@

REPUBLIC OF SLOVENIA
GOVERNMENT COMMUNICATION OFFICE

Gregoréiceva 25, 1000 Ljubljana T: +386 1 478 26 00
F: +386 1 251 23 12
E: info.ukom@gov.si
www.ukom.gov.si

Date: 18 May 2021

Dear Sirs,

Peter Kropsch, President of EANA and CEO of dpa
and Mr Alexandru lon Giboi, Secretary General of EANA,

We have received with disbelief your letter that attempts to summarize some of the facts related
to the developments around the Slovenian Press Agency. It would. be the norm, in accordance
with the principles of journalism ethics, to first examine some of the facts that you simply deny in
the letter.

We, too, would prefer that the events that occurred in the Slovenian Press Agency had never
happened. Unfortunately, they did happen, and they should serve as a reminder and warning to
all so that something similar never happens again.

Itis known that in 2009 the government led by the Social Democrats appointed Bojan Veselinovi¢
as the director of the Slovenian Press Agency. Prior to that, the same government forced the
resignation of the then director of the Slovenian Press Agency.

When Veselinovi¢ officially took over as the director in 2009, one of his first moves involved
coming into conflict with the then editor-in-chief Borut Mesko. The conflict, which ended utterly
tragically, is considered to be one of the gravest and most brutal political attacks on journalism
since Slovenia became a democratic state.

It was obvious that director Veselinovi¢ did not agree with the editorial policy of the then editor-
in-chief, who as a journalist also provided a platform to those who were persecuted during the
rule of the communist regime. Soon after Bojan Veselinovi& took over as director and when Borut
Mesko was still the editor-in-chief, the Slovenian Press Agency published an interview with a
renowned Slovenian communist dissident Ljubo Sirc, which apparently was not to director
Veselinovi¢’s liking. "One day after the interview was published, more precisely on 21 April,
Veselinovi¢ started bombarding me from the early morning hours with numerous requests for
explanations which arrived by e-mail at the following times: 00:06, 00:09, 00:27, 12:32 (two
requests that are different in their content!), 12:34, 14:59, 15:12, " is how Borut Me&ko publicly
explained at the time the developments that followed the publication of the interview, which was
also reported on by the Association of Journalists and Publicists. However, this was actually only
the beginning of the pressures on the apparently politically unsuitable editor-in-chief.

In order to force the editor-in-chief to resign, Veselinovi¢ started subjecting him to extreme
bullying. One of the first measures was the request that the editor-in-chief write reports every day
by 9 a.m. about what was going on in the editorial board and what he himself was doing, and then
to write additional weekly reports.

By using invented reasons, he also accused Borut Mesko of failing to meet his daily obligations
and handed him the first warning before the termination of the employment contract. It is precisely
because of this that the editor-in-chief fell severely ill soon after and was on sick leave for two
months.




Despite the editorial board being strictly separated from the administrative part of the agency,
director Veselinovi¢ directly interfered in the editorial work, and among other things even
demanded explanations from editors about whether the credibility of statements from press
conferences by individual opposition MPs had been verified before they were published.

You probably agree that such interference by a politically installed director in journalist work is
inadmissible. Not only from the legal aspect, but also from the professional aspect, because
publishing articles within the shortest possible time is one of the important values of agency
journalism. Any requests for censorship of opposition MPs are, meanwhile, inadmissible.

When the editor-in-chief returned from sick leave after two months, director Veselinovi¢
immediately continued to exert immense pressure on him. Not only did he initiate the procedure
to dismiss him from the post of editor-in-chief, but also the procedure to terminate his employment
contract. Soon after, the editor-in-chief went on another sick leave and, notwithstanding the
situation, the director then sent him contract termination papers. A few months after that, the
editor-in-chief died due to a severe illness. '

Dear Mr Kropsch and Mr lon Giboi,
We are convinced that you, too, cannot accept journalists being treated in such a way.

We are also convinced that it must also be completely clear to you that this is not only about
director Veselinovi¢ dismissing the then editor-in-chief, but sending him contract termination
papers on his sickbed. This happened with the strong support of the Social Democrats, the ruling
party at the time.

What would other journalists think of such procedures? What was the message, not only for
journalists of the Slovenian Press Agency who perhaps dared to think differently to the director,
but for all other journalists in the country as well?

We are convinced that it is in such cases that the question of freedom of the press and media
independence both starts and ends, and that a director of a press agency should never be
someone, who is willing to trample on a fellow human being, human rights and workers’ rights
and, of course, the principles of journalism ethics, at any time.

In conclusion, we are convinced that your statement that there is no evidence whatsoever for
such an act is only a result of manipulations and lies as part of an attempt to convince you that
the one who is capable of such an act of violence is a victim. And not the opposite.

The situation to which the director has brought the Slovenian Press Agency today is
unacceptable. The Government Communication Office (UKOM) called on him as early as last
October to send it business documentation on the basis of which the contract on the financing of
the public service provided by the STA would be prepared in accordance with the law.
Surprisingly, the director declined to hand over the documentation that he is required to provide
in accordance with the signed contract.

It is also unimaginable that this year he has continued to send invoices for the alleged
performance of public service to the Government Communication Office, while rejecting all
initiatives from the Office to sign a new contract as soon as possible, which would, of course, be
the legal basis for the Office to be able to confirm the payment of these invoices in the first place.




The Government of the Republic of Slovenia is aware of the difficult situation in which director
Veselinovi¢ has put all employees due to his modus operandi. For this reason, the Government
is looking to resolve the situation as soon as possible. In any case, we are convinced that the
legal way is the only right way.

Yours faithfully,

Government Communication Office




