o zagotovitvi poštenega in učinkovitega enotnega trga v prihodnje v prid potrošnikov. Govorili so tudi o vplivu novih poslovnih modelov in digitalizacije na potrošnike, o prilagojenosti finančnih storitev povprečnemu potrošniku ter razpravljali, kako zmanjšati okoljski vpliv na strani potrošnje.

Zaupanje potrošnikov je bistveno za dobro delovanje enotnega trga. V tem mandatu Evropske komisije se je varstvo potrošnikov okrepilo. To je bilo eno od sporočil neformalnega srečanja ministrov, pristojnih za varstvo potrošnikov, ki se ga je v Bruslju udeležil mag. Dejan Židan, državni sekretar na Ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport.

Razprava ministrov je bila v prvem delu zasedanja osredotočena na krepitev poštenega in učinkovitega enotnega trga za potrošnike in podjetja. Kot ključno misel so izpostavili izboljšanje uveljavljanja predpisov EU o varstvu potrošnikov. Pri tem je potrebno zagotoviti enakost pogojev poslovanja za vsa podjetja. Predlagali so osredotočenje na enotno izvrševanje predpisov za vsa podjetja, ki delujejo na evropskem trgu, tudi tista iz tretjih držav. Ministri so se zavzeli za enotnejša pooblastila pri nadzoru in okrepitev vloge Evropske komisije. Državni sekretar Židan je izpostavil: »Za učinkovitejši in enotnejši nadzor podpiramo podelitev preiskovalnih in izvršilnih pooblastil Evropski komisiji.«

Ministri so izmenjali mnenja o uvedbi mehanizma za obveščanje potrošnikov pri prodaji rabljenih vozil. Z naraščajočim številom potrošnikov, ki se odločajo za trg rabljenih vozil, je dostop do bistvenih informacij, ki zagotavljajo preglednost, še pomembnejši. Prevare s števcem kilometrov se izpostavljajo kot resno vprašanje. Ta informacija ima ključno vlogo pri oceni tehničnega stanja in tržne vrednosti vozila. Prevare imajo zato, poleg negativnega vpliva na okolje in varnost v cestnem prometu, tudi pomembne gospodarske posledice.

»Ker v Sloveniji velikokrat kupujemo rabljena vozila iz drugih držav članic, je treba varstvo urediti na ravni EU. Že z izmenjavo podatkov med kontaktnimi točkami v državah članicah bi lahko zmanjšali število goljufij,« je poudaril državni sekretar Židan.

V zadnjih letih je politično pozornost pridobila tudi finančna vključenost potrošnikov; študije namreč dokazujejo, da se znatne skupine državljanov soočajo z ovirami pri dostopu do finančnih storitev. Poleg tega maloprodajne finančne storitve povprečnemu potrošniku niso primerno prilagojene. Ministri so se zavzeli za finančno izobraževanje potrošnikov in preprečitev finančne izključenosti najbolj ranljivih skupin potrošnikov.

Državni sekretar Židan je povedal: »Prizadevali si bomo za ohranitev gotovine kot zakonitega plačilnega sredstva, kar je še posebej pomembno za ranljive skupine potrošnikov. Ta hkrati vzpostavlja sistem za boj proti revščini in neenakosti,« je poudaril državni sekretar. Vlada Republike Slovenije je nedavno sprejela predlog Resolucije o Nacionalnem programu varstva potrošnikov 2024–2029, ki vključuje spodbujanje ukrepov za finančno vključenost potrošnikov.«

V drugem delu zasedanja so ministri razpravljali o novih poslovnih modelih, s katerimi se soočajo potrošniki v vse bolj digitaliziranem svetu. Potencial digitalizacije in umetne inteligence, ki se razvijata z visoko hitrostjo, je izjemen. Po drugi strani pa predstavljata tudi izziv za zaupanje potrošnikov in za okolje.

Ministri so se zavzeli za predpise, ki bodo varstvo potrošnikov prilagodili izzivom novih tehnologij in pastem interneta za potrošnike, vključno z mladostniki. Poudarili so, da je potrebno na ravni EU vzpostaviti enotna pravila za delovanje spletnih vplivnežev. Zmanjšati moramo tudi negativni okoljski vpliv potrošnje, zato je treba potrošnikom zagotoviti dovolj informacij, da bodo lahko pri nakupovanju sprejemali okolju prijazne odločitve.

Državni sekretar Židan je izpostavil: »Nakupovanje od doma je za potrošnika hitro, enostavno in udobno. Prav tako je pozitivno za gospodarstvo. Vendar je za dolgoročne koristi nujno poskrbeti za njegovo trajnostnost in omejiti vpliv na okolje, optimizirati je treba dobavne verig ter pri vračilih blaga uporabiti embalažo za večkratno uporabo. Delovanje spletnih vplivnežev je treba urediti na ravni EU, da bodo tudi oni spoštovali enotna pravila.« Glede zavajajočih praks, s katerimi se srečujejo potrošniki, je poudaril, da je potrebno potrošnike v prvi fazi ozavestiti, ter dodal: »Preprečiti moramo zavajajoče prakse tehnologije, z zagotovitvijo regulacije na EU in državni ravni, ki bo pripravljena za soočenje z izzivi tudi v prihodnosti.«